hingstar som ger avkommor med eksem

S

spjuver

Finns det någon statistik över hur stor del av de svenska hingstarnas avkommor som fått eksem? Vore intressant att se vilka hingstar som fått mycket eksemavkommor även om jag förstår att det såklart är mycket annat som spelar in...

Sv: hingstar som ger avkommor med eksem

Nej då , sånt får man inte veta på det viset, men det vore önskvärt. Likaså stona borde reggas som eksemhästar så man vet vad man köper, när man köper avkommorna. Klart att man kan efterforska dessa uppgifter ändå, men det tar tid.

Gjordes det inte en sådan undersökning i sverige. skickade väll ut en enkät där hingstar med över 100 avkomar . som ägarna till avkomarna skulle besvara om dom hade eksem

Jo det var det jag hade för mig. Det var väl några år sen iaf så det borde ju ha samanställts vid det här laget. Men det kanske hålls hemligt?

Det kan knappast ha handlat om vilka hingstar som nedärver eksem, för att få reda på det krävs att stoet man avlar på inte har eksem. Men nu finns det många eksemston i vårt avlånga land verkar i avel.

Ja självklart spelar även ston in och säkerligen även andra faktorer såsom miljö och skötsel men statistiken kanske ändå skulle kunna visa på en trend.
Vad handlade den studien om?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka