hingstar tillsammans?

Sv: hingstar tillsammans?

okej men har era hingstar fått betäcka då eller de har endå börjat slåss med varann om stona?.

min lille minishettis hingst är 10år och han har fått betäcka ston. han kunde t.o.m betäcka ston när en nordis valack gick i samma hage de började inte slåss om stona(han slå nordisen då).

men är det en bra ide att ta hem åringen i höst så de får träffa varandra och lära känna varann medans han är liten? sen ska jag ta tillbaka honom som 3-4åring och då får man ju se hur det går i värsta fall får väl någon av dem gå själv. OM nu åringen kommer få fortsätta vara hingst.

10åringen är väl ingen mening att kastera?

Min hingst gick hos sin fd ägare tillsammans med två andra hingstar. Dessa hade gått tillsammans i en lång tid - år.

Hursomhelst så kom en av de andra hingstarna en dag på att han skulle ta livet av min häst. Han har tur att han lever idag.

Visserligen kan alla hästar slåss men när två hingstar ryker ihop så slutar det allt som oftast illa.

Jag skulle inte släppa ihop vuxna hingstar.
Att ha unghästar tillsammans eller en unghingst med en äldre hingst kan vara okay, men jag skulle snabbt flytta unghingsten innan han vart för gammal.

Å andra sidan har jag sett ett bra exempel på en hingstflock hos en islandshästuppfödare.
Det var varierad ålder på de killarna och de trivdes och busade ihop.

De har blivit för hårdhänta med varandra innan de börjat betäcka. Personligen skulle jag inte släppa ihop 2 hingstar ens om den ene var unghingst, om den andre var vuxen.

Min hingst gick hos sin fd ägare tillsammans med två andra hingstar. Dessa hade gått tillsammans i en lång tid - år.

Hursomhelst så kom en av de andra hingstarna en dag på att han skulle ta livet av min häst. Han har tur att han lever idag.

Visserligen kan alla hästar slåss men när två hingstar ryker ihop så slutar det allt som oftast illa.

Ja det är just det som är viktigt att om de ryker ihop så är det inte lite bus i hagen det handlar om längre:cool:

Och sen att förutsättningarna runt hingstarna som går tillsammans kan ändras, vilket påverkar dem och deras inbördes relation och ev deras beteende öht. Det kan vara hästar i stallet de inte ens träffar som flyttar, dör, flyttar in, som ändrar den totala sammansättningen av hästar och vips så ändras kanske även hingstarna. Då kan sånt hända som hände din häst.

Därför kan man inte jämföra en situation med en annan bara rakt av, som en del gärna gör.
Har man sett sånt hända som tex det din häst råkade ut för och andra liknande situationer så vet man att det är inte så enkelt som att säga att det är dålig uppfostran och bla bla som gör att hingstar inte alltid kan gå som andra hästar.

okej så det är alltså bara att testa och se om det funkar helt enkelt?

kan säga det att i mitt förra stall så gick en mini shettis hingst med en 1åring islandshäst hingst. de gick ihop tills 1åringen var 2 år iaf tror jag och det gick hur bra som helst.
de lekte jättemkt och hade kul.

det är ju mkt vanligt att islandshingstar går med varandra tills de är 4år.
och vad jag vet så slåss de inte så man hör om det.

men den lilla ja har nu, en minishettis hingst är ju 10år gammal.
11månaders islänningen är van vid hingstar eftersom han går ihop med hingstar nu(gämnåriga).
de brukar även få gå med sin pappa som är 8år gammal vuxen hingst.

kanske skall fråga på islandshäst forumet istället?

men den som börjar slåss tror jag i så fall är minisen lr vad tror ni?

men just det, ska jag säga med att om ja inte skrivit det så när minisen betäckte 2 ston en gång så gick han i samma hage som en nordsvensk och det var inga problem inte ens när han betäckte stona.

Vuxna hingstar har man i allmänhet inte tillsammans, har ännu inte hört någon som har det men väl provat. Den personen har bara en vuxen hingst kvar. Unga hästar, ja det brukar funka utan problem men knappast vuxna.
Däremot begriper jag inte vitsen med att ta hem hästen från unghästflocken, för att den återbörda den till sommaren? Hästar uppfostrar hästar bäst, så enkelt är det. Unga hingstar kan bli en pain i the arse, dessvärre verkar de kunna bli det under människans försorg.

Jag håller med om att unghingstarna fostrar varandra mycket bättre än om vi människor lägger oss i, vi kan aldrig huta åt hästen så effektivt som en annan häst. Jag har dessutom alltid en sur och bestämd äldre valack som bossar över unghinstarna så att ingen av dem blir ranghögst i hagen. De äldre hingstarna på gården försöker jag inte släppa med varandra utan de får gå med varsitt sto för att få ha en liten flock. De visar tydligt att de kommer att slåss om man släpper ihop dem.
Jag känner dock en hingsthållare som släpper ihop sina hingstar på vintern och detta har än så länge gått bra men då är dessa hingstar små och har inga skor. Det är ganska häftigt att se en flock bestående av 10-12 hingstar där den äldsta är över 20 och den yngsta är 1. Jag skulle inte rekomendera någon att prova detta sätt men det går alltså uppenbarligen att göra så om man känner sina hästar och sin ras väl.
Min granne som har nordisar har alltid sina unghingstar med den äldre avelshingsten och detta är absolut inga problem då han är den snällaste hingsten jag har träffat.
Min ena hingst fick gå med en valack förra vintern då vi inte hade något sto själva till honom och detta fungerade utmärkt men när vi provade med en ettårig hingst så tyckte han inte om den utan jagade bort den till andra änden av hagen vid mat och insläpp.
Vad jag ville säga med allt det här är att man kan aldrig säga med säkerhet att det inte går bra, men man kan inte heller säga att det kommer att gå bra så därför får man ta hjälp av någon som kan läsa situationen på plats eller om man är duktig nog så får man läsa den själv.

Ja, vi har en hingst i vårat stall. Han går med vallacker under höst och vinter, men när brunst perioden närmar sig blir han odräglig hormonellt sett men som en ängel vid alla annan hantering. Han betäcker oavsett det är vallack, bara det går på 4 ben och har en svans.
Vi särade på dem under vårkanten, då vår gammelman höll på att ta ihjäl hingsstackarn eftersom han ansåg att hingsten inte betedde sig som man ska.:D
Sen har vi det där med skador som uppstår när de betäcker, ofta i rygg.

Min 8åriga shettishingst går med min vallack. Det har dom gjort rätt länge.
För ett tag sen kom det en 4årig friserhingst till stallet och nu går dom alla tre tillsammans.
Har gått bra sen första ihopsläppet. Nu går där inga ston i närheten och ingen av dom betäcker heller så än så länge håller dom sig på mattan..

oj vad skönt att höra äntligen något som liknas vid ungefär hur de kommer bli för mig.

min mini shettis hingst är ju 10år.

och den andra hingstn alltså 11 månader nu.
tänkte ta hem han nu i höst det borde ju gå bra tycker man ju.
sen ska han få fortsätta gå på hingst bete.
så han kommer väl hem om ca 3år när mini shttisen är 13år alltså.

spännande

tack för alla svar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar