Hingsten Swift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 205
S

StallS

Vet någon något om halvblodshingsten Swifts (avliden) avkommor? Har någon av dem några egna prestationer och hur är de i lynnet?

Sv: Hingsten Swift

När jag var yngre var jag skötare på en Swift avkomma. Hon var helt underbar i temperamentet, iallafall mot mig, som inte red henne. Var dock stor, ca 172 cm och lite svår att hålla ihop när man red henne. Hon kunde oxå protestera lite när ryttaren krväde för mycket.
Hon var min mosters uppfödning e:Swift- Indus- Magnifiqe- Jarramas

Fick bara 36 p på premiering som treåring, men tog igen det med 39 p exteriört på kvalitetstävlan som 4 -åring.

Såldes när hon var 5 tror jag och sen vet jag inte mer om henne.

Jag har bara träffat en så det är omöjligt för mig att säga hur han nedärvde temperament men den hästen var väldigt snäll men hispig och ganska rädd av sig.

Har inte träffat på någon efter Swift, däremot har mitt ena sto honom i stammen. Träffade också en Bourbon-Swift. Mkt snygg häst som ägarna hade stora förhoppningar på. Jätte trevlig i tempramentet.

Träffat flera efter Swift...ofta snygga och STORA.Bra temperament tycker jag de haft över lag.De jag träffat har varit väldigt lätta att hantera.

Jag har haft ett sto efter Swift-Tammerfors**-Hornbeam**.
Hon hade ett helt underbart temperament :bow: Man kunde göra precis vad som helst med henne och hon hade väldigt lätt för att anpassa sig till nya miljöer så som nya tävlingsplatser!
Hon rörde sig helt okej men inte mer, galoppen var ganska stor och hon hade lite svårt med balansen. Hoppade gjorde hon tekninkmässigt faktiskt riktigt skapligt men han var lite för rädd om sig och gillade inte att vara i bommarna vilket gjorde att hon blev stressad om hon rev och så blev det en ond cirkel av det...
Hon gick LA/1.20 hopp och 1.10 flt. Är nu såld som familjehäst till Dalarna!
Fux med vita hår i pannan och vita kronränder, ca 162cm

Tack för svaren. Ska och titta på en Swift avkomma i nästa vecka.

hanna_shetland skrev:
Jag har bara träffat en så det är omöjligt för mig att säga hur han nedärvde temperament men den hästen var väldigt snäll men hispig och ganska rädd av sig.
Jag hade tidigare ett Swift-sto, det sto som är mamma till mina två nuvarande halvblod. Hon var stoooor (177 cm) men otroligt ridbar: lättriden, med lättsamlade, välbalanserade bra gångarter. Detta var skälet till att jag alls betäckte henne - trots att hon hade en del nackdelar också... Tävlades t.o.m 120-hoppning med placering. Kunde mer, men hade behövt en annan pilot till det... :p
Och hispig och lättskrämd var nog det SiSTA jag skulle säja om henne. Hon var superstabil och man kunde lita på henne till 100 % i trafik och sånt. Hände flera incidenter där andra hästar hade klättrat upp i trädtopparna, hon vickade på sin höjd på öronen...

träffat ett sto som var Swift - Kew Gardens**, som var mycket grov och kraftig, men trevlig. Tyvärr enögd, så det hämmade ju henne en del. Blev aldrig ngt mer än ridskola tyvärr, för det var en fin häst. Har ridit o tävlat en Krevad - Swift häst. Också mkt fin, men lite jobbig i skallen. Beror dock troligen på Krevad.

De avkommor jag träffat har varit snygga,stora med mycket bra gångarter!!! och något stirriga i huvet, dock hanterbara.

Swift lämnade överlag stora avkommor (vilket stämmer överens med de övriga som svarat här). Avkommorna var därför ofta ganska sent utvecklade, vilket troligen var orsaken till avkommornas ganska svara resultat vid treårs premieringarna. :smirk:

De avkommor jag har sett har rört sig trevlig och kunnat hoppa bra, dessutom har de haft bra temperamtent!!!
VAd jag har förstått hade inte Swift någon större framgång som fadershingst, han var dock far till bland annat Breeders vinnaren i fälttävlan , Point tror jag han hette. Som morfarshingst har han dessutom visat sig vara oerhört bra, ett exempel är hingsten Saigon (e. Sack ) har Swift som morfar.

Jag har en val efter swift-ciceron f.94han är super i huvudet och hoppar fantastiskt går nu 130 banor på tävling... Men han har nog igentligen mer talang i fälttävlan.. men men har man inte intresset....:love: har man en swift häst ska man vara glad för an är riktigt snygg att se på.. :bow: :bow: :angel:

Har ett sto född 1989 Swift-Bratin,hon är 164 hög,brun,väldigt tufft psyke när man rider,men snäll som ett lamm.
Hoppar allt,har ett fint steg, placeringar i 120,men tränad 150 banor för Arnold Assarsson,dock vågade jag mig aldrig på högre höjder.... har haft henne sen hon var 5 år och tagit 1 föl efter henne....som ärvt hennes tuffhet/envishet.

Vet bara en avkomma född 95 fux underbart vacker och trevlig,tyvärr avlivad vid unga år pga blev skada i hagen

Har en ett åring e: Santa Cruz-Swift.Mkt bra i skallen och snygg men blir stor.

*knapplån*

Jag hoppas Ni är medvetna om att detta är en uppknuffad tråd från 2004 - sannolikt funnen med hjälp av sökfunktionen!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de... 2
Svar
32
· Visningar
2 940
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka