hingstar med löpskalle

Qvicka

Trådstartare
Jag funderar på nästa års hingstval och vill ha en hingst med riktigt bra huvud, någon som alltid kämpar, kan göra sina egna lopp och går ända in i mål.
Vilka tycker ni besitter den egenskapen lite extra? Undantaget Järvsöfaks...

Sv: hingstar med löpskalle

En hingst som jag tycker om och har bra moral trots tuffa lopp är Vålsvarten. Hans moderstam går tillbaka till Viktoria, därifrån kommer hingstar som: Slogum Tor, Slogum Tron, Slogum Brage, Lykkebron m.fl

Toppstammade Gullsvarten lämnar ofta avkommor med lite jävlaranamma:devil:.

Mamma Vålvinna tog 11 segrar på 65 starter.

Jag funderar på nästa års hingstval och vill ha en hingst med riktigt bra huvud, någon som alltid kämpar, kan göra sina egna lopp och går ända in i mål.
Vilka tycker ni besitter den egenskapen lite extra? Undantaget Järvsöfaks...

Kollade lite hingststatistik på blodbanken. Det finns en hingst som visar upp bättre vinnar/segerstatistik än t.o.m. Järvsöfaks. Jag tänker på Moe Odin! Sedan kan det förstås delvis bero på miljöfaktorer som bättre mammor och tränare också? Tycker i alla fall att känslan är att han avkommor har skalle, men jag är inte så insatt.

Ja Moe Odin har väl varit något av en "gå-på-rulle"-häst, som spurtat överlägset över upploppen. Eller? Lite den bilden jag har, men det kanske mer varit på senare år.
Dessutom betäckte jag med Moe Odin hela sommaren utan framgång, så han blir det inge mer..:crazy:

Angående Vålsvarten så är jag lite rädd för humöret där.. Gullsvarten verkar lämnat väl hårda saker, och det är nog inte vad som behövs till det här stoet.:D

Aldermarin finns ju på forumet och kan svara för sig själv också, hur är moralen där?
Skaffer Brunen, vad tyckte ni om honom som aktiv?

Han vill ibland bromsa i ledningen.

Slarvläste...trodde att det var en hingst som skulle LÄMNA hästar med löpskalle. Hans avkommestatistik är riktigt vass om man ser till antalet avkommor som segrat.

Men Aldermarin FÅR ju inte svara på direkta frågor om egen hingst på forumet...

Då ryker hennes inlägg eller hela tråden. (Om hon nu är en hon men det har jag fått intrycket av?)

En av dessa eviga stötestenar angående forum-reglerna generellt.

Jaha, är det så det är... Okej, men då kan ni andra vädra era åsikter om honom istället! Jag har nämligen ingen jättekoll, aldrig sett honom tävla IRL heller.
Sen undrar jag om han lämnar stort? Han är ju gigantisk själv, och mitt sto är stort, men jag vill inte ha nån jätte..

Ang. Moe Odin så lämnar han ju bra, inget snack om det, men det är nog också sant att hans avkommor förmodligen har bättre mammor än många andra.

Jag hade bestämt mig för Tangen Scott men börjar bli riktigt less på att det bara är samma blod i alla hingstar och försöker nu hitta nåt annat intressant alternativ. Men det är ju i princip omöjligt, suck.
Rigel Jo-hingstar går bort då hon är efter honom. Järvsöfaks-hingstar går bort då jag inte vill ha mer Lapp Nils i avkomman. Kvar finns Elding, som jag tycker är uttjatat. Och utöver det? Vad kan man egentligen hitta på?? Som finns på skick...

Skaffer Brunen
Aldermarin
Troll Kevin (blir lite väl hög IAK med Troll Jahn så nära på farsidan)

Jag har sett Aldermarin en 2, 3 ggr i år. Fick t.o.m träffa honom i boxen innan värmning på Umåker en av dessa ggr! Gillade definitivt hans framtoning då, lugn och cool.
Såg honom då han vann i Boden, blev imponerad av att han gick i ledningen hela vägen på nytt rekord, gillade hans trav oxå!

Personligen håller jag koll på Tangen Per som visas i Norge nu om ngn vecka, samma mor som Tangen Scott men med Frigg Mollyn som far. OT, men när det var prat om hingstar och andra linjer...

Här har du en som är anti mot frigg hästar, många av dom bromsar. Hade en själv efter Lex Jon som inte brydde sig det mista om dom andra hästarna sprang förbi. Han lufsade på i sin egen fart...(blev ridhäst)

Briskeby Philip kanske? e. Moe Odin, samma moderstam som Alm Rau Jo, Alm Viktor och som går tillbaka till Viktoria. Han ska stå i Sverige nästa år.

Hingstar e. Troll Jahn tror jag inte på i aveln. Hitills finns det väl bara en riktigt bra ee. Troll Jahn och det är Järvsöfaks.

Senast ändrad:

Då jag gillar Frigg Mollyn så låter denna Tangen Per intressant! Men det lär väl dröja innan han kommer till Sverige, om han blir godkänd först och främst.

Visst är det lite förvånansvärt med Troll Jahn-linjen.. Hur han själv kunde lämna så mycket bra, men hur det sedan inte blev något mer... Som det verkar. Tråkigt.

Ja, det är ingen dålig Elding-Järvsöfaks-fri stam Tangen Per har.
Och även om brorsan Tangen Scott är bättre så är det ju inga jättedåliga resultat han har: Tot. 12: 9-1-0-1 rek. 27,2K och 25,0aK, 262 000 nKr på kontot. Han har ju inte mött 4-årseliten, men det är ju inga dåliga tider han sprungit!
Det är ju ngt oroande att det kommer bromsare ur Frigg-linjen, men å andra sidan tycker jag moderstammarna är bra hos Tangen Per + att han själv inte verkar bromsa. Slogum Vår har ju lämnat en godkänd, och ur Nanna (Frigg Mollyns mormor) kommer 3 godkända.
Jag kniper tummarna för att han ska bli godkänd!!

Hur har Troll Jahn lämnat som morfar då? Såg på blodbanken att det var sådär i Sverige, men i Norge då? Bland hingstarna som visas var det 3 st som hade honom som morfar, men i övrigt är det ju svårt att veta... (Varför har inte Norge en blodbank?!)

Han är bättre som morfar, precis som Alm Rigel (lämnade dåligt som farfar).

Tangen Per blev inte godkänd... :cry:

De 7 godkända: Bork Odin (best in show), HG Elessar, Troll Tarzan, Ridder Prinsen, Neslands Loke, Skibber, Odins Kjempe.

Inte mötta (?) var tre stycken: Brenne Kongen, Tombo ØK, Pajahn, och de sista fem blev inte godkända.
(Fast det här ksk skulle ha passat bättre i en annan tråd?)

vad föll det på?

Tog mig en titt på de nygodkända.. När bilden på H.G.Elessar dök upp tänkte jag "oj, det där såg inte riktigt ut som ett kallblod", och sen visade det sig att han var halvbror med H.G.Balder..såklart.:grin:
Fast det fanns fler av den modellen.
Nåja, jag gillade nog Troll Tarzan bäst.

Men är det inte bara FÖÖÖR tråkigt; bara hingstar efter Moe Odin och Pål Even (och en Lome Elden) som fick godkänt.

Vad var det för fel på Tangen Per? Jag har ingen koll alls på honom och hans resultat, men är det inte så att nämnden ska ge plats för lite fler "udda" stammade hingstar? Åtminstone trodde jag det.
Var därför jag hoppades på min egna Ivarsqvick också, men nästa år kanske..

...men ingen start som 3-åring och ingen tillräckligt meriterande seger som 4-åring. "Bara" tjänat 262.000 NOK.

Har nyss börjat kolla igenom bedömningarna.
Jag tyckte att Tangen Pers tävlingsresultat ändå var relativt bra (med tanke på att han inte hade ngn 3-åringssäsong), och att han sedan går travprovet på 21,6... Nej, jag är riktigt, riktigt besviken! :(

Känns väldigt omotiverande att det allt det godkända materialet innehöll Elding.

Gillade oxå Troll Tarzan, stammen är ju mums, och han såg ju inte för dålig ut heller. Bork Odin tyckte jag oxå om.
Skibber tyckte jag inte om!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12