Hingstbeteende?

F

Fridamatilda

Kom på en sak när jag såg en annan tråd om hingstbeteende här inne, som min medryttarhäst håller på med ibland och som jag hört ska vara hingstbeteende. Han är en 15-årig valack, som ska ha blivit kastrerad sent, hur sent vet jag dock inte. Det han gör är att "rulla ögonen" samtidigt som gapar/tuggar och fipplar med tungan, ibland utanför munnen. Huvudet lägger han på sned. Brukar ske när vi står och gosar. I samband med detta brukar han också stå och "tugga" på mina knogar. Någon som vet om detta ÄR ett hingstbeteende och vad det i så fall betyder?

/Frida

Sv: Hingstbeteende?

Nej, det är inget hingst beteende. Om jag förstod din beskrivning rätt.

Våra hästar gör också så, ett sto och en valack. Det brukar de göra innan vi ska ut och rida, när man sadlar dem.
Då gapas det och de "gäspar" för fullt. :D

Detta är ett tecken på att hästen tycker att det är något roligt eller bra som ska hända. Så ta det bara positivt! :)

Tyckte det lät mycket skumt att de skulle hålla på så för att de tyckte att det skulle hända något roligt. Men för varje gång de gjorde det, så blev jag mer o mer säker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 717
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 822
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar