hingsthjälp till vblsto

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare misscocacola
  • Startdatum Startdatum
M

misscocacola

nu börjar det bli prat på att vi ska ta föl på märra min, fast antagligen inte förrns nästa år men det är ju bra att va ute i god tid :D

som ni säkert vet så är det Sober Rapida det gäller.. e. Rapido u. Sober Moment ue. Nevele Pride..

hon är rätt liten ca 156-157 cm väldigt lätt i typen, utåttåad fram så hon slår sig på knäna, men det är nog det enda felet som hon på bena... har nåt så fruktansvärt långt kors så vill gärna ha en hingst med något kortare kors :angel: hon är en riktig humörhäst så om hon inte vill göra nåt den dagen så gör hon det heller inte (lite lagomt skoj när man ska starta och hon inte har lust att springa :smirk: )..

vill ha en större hingst, gärna franskt, rättställd fram, normallångt kors, bra temprament, max 25000 kr

nå vad har ni för förslag? :cool:

Sv: hingsthjälp till vblsto

och helst inte 14% i inavelskoffecient ;)

Har hört en del. :angel:

Jag gillar inte hästen eller nej ska inte skylla på hästen, jag menar egentligen ägaren. Sen är han för dyr, skulle aldrig betala det där för att få ett föl efter honom.

Fast Photo har jag oxå haft i tankarna men skulle gärna ha ett lite billigare alternativ oxå..

Makhtoub Jet är jag inte speciellt glad i.. eller rättare sagt Coktail Jet, har av nån anledning aldrig tyckt om honom :crazy:'

Carpe Diem.. går det få stoet inseminerat i Sverige då?

Scarlet är dyrare än du tänkt dig, men det skulle bli en mycket intressant korsning, far och morfar från det fantastiska Impishmödernet, dessutom stamstoet Minnehaha 10 gånger på X-faktorn (Sober Rapida har Minnehaha 10 ggr på x-faktorn) och blir avkomman ett sto får du Minnehaha 18 gånger på x-faktorn. Inavelskoefficienten skulle jag strunta i, en eventuell stoavkomma skulle ha alla möjligheter att bli något fantastiskt i aveln, tror jag.

Det här kan väl inte vara helt fel?
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&f=skogans+orlov&m=sober+rapida
Super Bowl 4+4 o Noble Victory 5+5 o ...Star´s Pride 5+7...Litet franskt inslag där, oxå.

Har varit intresserad av att ta mitt sto till denna hingst. Men det kanske jag tar ngn gång i framtiden. Är även intresserad av Home Alone. en fin tävlingsindivid.

Låg inavelsprocent, tycker jag är BRA.
Båda hingstar är ganska billiga.

Senast ändrad av en moderator:

Carpe Diem står hos nån Thell i Östergötland...De har ju en hemsida, men den är under uppbyggnad såg jag nu.

Carpe Diem står i Frankrike. Thell är bara manager. Det går inte att få inseminerat i Sverige, utan man måste skicka ner stoet till Frankrike.

Aha, okej! Inte så konstigt att det inte går att hitta honom, utan att jag kom fram till Thell. Som sagt, hemsidan är under uppbyggnad.

Scarlet är dyrare än du tänkt dig, men det skulle bli en mycket intressant korsning, far och morfar från det fantastiska Impishmödernet, dessutom stamstoet Minnehaha 10 gånger på X-faktorn (Sober Rapida har Minnehaha 10 ggr på x-faktorn) och blir avkomman ett sto får du Minnehaha 18 gånger på x-faktorn. Inavelskoefficienten skulle jag strunta i, en eventuell stoavkomma skulle ha alla möjligheter att bli något fantastiskt i aveln, tror jag.

Presis!
Dette er langt viktigere enn hvem som eier hingsten :confused:
Et annet alternativ fra denne kjempefamilien:
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?&f=562613&dam=403400
Armbro Whirl har en imponerende gren.

Scarlet är jag fortfarande lite osäker på, får ta en funderare på honom :D

Carpe Diem går bort, det lär nog bli fruktansvärt dyrt om man ska transportera märra till Frankrike.. även om han är intressant

Skogans Orlov har jag oxå funderat på.. har ju startat en tråd om honom, och som det ser ut i dagsläget så är det han jag lutar mig åt eller möjligtvis Fast Photo

Duke Of York.. njaa.. nån som sett hans avkommor? och hur mkt är 3000 canadensiska? är inte det typ 30000?

Home Alone är jag oxå lite tveksam till, men jag gillar Ultra Ducal-blodet så vad tror ni om http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...ire=express+lavec&dam=sober+rapida&test=S%F6k

Det är du som bestämmer vilken hingst du vill ha till din märr. Men om du vill ha litet franskt inslag är dessa hingstar du har fått tips om. Home Alone är en väldigt fin tävlingsindivid, o Skogans Orlov har oxå litet franskt inslag.
Fast Photo kan vara ett bra alternativ, oxå. Om du vill ha mycket SC i stammen på avkomman. Utan ngt franskt inslag, förstås.

Min franskmärr som jag sålde ska gå till Carpe Diem fick jag reda på...men hon står i Danmark så det kanske är andra regler där

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka