Hingsten Chess

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cassandra
  • Startdatum Startdatum
C

Cassandra

Hej! Jag betäcker mitt Goldgraf- Caruso sto om ett par dagar och den tilltänkte är Chess 880. Kan någon vänlig själ ge mig lite mer info om chess, gärna bilder eller om ni träffat honom eller hans avkommor, mitt sto har ett fruktansvärt temprament, som kommer av att hennes förra ägare skämt bort henne något alldeles fruktansvärt, så hennes fem tidigare föl är trevliga.. annars skulle jag nog inte avla på detta sto..men men hon blir bättre och bättre.
Hon hoppar mkt bra.140 klasser men bara på träning, löshoppad 170, men hon har mkt dåliga gångarter, dessa vill jag förbättra. Skriv era tankar om mitt val av hingst, gärna med bilder. Tack!

Sv: Hingsten Chess

Det lät illa.. Hon har 8-7-6 i gång och är tävlad i fälttävlan och clearround hoppning, men hennes humör satte stopp för tävlandet, och hon ställdes som avelssto. Hon har mkt jobbiga och långvariga brunster och det kan göra sitt till.

Jag har sett Chess på en tävling en gång, och minns att han gjorde ett trevligt intryck.

Här är en länk till stam och bild http://www.allbreedpedigree.com/chess5

Chess mamma Felicia har tävlat svår hoppning liksom hennes helbror Filipin. Jag tror att deras mamma Valencia också gjort det. Felicia är också mamma till helsyskonen Feliciano, svår internationell hoppning, och Marcos Lilla Lisa som jag har för mig gått 1.50.

Hur Chess avkommor blir i skallen vet jag inte, men hans bror Feliciano är känd för att lämna avkommor med mycket gott temperament. Honom har jag valt i år till mitt temperamentsfulla Ceylon-sto ;)

Hejsan!

Jag har ett sto som är betäckt med Chess. Stoet ska föla när som helst så det blir intressant att se var han ger . :rofl:

Varför jag valde Chess?! Dels var det för att han sägs ge avkommer med bra gång och temprament. Själv har jag ett hoppsto och skulle vilja få lite mer gång och ridbarhet i fölet. Hon är jätte energisk och "het" i hoppningen och därför anser jag att Chess var ett bra val då han har väldigt hög ridbarhet. Inte för het men inte heller lat.

Jag ringde till ägaren och ställde några frågar utifrån mitt sto och vi kom fram att chess skulle passa henne rätt bra.

Så nu är det bara att vänt o se om fölet blir som vi har "gissat"

Chess har mkt bra anlag både på moderns sida och från fadern. Då jag gillar Cortez, men inte ansåg att jag hade råd att betecka med honom ifall det inte skulle bli nått (han har bara fryssperma) och därför var hans arvinge (Chess) ett självklart val!! :banana:

// Kexet

Hej!

Chess är en av mina favoriter bland halvblodshingstarna. Vi betäckte ett fullblodssto med honom och avkomman blev mycket trevlig. En utstrålning som nästan orsakade trafikstockning utanför hagen!
Rent generellt ger Chess ett gott temperament på sina avkommor. Att hans gångartspoäng inte var särskilt höga stämmer ju men han rör sig riktigt bra "så här på äldre dar". Jag skulle absolut använda honom igen. :)

Jag bor granne med honom just nu....

Han är sååååå fin, väldigt trevlig i lynnet och även om han har ston omkring sig så är han lugn att rida.

Jag har en avkomma efter Chess- Iran född -96. Han är världens snällaste, han är lugn men ändå pigg att rida. Ser han ngt som verkar "konstigt" så går han lugnt fram och nosar. Han är helt underbar :bump:
Lycka till!/TH

Tack för svaren, ni får gärna fortsätta att skriva era tankar, jag ska hämta mitt sto idag, hon hann släppa ägget innan betäckning så det blir nya sexton dagar att vänta..
Men fortsätt att skriva och skicka som sagt gärna bilder om ni har. Gärna på chess själv också om det finns andra än de som redan ligger ute på nätet. Tack.

Har du varit där han står med ditt sto?

Här är två bilder på Chess
IM000076.jpg

IM000075.jpg

kexet01 skrev:
Hejsan!

Jag har ett sto som är betäckt med Chess. Stoet ska föla när som helst så det blir intressant att se var han ger . :rofl:

Varför jag valde Chess?! Dels var det för att han sägs ge avkommer med bra gång och temprament. Själv har jag ett hoppsto och skulle vilja få lite mer gång och ridbarhet i fölet. Hon är jätte energisk och "het" i hoppningen och därför anser jag att Chess var ett bra val då han har väldigt hög ridbarhet. Inte för het men inte heller lat.

Jag ringde till ägaren och ställde några frågar utifrån mitt sto och vi kom fram att chess skulle passa henne rätt bra.

Så nu är det bara att vänt o se om fölet blir som vi har "gissat"

Chess har mkt bra anlag både på moderns sida och från fadern. Då jag gillar Cortez, men inte ansåg att jag hade råd att betecka med honom ifall det inte skulle bli nått (han har bara fryssperma) och därför var hans arvinge (Chess) ett självklart val!! :banana:

// Kexet

Kan du inte försöka dig på att skicka en bild på "din lilla" när den kommit. jag är lite nyfiken..

Cassandra skrev:
Kan du inte försöka dig på att skicka en bild på "din lilla" när den kommit. jag är lite nyfiken..

Självklart kan jag göra det... men än har det inte kommit...

:banana: :rofl: :banana:

//kexet

Hejsan!

Nu har mitt föl e Chess kommit. Det blev ett brun stoföl med bläs och strumpor båda bak...

Jag ska försöka få in en bild men jag vet inte hur man gör... Är det någon som är bra på det??

//kram

Mitt fullblodssto är också dräktig med Chess, hon är beräknat till runt den 10 juli.
Han stod på min hemmastation ifjor så jag har träffat honom en del. Helt underbart temperament och det kan nog passa min virrpanna ganska bra!
Tyvärr tänkte jag inte så långt att jag tog kort på honom :smirk:
Han är ganska komplett tycker jag (kanske bortsett från gången men mitt sto har själv bra gång), bra temperament, bra prestation både fäderne och möderne, svenskfödd är ett stort plus!
Vi har redan ett föl efter honom i år och ett i fjor. Jag kan lägga ut bilder på dom ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Du måste ha bilden liggande på nätet (typ en hemsida). Sen väljer du symbolen som ser ut som ett frimärke med ett berg på när du skriver inlägget. I rutan klistrar du in bildadressen, hoppas du förstår! Annars får du maila över den så läggar jag ut. PMa för mailadress

Har ingen hemsida men går det bra maila jag över dom till dig...

Vad har du för mail adress???

//kexet

skulle bli mkt glad om jag fick se lite bilder.tack snälla ni.. detta ska bli mitt första egna föl på mitt sto så jag är lite spänd.. hoppas innerligt att mitt hingstval inte är helt tokigt..

Nej inte är det tokigt!
Här kommer 3 bilder på kexets föl! Tyvärr kan man bara länka till msn...

flungar2005.msnw

flungar2005.msnw

flungar2005.msnw

Sen kommer ett på gårdens chess-föl

flungar2005.msnw

Se och njut!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 958
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka