Hingstfasoner

Pluto Nebulon

Trådstartare
Har en nyinköpt hinsgt av rasen oldenburgare på fem år.
Nu är det så att han har för säg en massa hys bla när man går med honom så nafsar han i allt han får tag på och sen går han gärna på ens hälar el fötter.
Är det nån som har några bra förslag va man kan göra mot såna fasoner. Tacksam för svar:D

Sv: Hingstfasoner

Prova med natural horsemanship. Vi fick hem en lite bångstyrig fjording i vintras, som visade noll respekt och som helst gick sin egen väg. Vi tränar natural horsemanship med henne, och det har blivit mycket bättre.
Det finns en kvinna i Hycklinge som sysslar med nh, hon har kurser ibland. Hon heter Ögren, Wessman eller något liknande i efternamn, försök ta kontakt med henne för tips.

Jag har en nyinköpt valack som e lika dan. Han är sju men tror att han e en treårig hingst eller nått.....han har alltid fått bestämma och tror han får göra precis vad som helst....det gäller att vara bestämd och konsekvent....absolut inte elak...men dom måste ha respekt för en...annars kan det blir farligt.....min har blivit mycket bättre...han testar fortfarande mycket....men när jag säger år honom så slutar han.

Lina Ögren Wessman i Hycklinge.
Ring till henne så tror jag nog att hon kan hjälpa dig.

just nafsandet är väldigt vanligt bland hingstar.

Det som brukar funka bäst är att i möjligaste mån ingnorera det, men i "farlig" situation säga ifrån på skarpen.

Den finns hingstar som förblir nafsiga hela livet, vad man än gör med dem. Det ligger liksom i generna.:smirk:

Kliva på folksfötter, hälar mm är ren ouppmärksamhet. Säg ifrån!Ha en personlig sfär ca en meter runt dig och håll hästen utanför. Kommer han för nära så viffta bor honom.

Sedan beror det ju på..en skrämd häst kan av misstag skutta på/knuffa till en människa.

Ibland får man helt enkelt acceptera att de är som de är..De är individer de också..

Älgen som jobbat med avelshingstar och andra busfrön i flera år..

älgen skrev:
just nafsandet är väldigt vanligt bland hingstar.

Det som brukar funka bäst är att i möjligaste mån ingnorera det, men i "farlig" situation säga ifrån på skarpen.

Den finns hingstar som förblir nafsiga hela livet, vad man än gör med dem. Det ligger liksom i generna.:smirk:

Kliva på folksfötter, hälar mm är ren ouppmärksamhet. Säg ifrån!Ha en personlig sfär ca en meter runt dig och håll hästen utanför. Kommer han för nära så viffta bor honom.

Sedan beror det ju på..en skrämd häst kan av misstag skutta på/knuffa till en människa.

Ibland får man helt enkelt acceptera att de är som de är..De är individer de också..

Älgen som jobbat med avelshingstar och andra busfrön i flera år..

Jag accepterar faktiskt aldrig nafsande för min erfarenhet är att gör man det blir det mer och mer. Jag håller hingstar ganska kort öht både när det gäller nafsande och "kramande" (lägger nacken om och kramar) plus allt annat beteende som hingstar kan ha. De ska gå lugnt när man leder och inte trampa på hälarna och inte slå med frambenen heller.
Överhuvudtaget kräver jag samma uppförande som av andr ahästar och det har funkat bra.

Vissa hingstar bli bara värre om man tjaffsar med dem..naffsar mer ju mer affär man gör av det.

Håller med älgen om att i möjligaste mån ignorera det. Så länge det inte blir farligt.

Om jag går med en hingst som är väldigt nafsig och hela tiden nafsar i armen eller liknande brukar jag leda med kedjegrimskaft. Det räcker oftast att rassla med kedjan för att få bort dom.
Alternativt en vanlig pisk där jag håller skaftet på pisken mellan min hand och hästens huvud. Börjar han nafsa så knackar jag med skaftet på nosryggen för att få bort honom.
Funkar dock inte på alla hingstar då vissa har en tendens att nästan bli lite eggade. På dessa funkar kedja och lite armviftning bättre, och att inte göra någon affär utav det.

Jag axepterar inte att en häst går över mig eller trampar på mig spec. inte hingstarna och så länge de inte gör det utan håller sig på lagom avstånd så bryr jag mig inte om dom går och stutsar, slår och leker lite. Bara dumt att börja bråka.

Jag har aldrig haft andra "beteenderegler" för hingstar faktiskt och det fungerar för mej, hittills, med hanteringen av en hel rad hingstar.
Det där med att det blir värre, är om hingsten från början är oklar över rangen är min åsikt, (men det är min andra kan tycka annorlunda,)
När jag möter en ny häst överhuvudtaget är jag noga med att markera min "ställning" dirket och hårt om det krävs. Det gäller i ännu högre grad hingstar. Inget gosande och gullande innan vi är helt klara över vad som gäller i vårt umgänge. En hingst ska ha stor respekt för mej, så stor att bara tanken på att nafsa eller tjafsa på andra sätt är långt bort. Om han ändå i övermod får för sig att pröva, räcker det med att vifta till honom snabbt och besätmt så ska han lägga ner. Och det har hittills lyckats bra. Men den första kontakten och klargörande av rang är oerhört viktigt. Tror han att det finns utrymme att småbitas så är det klart han fortsätter.

Även hingstar är i första hand hästar och fungerar som andra hästar. Men de ska hållas i kort mentalt koppel, (om ni förstår vad jag menar)

Var konsekvent!!!
Gå där han inte kan gå på dina hälar och säg till honom med bestämd röst då han gör det.

Jag har själv utbildat ett sto
och det viktigaste är att vara konsekvent.

LYCKA TILL!!;) :bump:

Man ska bara var konsekvent så brukar allt lösa sig tillslut:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 317
Senast: LovingLife
·
Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 372
Senast: Aifos
·
Hundavel & Ras Jag funderar ofta på vad nästa hund ska bli för ras. Jag har de senaste åren haft flera dalmatiner och innan dess växte jag upp med...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 485
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar