Hingstars dräktighet

Ploppi

Trådstartare
Var kan man få detaljerad info om hbl hingstars dräktighet. Jag är ute efter t ex hur en hingst fungerar på transporterad resp direkt semin på en station, hur många brunster det har behövts för att få dräktigt etc. Att hitta uppgift om antal betäckningar från förra året är lätt via hingstkalendern men den ger ingen info om dräktighet.

Det förekommer mycket rykten, speciellt om nya hingstars fertilitet o jag vill gärna ha opartisk statistik. När man ringer en hingsthållare kan det vara svårt att få ett ärligt svar.

Nån som har nåt tips?

Ann

Stuteri Stubbäng

Prata med en större seminstation (eller flera) så kan du kanske bilda dig en uppfattning om läget för hingsten i fråga.

Sen kan ju faktiskt fertiliteten variera väldigt mycket mellan olika år (och under samma sesong med). Hingstar med lägre fertilitet brukar fungera bättre på direktsemin eller naturlig betäckning.

Skulle också vilja veta statistiskt hur det ligger till med vissa hingstar vid en jämförelse direkt/transport-semin. Kan ju vara väldigt stor skillnad i procenten där gissar jag...

Jag tror inte den stora skillnaden egentligen ligger i om det är färsk eller transporterad sperma. Mer i så fall till vilken station den transporteras.

:idea: Ja, det har ju också en ganska stor betydelse... Det kanske vore något att göra statistik på :smirk:

Ja, det är det som framkommer, att vissa hingstars sperma inte klarar transport. Då skulle det vara intressant både att veta relation mellan dräktigt på stationen hingsten står jämfört med vid transport men också hur många brunster som krävdes när det väl blev dräktigt.

Det här gäller i ännu högre grad utländska hingstar eftersom transportkostnaden blir så mycket högre.

Jag tror inte du uppfattade mig rätt.
visst finns det hingstar som har kort överlevnad på spermier, men det är ÄNNU vanligare att vissa mottagarstationer lyckas göra det mesta fel.
Man ser ju att dräktighets% skiljer kanske bra mellan stationer som tar emot skick.

Jodå, håller med dig om det också! En duktig veterinär o en bra station är grunden utöver hingstens o stoets kvalitet.

Sen krävs det också att man som stoägare har koll på sitt sto o t ex vet hur hon fungerat tidigare år, om baktprov behöver tas etc. Det sparar också mycket pengar!

Ploppi
Stuteri Stubbäng

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 032
Senast: Similitude
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 631
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar