Hingstfunderingar 2021

Tycker det är ganska tradigt med någon som antyder en motsats utan att komma med minsta lilla konkret. Annat än en låg kommentar om hur någon väljer att uttrycka sig..

Roligare hade varit om du överbevisade för mig att Heraldik XX inte lämnat muppmentalitet, taskig exteriör med tillhörande dålig hållbarhet samt har söner i avel med tvivelaktiga röntgenplåtar å taskiga OCD-värden. Samt som pricken över i dålig ridbarhet vilket väl egentligen går hand i hand med muppmentaliteten. Vilket i sin tur gör att hans främsta och mest namnkunniga avkommor haft likaledes namnkunniga och absoluta toppryttare på ryggen.

Om du kan göra det skulle jag glatt å villigt betäcka med t.ex Hosco GH (Heraldik XX x Silvester x Maximus) som kommer ur ett gudabegåvat möderne, no questions asked! 😉
Jag vet ridskolehästar efter Heraldik som snällt bär sina ryttare år in och år ut och som vinner priser i låga klasser med dessa ryttare.
Jag tycker bara det är trist att uttrycka att man avskyr något. Alla hästar tilltalar såklart inte alla ryttare.

Sorry men jag avskyr honom och hans avkommor med för den delen. De känns begränsade och definitivt inte helt ridbara.

Hade gärna önskat att det inte var så för Mytens XX-blodet är något jag gärna lagt beslag på. Men det kan vara Heraldik XX som slagit igenom där.

När jag såg MM tävla i Fontainebleau gick han inte ens fram i terrängen på största å längsta galoppsträckan länga banan. Det var som tuggummi och väldigt typiskt Heraldik-avkomma utan extrem toppryttare på ryggen över det hela. Så funkade (läs fungerade inte alls) även min kompis MM-avkomma. Den hade typ noll ridbarhet.

Vill man ha ridbarhet, bra benställ och exteriör (och OCD-fritt) ska man kanske försöka undvika Heraldik XX blod rakt av.

Personligen känner jag att det just nu är sjukt svårt att hitta vettiga hingstar för fälttävlan och förädling om man inte står med ett rent xx-sto i handen, och då är det fortfarande svårt.

Tack för utförligt svar (och diskutionen vidare ang. Heraldik och soner blev ju mycket interessant, med)! :)

Just det sto som jag funderat på honom till är extremt het och känslig och alldeles för mkt framåt, därav att jag letar något lite "segare" till henne - hon har en jättefin avkomma (hoppning) efter Cajus som jag tycker är typ den tråkigaste hopphingst som finns... :p Men just ocd är ju ingen höjdare.

Håller med om att det är nästintill omöjligt att hitta en vettig förädlarhingst/fälttävlanshingst... Det andra stoet vill jag lägga rent fbl på (vilket är tillräckligt svårt i sig), men med detta sto vågar jag nog inte det av rädsla för att få en ännu känsligare och hetare avkomma...

Men titta här vad som ska visas i NWB i år - fläckig (🙈) fullblodshingst...!

https://norskvarmblod.no/hingster-til-karing-nordlys/

Ni fbl-kunniga, kan den här stammen vara något för fälttävlansavel? (Färgen ser jag som ett stort minus, men är berädd att leva med den om det blir en bra häst i övrigt)
Sett honom gå löp i Norge..Han har inte haft högt handicap 62 . Gått mest 2400 så han är nog åt det uthålliga hållet. Kolla gärna in Silvery Moon som bär liknande blod och som jag tycker är en trevlig hingst!

Tack för utförligt svar (och diskutionen vidare ang. Heraldik och soner blev ju mycket interessant, med)! :)

Just det sto som jag funderat på honom till är extremt het och känslig och alldeles för mkt framåt, därav att jag letar något lite "segare" till henne - hon har en jättefin avkomma (hoppning) efter Cajus som jag tycker är typ den tråkigaste hopphingst som finns... :p Men just ocd är ju ingen höjdare.

Håller med om att det är nästintill omöjligt att hitta en vettig förädlarhingst/fälttävlanshingst... Det andra stoet vill jag lägga rent fbl på (vilket är tillräckligt svårt i sig), men med detta sto vågar jag nog inte det av rädsla för att få en ännu känsligare och hetare avkomma...
😃 Ja inte är det lätt att avla för fälttävlan med det nuvarande utbudet på hingstmarknaden med Brexit som pricken över i liksom.

Men titta här vad som ska visas i NWB i år - fläckig (🙈) fullblodshingst...!

https://norskvarmblod.no/hingster-til-karing-nordlys/

Ni fbl-kunniga, kan den här stammen vara något för fälttävlansavel? (Färgen ser jag som ett stort minus, men är berädd att leva med den om det blir en bra häst i övrigt)
Sett honom gå löp i Norge..Han har inte haft högt handicap 62 . Gått mest 2400 så han är nog åt det uthålliga hållet. Kolla gärna in Silvery Moon som bär liknande blod och som jag tycker är en trevlig hingst!
Härstamningmässigt känns de rätt snarlika på mödernet. Dvs några för ridsporten kända topphingstar och andra mindre kända.

Silvery Moon ger inte mig någon woawkänsla gällande gångarter - men det finns såååå många varmblod med mycket sämre gångarter än honom - vilket ju kan vara en utbildningsbrist.

Däremot ger han intryck av att precis som Gemini XX ha ett gudasnällt temperament och det gillar jag.

Galoppera kan han ju uppenbarligen och han verkar ju även tränat för någon form av hinderlopp så om man vill ha ädelt i form av fullblod och samtidigt tagga ner temperamentet tror jag det kan vara ett bra alternativ.

Härstamningmässigt känns de rätt snarlika på mödernet. Dvs några för ridsporten kända topphingstar och andra mindre kända.

Silvery Moon ger inte mig någon woawkänsla gällande gångarter - men det finns såååå många varmblod med mycket sämre gångarter än honom - vilket ju kan vara en utbildningsbrist.

Däremot ger han intryck av att precis som Gemini XX ha ett gudasnällt temperament och det gillar jag.

Galoppera kan han ju uppenbarligen och han verkar ju även tränat för någon form av hinderlopp så om man vill ha ädelt i form av fullblod och samtidigt tagga ner temperamentet tror jag det kan vara ett bra alternativ.
Vilken menar du har tränat för hinderlöp? Silvery moon eller den norska?

Alltså Nordlys och Silvery Moon har samma fader : I was framed.
På mödernet kan jag inte se nått släktskap.

Såg på lite filmer av Silvery Moon och han rör sig ju helt okej för att vara fbl, ingen direkt symaskintrav, men det kan ju komma av träning med.... Håller med om att han verkar lugn och avbalancerad. Men tilltalar mig inte tillräckligt för att jag skulle bemöda mig att importera sperma från Tyskland på honom....

Kommer kolla på den norska (Nordlys) under bruksprovet här (om de lyckas få till någon livesänding el. motsv.), verkar han tillräckligt bra så kan han få vara backup-hingst, åtminstonde till ett av stona. Frågan blir bara om han ska verka i fbl-aveln med och därmed endast gå på naturlig betäckning, då blir det bökigt..

Vi skulle ju inte betäcka om i år då hon fölar sent ( beräknad till 1 Juni ) men nu lutar de åt att vi ändå försöker betäcka om henne 🙈 Såå nu börjar analyserna av vad hennes Pappa har lämnat som morfar och med vilka hingstar. Ganska klart för mig vad som skulle passa men då hingsten börjar komma upp i åren så behöver vi kolla om han ska betäcka något i år alls.

Tyvärr måste jag ta bort mitt fullblodssto och därmed rök mina chanser att ta fram en sista tävlingshäst till mig själv . Känns väldigt tungt faktiskt. Gillar henne och hennes underbara ungar.
Har fått ett fint erbjudande på ett jättefint avelssto men jag velar. Årets ekonomi va inte satt till inköp av avelssto också . Så det får troligen vänta till nästa år.
Jag ska iallafall betäcka vår welshponny med Pontiac Pan så får lägga mina tankar på det även om det inte blir en ponny till mig 😊

Jag hoppar in i tråden och ber om lite råd/synpunkter.
Jag har ett SWB-sto, ridhäst, och rider på hobbynivå. Hon är ganska lätt i typen, taktmässiga gångarter om än inte som en dressyrhingst på visning. Hoppar med väldigt bra teknik, öppnar upp och är hinderklok. Försiktig, tycker inte om att riva, och rättar sig direkt om hon varit i en bom. Kan reglera sig åt båda håll. På minussidan finns hennes humör, även om temperamentet egentligen inte är svårt. Det är en reaktiv häst, men man kan "banka till" med skänkeln utan att hon kryper ur skinnet om det behövs. Jag behöver inte ha en ädlare häst, men gärna en med mindre vilja och integritet.

Nu är hon skadad, opererades i december och ser ut att behöva längre vila. Troligen beror skadan på att hon gick omkull i hagen för några år sedan, och för ca 1 år sedan började det ge utslag i en led. Därför skulle en betäckning vara ett sätt att låta henne få en längre vila innan vi kan sätta igång och träna inför fälttävlansdebuten igen. När skadan upptäcktes, och vi också insåg hur länge hon gått med den och ändå kämpat på kom hennes humör i en annan dager.

Stam: Jaguar Mail - Ditton Wood

Hon är i perfekt storlek, jag mäter henne till 152 cm i stallgången, med skor. (Veterinären tycker att jag ska åka in och mäta in henne som D-ponny.)

Jag står nu och velar om jag ska betäcka med SWB-hingst och riskera att få en älg med mankhöjd 160+, eller om jag ska välja en ponnyhingst till henne. Själv vill jag ha den här storleken, men om den blir trevlig kommer jag aldrig att få ha den ifred för min dotter. Och hon kommer nog att bli en lång tjej på kanske 170 cm, och vill nog ha en större häst när hon blir äldre.

Jag vill ha en häst som fungerar för fälttävlan, och det låter väl lite medelmåttigt. Men en fälttävlanshäst måste gilla att jobba tillsammans med sin ryttare, och det är viktigt för mig. Jag är ingen pytteryttare, 165 cm/57 kg, men jag brukar kunna rida D-ponny utan att de välter eller bryter ryggen. Det gör inget om det blir en ponny, men jag har ingen lust att ha en jättehäst igen.

Så snälla, mata mig med era bästa tips!

Jag har ett SWB-sto, ridhäst, och rider på hobbynivå. Hon är ganska lätt i typen, taktmässiga gångarter om än inte som en dressyrhingst på visning. Hoppar med väldigt bra teknik, öppnar upp och är hinderklok. Försiktig, tycker inte om att riva, och rättar sig direkt om hon varit i en bom. Kan reglera sig åt båda håll. På minussidan finns hennes humör, även om temperamentet egentligen inte är svårt. Det är en reaktiv häst, men man kan "banka till" med skänkeln utan att hon kryper ur skinnet om det behövs. Jag behöver inte ha en ädlare häst, men gärna en med mindre vilja och integritet.

Nu är hon skadad, opererades i december och ser ut att behöva längre vila. Troligen beror skadan på att hon gick omkull i hagen för några år sedan, och för ca 1 år sedan började det ge utslag i en led. Därför skulle en betäckning vara ett sätt att låta henne få en längre vila innan vi kan sätta igång och träna inför fälttävlansdebuten igen. När skadan upptäcktes, och vi också insåg hur länge hon gått med den och ändå kämpat på kom hennes humör i en annan dager.

Hon är i perfekt storlek, jag mäter henne till 152 cm i stallgången, med skor. (Veterinären tycker att jag ska åka in och mäta in henne som D-ponny.)

Jag står nu och velar om jag ska betäcka med SWB-hingst och riskera att få en älg med mankhöjd 160+, eller om jag ska välja en ponnyhingst till henne. Själv vill jag ha den här storleken, men om den blir trevlig kommer jag aldrig att få ha den ifred för min dotter. Och hon kommer nog att bli en lång tjej på kanske 170 cm, och vill nog ha en större häst när hon blir äldre.

Jag vill ha en häst som fungerar för fälttävlan, och det låter väl lite medelmåttigt. Men en fälttävlanshäst måste gilla att jobba tillsammans med sin ryttare, och det är viktigt för mig. Jag är ingen pytteryttare, 165 cm/57 kg, men jag brukar kunna rida D-ponny utan att de välter eller bryter ryggen. Det gör inget om det blir en ponny, men jag har ingen lust att ha en jättehäst igen.

Jag tänker direkt att det finns ju en del hopphingstar som inte är så många centimeter över 160 cm, och de borde inte ta upp storleken så mycket med ett litet sto om det inte finns stora gener bakom, som t.ex. Singular La Silla.

Gasque? Träffat flera trevliga efter honom och ridit in en som är väldigt ridbar och bra temperament. Blir kanske inte ponny men det borde inte bli en bjässe i alla fall!

Welsh Cob kanske? Men jag är lite partisk, för jag har en tvåårig welsh partbred som ska bli min tanthäst med Welsh cob-pappa och ridponnymamma och han blir nog ca 150-something (en helsyster mätte 151 på treårstestet).

Welsh Cob kanske? Men jag är lite partisk, för jag har en tvåårig welsh partbred som ska bli min tanthäst med Welsh cob-pappa och ridponnymamma och han blir nog ca 150-something (en helsyster mätte 151 på treårstestet).

Fast welshar är ju ofta (iaf en hög % av de jag träffat) rätt så "heta" och med ganska hög integritet....? Inte vad jag personligen skulle välja för att förbättra psyken (även om jag älskar rasen!). Finns säkert stora skilnader mellan olika linjer, dock...

Fast welshar är ju ofta (iaf en hög % av de jag träffat) rätt så "heta" och med ganska hög integritet....? Inte vad jag personligen skulle välja för att förbättra psyken (även om jag älskar rasen!). Finns säkert stora skilnader mellan olika linjer, dock...
De jag stött på har varit huvudsakligen coola, men det är väl dels en definitionsfråga och så skiljer det sig säkert mellan individer också såklart.

Såg ingen annan tråd men kan ju ja missat det.

Snart nytt år och nya föl att planera. Hur många ston ska ni betäcka och har ni redan bestämt hingst?
Jag ska iaf betäcka mitt D-daysto men jag har absolut ingen aning om hingst än. Någon som ger stora gångarter samt som faktiskt även kan hoppa. Någon som har tips?
Sen får jag se om det blir ombetäckning av något av mina andra tre ston.
Hej!
hoppar in på samma tema... Ska betäcka mitt Cassini- Colman sto i år. Provade förra året och hon blev ej dräktig så provar nu annan hingst, gärna någon som vi vet har god fertilitet...behöver inte vara ny. Hon behöver en hopphingst, gärna åt det lättare hållet på typen. Har ni några kloka tips och ideer till oss?

@Emma-pemma

Ska du ta en ponnyhingst hade jag tagit Daho Du Paradis - bättre får du inte. Han är D-ponny med mycket KWPN blod av yppersta klass. Mödernelinjen är to die for (Querly-Chin stolinje) och pappan är Ulk d'été fransk (han också) e. Heartbreaker u. Welshsto .
Svarar till flera som kommit med tips.

Först blev jag glad när det såg ut som att Daho står nära där jag bor, men sedan såg jag att han står på fryst. Jag har inte betäckt detta sto tidigare, och hon är nu 13 år gammal. Mamman fick bara ett föl, så vet inte hur fertiliteten är i den linjen. Vad är era erfarenheter av fryst? Man hör ju så mycket problem runt det?

Gasque verkar intressant! Jag ska ta och kika på avkommorna. Det är ju tusan att alla ponnytävlingar är inställda nu...

Är det någon som har erfarenhet av connemara till SWB-ston? Jag tänker att de connemaror som finns häromkring (från Jörgen Folkessons uppfödning) skulle komplettera mitt sto väl. De hoppar bra, lite rejälare ben än min, och verkar över lag vara trevliga i temperamentet.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 604
Senast: Freazer
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 503
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama