Jag hoppar in i tråden och ber om lite råd/synpunkter.
Jag har ett SWB-sto, ridhäst, och rider på hobbynivå. Hon är ganska lätt i typen, taktmässiga gångarter om än inte som en dressyrhingst på visning. Hoppar med väldigt bra teknik, öppnar upp och är hinderklok. Försiktig, tycker inte om att riva, och rättar sig direkt om hon varit i en bom. Kan reglera sig åt båda håll. På minussidan finns hennes humör, även om temperamentet egentligen inte är svårt. Det är en reaktiv häst, men man kan "banka till" med skänkeln utan att hon kryper ur skinnet om det behövs. Jag behöver inte ha en ädlare häst, men gärna en med mindre vilja och integritet.
Nu är hon skadad, opererades i december och ser ut att behöva längre vila. Troligen beror skadan på att hon gick omkull i hagen för några år sedan, och för ca 1 år sedan började det ge utslag i en led. Därför skulle en betäckning vara ett sätt att låta henne få en längre vila innan vi kan sätta igång och träna inför fälttävlansdebuten igen. När skadan upptäcktes, och vi också insåg hur länge hon gått med den och ändå kämpat på kom hennes humör i en annan dager.
Stam: Jaguar Mail - Ditton Wood
Hon är i perfekt storlek, jag mäter henne till 152 cm i stallgången, med skor. (Veterinären tycker att jag ska åka in och mäta in henne som D-ponny.)
Jag står nu och velar om jag ska betäcka med SWB-hingst och riskera att få en älg med mankhöjd 160+, eller om jag ska välja en ponnyhingst till henne. Själv vill jag ha den här storleken, men om den blir trevlig kommer jag aldrig att få ha den ifred för min dotter. Och hon kommer nog att bli en lång tjej på kanske 170 cm, och vill nog ha en större häst när hon blir äldre.
Jag vill ha en häst som fungerar för fälttävlan, och det låter väl lite medelmåttigt. Men en fälttävlanshäst måste gilla att jobba tillsammans med sin ryttare, och det är viktigt för mig. Jag är ingen pytteryttare, 165 cm/57 kg, men jag brukar kunna rida D-ponny utan att de välter eller bryter ryggen. Det gör inget om det blir en ponny, men jag har ingen lust att ha en jättehäst igen.
Så snälla, mata mig med era bästa tips!