Hingstar som haft punbråck

Fenestra

Trådstartare
Känner till Camiell Flamingo Z, Don Schufro,Rubinstein samt numer ev Florencio I.


Givetvis finns det fler men isf vilka?

Har vi ngr svenska hingstar som tagits ur avel pga detta?

Hur ser det ut hos de holländska hingstarna? Har inte hört talas om ngn holländare med pungbråck, har ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar som haft punbråck

Just 4 You 1006, Non Stop R 1031 (holländsk) och Platini VDL 1010 (också holländsk)

Immer 359 avlivad pga inklämt pungbråck och så redan nämnda Turban Rose 834.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar som haft punbråck

Faustino 1244 fick pungbråck förra året. e.Figaro R - Bernstein

Några utländska hingstar
Blue Hors Cavan e.Cavalier - Damnatz
Godehard e.Gotthard - Artur
Landadel e.Landgraf - Farnese
Lagoheidor e.Landadel - Godehard (han är helbror med Landor S)
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Delvis knapp.
Finns det ngr holländska gångarthingstar med pungbråck?
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Tilläggas bör kanske att Just 4 you dessutom var e Turban Rose. Så viss arvbarhet finns om man kollar här i tråden på det lilla urval som är:p.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Ologiskt är ju bara förnamnet, vad är skillnaden när det gäller Don Schufro?
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Vad är det som är ologiskt med att en unghäst som ännu inte visat sin förärvning varken vad gäller sin defekt eller överhuvudtaget hur han förärver sig själv blir nekad dispens men de som redan bevisat både sig själv och att de inte nedärver sin defekt i hög grad får dispens. Det är väl hundra procent logiskt om något. Sezuan får ju bevisa sig först både vad gäller sin nedärvning och nedärvningen av sin defekt innan det ens vore vettigt att ge honom dispens.
Dessutom har han ju ocd i bakknäna just det man till alla pris vill undvika eftersom det är den placering i benen som har störst andel med dålig prognos även vid tidig operation eftersom rullkammen ofta är angripen och då ofta fortsätter att vara ojämn även efter operation av lösa bitar. Förutom sämre prognos på ocd i bakknäna är det minst 6 mån konvalecent på sådan operation jämfört med några veckor på lägre placering i benen.
Man har ju även tydligt sett ett mönster på nedärvningen att de nedärver bitar på samma lokalisering där de själva har bitarna och just bakknäna är den placering som har allra högst nedärvning.

Själv skulle jag faktiskt inte drömma om att använda en hingst just med ocd i bakknäna och jag är inte ett dugg rädd för ocd på annan placeringen men i bakknäna vill jag undvika.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

På vilket sätt har Bretton Woods bevisat sig?

En stor skillnad är ju dessutom att vid pungbråck så är det många gånger riktigt akut till skillnad mot ocd och struppipning.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Det var Bretton Woods dispens jag tänkte på, han och Sezuan är fullt jämförbara. Men jag, liksom andra, tycker att Sezuan är helt fantastisk (men inte Bretton Woods).

Personligen tycker jag att varken Don Schufro, Bretton Woods, Sezuan, Florencio I m fl skulle få licens.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Han har ju många avkommor redan och dessa har ju även kontrollröntgats så att han fått ocd index i KWPN för sin nedärvning av ocd. Har dålig koll på dressyrhingstarna men antar att han har presterat mer själv också med tanke på att han är 7 år.

Vad gäller pungbråck skall man inte heller glömma att det kan lika gärna vara förvärvat som nedärvt men iom att man inte kan skilja på vilken typ det är i efterhand så är allt pungbråck kasserande men ju äldre hingsten är när den fått det ju större sannolikhet är det att det är ett förvärvat pungbråck speciellt om hingsten har gjort något påfrestande strax före pungbråcket.
Det är inte vanligt att unghästar drabbas därav är pungbråck en åkomma som riskerar att drabba väldigt få av en hingsts avkommor med tanke på att majoriteten av hingstungarna är kastrerade innan de kommer upp i den ålder där pungbråck är vanligast.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Bretton Woods har inga unika egenskaper eller stam, det är en jättehäst med bra unghästmeriter (men Sezuans är bättre).
Bretton Woods index visar att han nedärver OCD i högre omfattning än snitthingsten.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Personligen tycker jag att varken Don Schufro, Bretton Woods, Sezuan, Florencio I m fl skulle få licens.

Håller helt med dig och det är tamejfan en skam som ASVH håller på att frångå sina egna regler och ge dispenser till höger och vänster. Antingen släpper dom fritt eller så håller dom sin linje att svaja på det här sättet känns bara godtyckligt och väldigt´mycket "vända kappan efter vinden"-mentalitet.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Bretton Woods har inga unika egenskaper eller stam, det är en jättehäst med bra unghästmeriter (men Sezuans är bättre).
Bretton Woods index visar att han nedärver OCD i högre omfattning än snitthingsten.
Jag har fått info om att han inte nedärver det i högre omfattning utan att hans index ser ok ut.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

The KWPN randomly select foals and has them x-rayed at the age of 11-14 months. The OC-index has a medium of 100. A score below 100 indicates that x-rayed foals have displayed OC-findings, whereas a score above 100 means that less or no findings have been documented. Each index comes with a reliability percentage, only published when that figure is above 55%.

The KWPN society normally refuses to licence stallions with a severe OC-remark, except when they show exceptional talent and potential.

Recent additions to the OC-index are the 2007 born stallions Bordeaux (by United x Gribaldi) and Bretton Woods (by Johnson x De Niro x Romancier). According to the KWPN society Bordeaux has an OC-remark, class C, on his right hind leg hock. However when vetted for the Swedish warmblood society the bay stallion was found to be clear. Bretton Woods has a class C remark on right hind leg hock and stifle.

Bretton Woods has an OC-index of 96, with a reliability of 63%. This can be considered a clear indication towards heritability of OC. Bordeaux has an OC-index of 101, 64% reliability, which means he neither improves the status nor burdens his offspring with heritable OC.

Fetningen är min.

Hela artikeln
 

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 267
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: athena
·
T
Avel ska välja hingst igen åt mitt KWPN sto, hon är mycket korrekt rör sig bra och har en mkt bra hoppteknik. Hon har tävl tom NAT 125 men...
2
Svar
33
· Visningar
3 619
Senast: frang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp