Hingstfunderingar

fia-lisa

Trådstartare
Sist jag skulle till att betäcka kom det lite annat emellan och sedan rullade träning och tävling på så bra att jag kom av mig i några år. Nu börjar jag dock fundera på att betäcka mitt sto igen.

Damen i fråga är e. Warsteiner-Marino-Vagabond.

Exteriört är hon snygg, byggd i uppförsbacke. Feminin. Om jag försöker titta kritiskt på henne är nog halsansättningen hennes minus. Hon är dock inte särskilt stor, 166 cm och en relativt kort och kompakt fröken. För min del är detta en alldeles lagom storlek och det gör alltså inget om hästen inte blir en bjässe, men jag vill absolut inte ha en mindre häst: Hingsten får alltså inte lämna smått.

Temperamentsmässigt är hon snäll att ha att göra, dvs hantering är inga problem MEN hon är en känslig häst med mycket temperament och kan därför vid tillfällen bli lite stoig. Hon älskar att visa upp sig, på tävlingar är hon i sitt esse!

Gångarterna är bra, med extra plus för traven. Om jag skulle önska något vad gäller dessa är det en något mer vägvinnande skritt. Lite mer galopp är ju heller aldrig fel.

Hon har en bra hoppteknik, hoppar stort och runt med bra ryggverksamhet. Taxerar bra. Behövde dock en del stöd när vi började hoppa, men numer är hon väldigt ärlig och juste på hinder.

Drömhingsten är alltså av god typ med bra halsansättning. Eftersom både jag och damen mer och mer känner för hoppningen vill jag ha en multitalang (vem vill inte det...). Det är viktigt att hingsten lämnar bra temperament och ridbarhet. Gångartsmässigt bör skritt och galopp vara bra (naturligtvis traven också men om jag nu ska försöka välja).

Några bilder på stoet.

http://www.geocities.com/maddis1999/m1.bmp
http://www.geocities.com/maddis1999/m2.bmp
http://www.geocities.com/maddis1999/DSC00031.JPG
http://www.geocities.com/maddis1999/bengan_rider_3.jpg

Har själv funderat på följande hingstar och vill ha lite åsikter om dessa samt även förslag på annat som ni tror skulle passa mitt sto.

Aerline H – Funderar på om han lämnar väldigt stort och grovt?
Camaro M – Rätta mig gärna men har fått för mig att han istället lämnar litet?
Cagancho – Lämnar han lika bra mycket gång som Camaro M?
Cortus – Blir avkommorna burkiga och grova?
Highlight
Lucky Point
 
Sv: Hingstfunderingar

Camaro M – Rätta mig gärna men har fått för mig att han istället lämnar litet?

Tvärtom, Camaro är en av de hingstar som lämnar störst avkommor. Hans avkommor blir i genomsnitt 5 cm högre än rasens genomsnitt. Han ligger på plats 9 av 333 hingstar när det gäller storlek på avkommorna.

Däremot har jag förstått att han kan ge lite skarpa avkommor, vet inte om det kanske blir lite tårta på tårta med din dam?
 
Sv: Hingstfunderingar

Qalle? Vet inte så mkt om honom, men jag skulle nog defenetivt kolla upp honom :D
Skulle också kolla på Lambourghini. Vet dock inte om hon lämnar smått? Kanske någon annan som vet bättre..
Av dom andra du nämnt skulle jag ta en extra titt på Highlight.
Hade jag själv inte haft ett lågställt sto så hade jag nog defenitivt haft honom högt upp på min lista :) Han har bra gångarter, mkt bra temprament och är jättesnygg,(tycker jag) :love: Lycka till
 
Sv: Hingstfunderingar

Tvärtom, Camaro är en av de hingstar som lämnar störst avkommor. Hans avkommor blir i genomsnitt 5 cm högre än rasens genomsnitt. Han ligger på plats 9 av 333 hingstar när det gäller storlek på avkommorna.

Däremot har jag förstått att han kan ge lite skarpa avkommor, vet inte om det kanske blir lite tårta på tårta med din dam?

Jösses så fel det blir i efterforskningarna ibland... :crazy: Då är han struken från listan.
 
Sv: Hingstfunderingar

Qalle? Vet inte så mkt om honom, men jag skulle nog defenetivt kolla upp honom :D
Skulle också kolla på Lambourghini. Vet dock inte om hon lämnar smått? Kanske någon annan som vet bättre..
Av dom andra du nämnt skulle jag ta en extra titt på Highlight.
Hade jag själv inte haft ett lågställt sto så hade jag nog defenitivt haft honom högt upp på min lista :) Han har bra gångarter, mkt bra temprament och är jättesnygg,(tycker jag) :love: Lycka till

Qalle har för kort rygg för att han ska kunna bli aktuell till mitt sto. Lamborghini hittar jag ingen information om?

Har du sett/träffat någon avkomma till Highlight?
 
Sv: Hingstfunderingar

Last Liberty kanske?

Har en 3 åring efter honom, med Robin Z som morfar. Han har fått kanon gångarter (måste ha kommit från LL), snäll och go, ställer alltid upp, INGA problem att rida in, mjuk och med bra energi att rida.
Han har fått en bra typ, enbart visad på fölmönstring med 48p, med omdömet fullblodslik.
Min avkomma är bara löshoppad än så länge, men det ser bra ut ;)
Kan varmt rekomendera Last Liberty!

Bild på min 3 åring
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Lasse%20Bus/lasse3-1.jpg
 
Sv: Hingstfunderingar

Highlight känner jag inte till, älskar Lucky Point men han har oxå lite kort rygg, samt att man inte vet hur han lämnar. Jag skulle ta en förärvningssäker på ett som som inte haft föl.
Aerline ger oftast oxå stora, :love: Aerline, har själv ett föl e. honom

Kolla
Szkopul , står i Knivsta
Sheraton och Nobel, Gränsbo
Magini, Ängens
Looping, Gurresta
Careful, Lotta West
Acacio, Askö
 
Sv: Hingstfunderingar

Jag har en Cortus avkomma han är inte jättestor ca 163cm , nu som 6-åring har han gått MSV B i fälttävlan.
Har givetvis spanat in en hel del cortus hästar ute på tävlingar (hopp och fälttävlan) och jag tycker att alla har stora likheter med min dvs bra taktmässig trav, bra galopp, bra bakben i hoppningen, korta i ryggen, ett fantastiskt temperament (som stora nallebjörnar), dock verkar de se lite mkt spöken..

Så om du är ute efter att även få en del gång på din avkomma, tror jag han kan vara rätt val. Min är ue Anart och jag tycker inte han är för grov, kanske som fälttävlans häst i högre klasser men inte som hopphäst.
 
Sv: Hingstfunderingar

Lamborghini hittar jag ingen information om?

Jag vet att det inte finns så mycket om honom på nätet. Men jag har föttupp sju stycken föl efter honom. Den älste är från hans första årskull (2003). Jag har hört att han ska lämna litet men hittills har ingen av mina blivit liten, samtliga verka landa över 165 cm. Vissa betydligt högre och då har jag inga jätteston.
Samtliga har fått både gång och hopp + att han verkar passa väldigt många typer av ston.
Tyvärr har han dragits med lite oturliga skador som att fastna i ett fönstergaller och liknade som gjort att han inte kommit ut och fått visa upp sig på tävlingsbanorna.
Här är en länk till ägarens hemsida http://www.starbydressyrstall.se/
 
Sv: Hingstfunderingar

Last Liberty kanske?

Har en 3 åring efter honom, med Robin Z som morfar. Han har fått kanon gångarter (måste ha kommit från LL), snäll och go, ställer alltid upp, INGA problem att rida in, mjuk och med bra energi att rida.
Han har fått en bra typ, enbart visad på fölmönstring med 48p, med omdömet fullblodslik.
Min avkomma är bara löshoppad än så länge, men det ser bra ut ;)
Kan varmt rekomendera Last Liberty!

Bild på min 3 åring
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Lasse%20Bus/lasse3-1.jpg


Jättefin!

Last Liberty blev faktiskt riktigt intressant! Hur är ditt sto i temperamentet?
 
Sv: Hingstfunderingar

Highlight känner jag inte till, älskar Lucky Point men han har oxå lite kort rygg, samt att man inte vet hur han lämnar. Jag skulle ta en förärvningssäker på ett som som inte haft föl.
Aerline ger oftast oxå stora, :love: Aerline, har själv ett föl e. honom

Kolla
Szkopul , står i Knivsta
Sheraton och Nobel, Gränsbo
Magini, Ängens
Looping, Gurresta
Careful, Lotta West
Acacio, Askö

Tack för många förslag!

Hur är din Aerline-avkomma?

Szkopul - nja... Tycker inte han lämnar tillräckligt mycket gång för att vara intressant.
Sheraton - vet man vad han lämnar för temperament?
Nobel - har varit med på intresselistan men vet inte varför jag inte fastnar riktigt. Ska kanske titta en gång till.
Magini - har alltid varit en av mina absoluta favorithingstar. :love: Kan dock såhär på rak arm inte säga om jag vet vad han är känd för att lämna temperamentsmässigt?
Looping - också en hingst som varit med på intresselistan.
Careful - Jättefin!
Acacio - Lämnar inte han litet?
 
Sv: Hingstfunderingar

Jag har en Cortus avkomma han är inte jättestor ca 163cm , nu som 6-åring har han gått MSV B i fälttävlan.
Har givetvis spanat in en hel del cortus hästar ute på tävlingar (hopp och fälttävlan) och jag tycker att alla har stora likheter med min dvs bra taktmässig trav, bra galopp, bra bakben i hoppningen, korta i ryggen, ett fantastiskt temperament (som stora nallebjörnar), dock verkar de se lite mkt spöken..

Så om du är ute efter att även få en del gång på din avkomma, tror jag han kan vara rätt val. Min är ue Anart och jag tycker inte han är för grov, kanske som fälttävlans häst i högre klasser men inte som hopphäst.

Ja, Cortus är definitivt intressant. Har du ingen bild på din?

Det här med att de ser lite mkt spöken, vad menar du med det?
 
Sv: Hingstfunderingar

Tack för många förslag!

Hur är din Aerline-avkomma?

Szkopul - nja... Tycker inte han lämnar tillräckligt mycket gång för att vara intressant.
Sheraton - vet man vad han lämnar för temperament?
Nobel - har varit med på intresselistan men vet inte varför jag inte fastnar riktigt. Ska kanske titta en gång till.
Magini - har alltid varit en av mina absoluta favorithingstar. :love: Kan dock såhär på rak arm inte säga om jag vet vad han är känd för att lämna temperamentsmässigt?
Looping - också en hingst som varit med på intresselistan.
Careful - Jättefin!
Acacio - Lämnar inte han litet?

Jag måste hålla med dig i dina funderingar:D
Nobel har så mkt bra, men det är något som gör att jag inte fastnar:o
Vet inte storlek på Acacioavkommor.

Min lilla tjej e. Aerline är bara 4 månader, men helt underbar:love:
korrekt och snygg. Hon är född på stuteri, ch jag fick hem dem för nära inpå fölvisningen, så jag åkte inte med ett så ohanterat föl.
Tyvärr har hon skadats, men jag har fått mycket beröm för henne av veterinärer och klinikpersonal.
 
Sv: Hingstfunderingar

Jag måste hålla med dig i dina funderingar:D
Nobel har så mkt bra, men det är något som gör att jag inte fastnar:o
Vet inte storlek på Acacioavkommor.

Min lilla tjej e. Aerline är bara 4 månader, men helt underbar:love:
korrekt och snygg. Hon är född på stuteri, ch jag fick hem dem för nära inpå fölvisningen, så jag åkte inte med ett så ohanterat föl.
Tyvärr har hon skadats, men jag har fått mycket beröm för henne av veterinärer och klinikpersonal.

Aerline är lite av en favorit av de hingstar jag listat. Fast någonstans känns han lite för bra, har inte hört något negativt om honom än.;)
 
Sv: Hingstfunderingar

Det enda jag kan tänka mig i ditt fall, är att den kan bli stor;)
 
Sv: Hingstfunderingar

Qalle har för kort rygg för att han ska kunna bli aktuell till mitt sto. Lamborghini hittar jag ingen information om?

Har du sett/träffat någon avkomma till Highlight?

Tyvärr har jag inte sett någon avkomma till highlight, men jag har hört mycket gott om honom :) Framförallt att han har supertemprament, och verkar nedärva det...
Magini funderade jag faktist på till mitt sto också ett tag, dock har jag hört att han är aningen skarp... så det kanske inte blir så bra om man har ett skarpt sto själv....
 
Sv: Hingstfunderingar

Magini funderade jag faktist på till mitt sto också ett tag, dock har jag hört att han är aningen skarp... så det kanske inte blir så bra om man har ett skarpt sto själv....

Magini är ju som sagt en favorit men om han lämnar skarpt är det som sagt inte aktuellt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 689
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 807
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 957
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp