Hingstarna Shogun och Mackay? Mitt sto i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare winytiny
  • Startdatum Startdatum
W

winytiny

hej! Har ett sto efter Shogun och udanefter Mackay(avelsvärderad) och tänkte höra om någon vet något om någon av dessa hingstar. Står inte mycket på internet, har hittat nån bild på Shogun men inte så mycket mer.

Resten av hennes stam på moderns sida är nästan bara fullblod men även Pegasus och Elektron. På faderns sida finns b.la Utrillo, Spartacus och ston ur stofamilj 1 och 43. Min häst har ett kanon psyke och 7-8 på alla gångarter och hoppning. Tror ni att det i framtiden kan vara något som är värt att avla på? För att få en bra tävlingshäst.

Hoppas nån vet något om hingstarna och kanske har något att säga i övrigt om stammen!

Tack på förhand!

Sv: Hingstarna Shogun och Mackay? Mitt sto i avel?

Kanske tittar på fel sto, men där står bara 7: or rakt över? Eller är hon visad igen?

Alltså, rent stammässigt är det väl inte den mest eftertraktade stammen idag. MEN jag tror att Shogun var/är lite undervärderad. Mackay är ju icke godkänd, han har väl diskuterats i ett par omgångar här på buke (sök så hittar du).

Tävlingshäst inom vilken disciplin och på vilken nivå?

Utan att veta mer så tycker inte jag din häst har en härstamning som är tillräckligt intressant att avla på om du ska försöka få fram tävlingshästar, då är det mer ekonomiskt att köpa ett bättre sto!

Jag har haft en häst vars mor var syster till Shogun och det var en mkt trevlig häst. Kan tänka mig som Cirkus att han var lite underskattad. Tror han bara betäckte naturlig också om jag inte minns fel?

Haha jo det stämmer! Hade för mig att hon hade 8 på galopp :)

Ja det är kanske därför det inte finns så mycket info?...Då får jag nog kanske se till att få upp henne i lite klasser och efter prestation se om det är värt att avla på eller inte. Men jag ska söka på Mackay, tack så mycket för svar! :)

Tävlingshäst inom vilken disciplin och på vilken nivå?

Utan att veta mer så tycker inte jag din häst har en härstamning som är tillräckligt intressant att avla på om du ska försöka få fram tävlingshästar, då är det mer ekonomiskt att köpa ett bättre sto!

Jag har haft en häst vars mor var syster till Shogun och det var en mkt trevlig häst. Kan tänka mig som Cirkus att han var lite underskattad. Tror han bara betäckte naturlig också om jag inte minns fel?

Det va lite det jag funderade på också om det finns några bättre avkommar efter dem, men då är det kanske bäst att satsa på henne som ridhäst. Det som är lite kul är att hon är isabell och då har man ju alltid en liten dröm om att avla fram den där riktigt snygga gyllene hästen, dom sticker ju ut så!
Tack för svar! :D

Jag känner inte till att vare sig pappa eller morfar skulle ha avkommor med någon större framgång på tävlingsbanan. Farfar tävlades i dressyr i USA men jag kommer inte ihåg hur högt. Mackays stam indikerar dressyr men själv visade han inte så god skritt och trav när han visades på kvaliten för en evighet sen http://www.blup.se/sv-SE/horses/2258-mackay-avelsvarderad

Om jag absolut skulle avla på henne skulle jag välja en gångartshingst.

Jag känner inte till att vare sig pappa eller morfar skulle ha avkommor med någon större framgång på tävlingsbanan. Farfar tävlades i dressyr i USA men jag kommer inte ihåg hur högt. Mackays stam indikerar dressyr men själv visade han inte så god skritt och trav när han visades på kvaliten för en evighet sen http://www.blup.se/sv-SE/horses/2258-mackay-avelsvarderad

Om jag absolut skulle avla på henne skulle jag välja en gångartshingst.

Jag läste den gammla tråden om Mackay och hittade länk till förra ägarens hemsida. Det va väl någon av hans avkommor som såg korrekt ut men hans exteriör är helt klart inte något att skryta med. Här står det lite om fadern Shogun ( http://www.segorp.se/Avel/Avelshingstar/Shogun758/tabid/69/Default.aspx ). Han verkade inte heller ha någon toppen skritt, mitt sto har 7 på skritt...Men annars så duger jag han helt klart för mina ambitioner. Jag skulle nog behöva en ganska modern och sportig hingst med ganska mycket uppförsbacke, Sir Oldenbrug kommer alltid vara en favorit hos mig! Hjälp va läcker!:angel:

Mackay fick ändå enligt blup 9:a på typ som 3-åring. Nu var det förvisso 1983 tydligen, så i dagens ögon hade han kanske inte fått det. Sen får man inte länka till hingstägares hemsidor tror jag.

Kvalitetsbedömning genomgick Mackay som fyraåring.

Han är för gammal för treårstest;)

Håller med dig om typpoäng, är det något som ändrats genom åren så är det vilken typ man vill ha på hästarna.

Mackay fick ändå enligt blup 9:a på typ som 3-åring. Nu var det förvisso 1983 tydligen, så i dagens ögon hade han kanske inte fått det. Sen får man inte länka till hingstägares hemsidor tror jag.

Hade ingen aning om att man inte fick länka, är helt ny på sidan :) Behövs det inlägget tas bort? Fast det är inte länk till Shoguns ägare då Shogun avlidit...Nämen! ahha Nu gick jag in och tittade och det har han faktist! Du vet inte var det finns lite bättre bilder på honom? :) Har bara sett bilder som kanske inte var till hans fördel då såg han väldigt "unghästig" och lite kantig ut (du förstår nog). :)

Senast ändrad av en moderator:

Den enda häst jag fött upp som gått svår dressyr på 2 kontinenter, dvs först i England och sen exporterades till USA var en valack e Mackay med den fantastiska stammen Ambassadeur-Zaran-Uthos X på moderns sida. Jag utbildade honom själv till LA i sverige, sen såldes han till ryttaren/tränaren David Hunt i England som utbildade honom till svår klass och red honom många säsonger, och han exporterade honom sen som läromestare till en ungdomsryttare i USA. Det är möjligt att min avkomma varden enda som blivit något efter Mackay, men han har i allafall en avkomma som gått svår klass!

Och då är det ju så typiskt att det svenska blup systemet inte tar med de som presterat utomlands.

Jag skickade lite information och en artikel ur en tidning till ASVH när han vunnit flera grand prix i England, och tänkte att även om Mackay ej var godkänd så kanske det vore intressant med att en häst med Ambassadeur-Zaran på mödernet skulle det vara kul att en sån häst lyckades i utlandet och god reklam för svenska hästar, men fick till svar att eftersom fadern ej var godkänd i ASVH så var han ointressant!
Med den inställningen från ASVH förstår jag att intresset från utlandet är litet för svenska hästar.
Under många år på slutet av 90-talet början av 2000-talet var 2 svenska valacker på British Showjumping Ass. Top 10 list över intjänade pengar , är det nån som hört att ASVH någonsin ens nämnt dom hästarna eller haft dom i sin reklam?

Personligen tyckte jag att han var snygg även med dagens mått

Liknande trådar

Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: Rosett
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 805
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·
S
Avel Jag funderar på att betäcka mitt sto född 1989. Hon är Alpen Fürst-Landrat-Ganesco-Chagall. Avkomman är en tilltänkt hopphäst. problemet...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka