Sv: Hingstar
Alla hästar är ju individer och det finns ju otroligt snälla/lugna/"ohingstiga" hingstar och även motsatsen och mellantingen vaklart.
Det man ska veta är att de är desto mer styrda av hormoner än vad ston/valackar är.
Det finns de här på forumet som tycker att folk är så fjantiga med hingstar och pratar om dom som att de är rena monstrena, och visst, det är fortfarande en HÄST, men den är på flera sätt lite mer oberäknelig än vad ston/valackar ofta är.
Hingsten kan vara hur snäll som helst, hur ohingstig som helst, men en dag kan det bara smälla till och är man då inte beredd kan det genast bli farligt.
Lukten av de brunstiga stona kan ju göra hingsten heltokig, och där får man ju ha med sig att ja, det är en hingst, den beter sig såhär, pga sina instinkter.
Och jag tror de flesta hästmänniskorna vet om vad djupt rotade en hästs instinkt är, de tror ju t ex fortfarande att det kan vara ett farligt lejon uppe i trädet när en fågel flaxar iväg över öronen på hästen...
Med en hingst skulle jag vilja säga att det är ÄN mer viktigt med att uppfostra den ordentligt, att visa att nejdu, det där är inte tillåtet när jag leder dig osv. Mycket gratis har man ju om man redan från födseln (nu menar jag inte ställa sig o banka o slå på en liten fölunge, men vara konsekvent med vad man accepterar och inte accepterar) tuktar hästen, får den att lyssna på DIG och inte titta på alla hästar bredvid.
Jag föredrar hingstar framför ston. De har så mycket mer karaktär och har lite extra oftast.
Nu har jag bara haft med att göra med hingstar som vi själva fött upp. Vi har fått otroligt mycket beröm för våra hingstar, bla av en känd dressyrryttare som red in de båda och även från hovslagare, veterinär, en kusk som även han tävlar i landslaget osv... att de är så snälla och lyssnar så otroligt bra på en.
M som red in dom och har visat dom på treårstest har hela tiden sagt att det är de snällaste hingstarna han någonsin hanterat. Att nej, skär dom inte, dom är ju så snälla och det är ju inga problem med dom.
Nu skar vi dock den ena efter treårstestet förra året, då han inte är avelsmaterial och då behöver han heller inte vara kvar som hingst, det är ju så mycket mer behändigt med en valack som kan gå ihop med ston och man behöver inte vara orolig över att han ska komma lös och betäcka de andra stona på gården osv.
Den andra skulle vi ha behållt som hingst då han hade det där lilla extra och blev rådgiven att behållas som hingst för att så småningom visas på Bruksprovet (hbl), dock blev han så svårt sjuk att han numera bor i himlen...Men han hade vi inte kastrerat i första taget.
Sen kan jag tycka att springa runt o ha en hingst som inte har det där extra som krävs för att bli riktigt bra avelsmaterial, det är väl ingen större vits. Jag tyckte alltid förr att hjälp vad tufft med en hingst osv, men det är ´ju helt klart med planering och man får tänka lite extra när man hanterar en.
Det är inte alltid heller att alla andra hästägare förstår vad det innebär med att hästen är en hingst, utan sniker förbi en när man leder hingsten med sitt brunstiga sto. Man får tänka lite åt alla andra. Förekomma alla situationer som kan uppstå.
Bra att tänka på är att det av vad jag tycker är naturliga orsaker, svårt att få tag på stallplats åt en hingst. Det är inte alls som vill hantera en, eller ha en i närheten av sina hästar osv osv osv och det gör ju det hela ännu krångligare.
Nu blev det jättelångt här, men jag tycker at thar du hittat en hingst du har fallit för och har tänkt över hur det kommer fungera, så är det väl inte det största problemet i världen! Självklart är det fortfarande "bara" en häst, men med lite hormoner i helt enkelt!!
Var också noga med att hantera den på ett sätt som visar den vad den får och inte får göra och är konsekvent med det.
Inte heller är det väl helt omöjligt att få hästen kastrerad när den kommer till Sverige?