K

kantarell

Jag läste nånstans att hingstar mår bäst av att bara ha EN ägare/ryttare! (Dvs inte ha medryttare tex.) Stämmer detta?!! (Jag minns inte exakt vad det stod, men det hade väl med deras beskyddande instinkt att göra?!) :confused:

Min häst(sto) gillar absolut inte flera ryttare och det har med att göra, att hon inte pallar med att alla rider olika. Hon blir supersur!! :devil:
Det gäller kanske de flesta hästar, att dom mår bra av att en ryttare rider, men tyvärr har inte alla den tiden/möjligheten.
Har haft en hingst som var dundersnäll med alla i ridningen, däremot jobbade han inte "mer" än man krävde av honom.
Han var såpass rutinerad så han kunde anpassa sig efter ryttaren, vilket jag inte kan säga om min nya tjej. :angel:
Har en skötare som rider ut 1-2 dagar /vecka men hon har inte än, sen jan-04, riktigt accepterat henne :smirk:

Mina hingstar och alla hingstar jag nånsin känt är mkt anpassningsbara både vad gäller situationer och folket i dnes omgivning, medan stona däremot föredrar en ryttare/skötare.

mina hingstar är typiska enmanshästar.

De litar mest på mig och kanhanteras av andra,men respekterar dem inet 100%,och dte tar ca 6 månader innan de accepterat det fullt ut.

De hanteras av några få perosner somd ekänner väl,och reglerna r samma fö alla som hanterar dem...

Så visst finns det hingstar som tål bara en person...
och också hingstar som trtycker dte är kul med många omrking sig...

Ungefär som folk är i allmänhet antar jag...

Thina

Mina hästar (inte bara hingstarna) skulle jag aldrig låta någon annan ta hand om än jag själv, dels för att det är mig dom litar/har respekt för på och dels för att jag inte litar på andras NH kunskaper. Men förövrigt så är hingstar ingenting speciellt förutom att dom har starka hormoner och måste, precis som alla andra hästar, ha en trygg och bra ledare som den kan lyda, få kärlek och söka trygghet hos.

haha :rofl: det menar du inte, själv får ingen peta på mina hästar, för jag litar inte på deras kunskaper ;)

Mina hästar blir M.h.hanterade (mäniskohanterade)
d.v.s lära sig uppföra sig,vare sig det är hingstar el. ston,vallacker.
Det vore helt orätt mot hästarna att göra sig oumbärlig!

Tyder dessutom på själviskhet hos ägaren!

Visst kan jag tycka att hästarna tyr sig mer till mig,men det är mitt och deras val.

Men jag tror visst att det finns hingstar som kanske just mest vill ha en ledare,eller är det bara så att dom blir nongalanta när någon annan hanterar dom!?

Min ridhäst blev kastrerad hos oss som 8åring,han reds av olika personer och han hade inget annat val.

Det verkar verkligen jobbigt?!

Målet men de flestas hantering brukar ju annars vara att hästen ska vara så uppfostrad och lugna att vem som helst kan hantera den... :confused:

Jodu...min gamla grabb är helt oika med mig o andra...han är ett UNDER av uppfostran när andra är med eller ser på....själv kommer jag ner i tider som fortast 32,5.....SISTA 500 :rofl: :rofl: det är det fortaste jag någonsin kört honom i...han vet nog att jag är den sk ledaren, men med mig får han skämta aprillo..huvudsaken är ju att han vet att sköta sig när det gäller :bow:

Visst kan hingstar bli väldigt "vaktiga",Couch D
oktor`s ägare fick erfara detta häromdagen då hästen anföll honom då han passerade staketet.
Han bet mer eller mindre sönder ena bröstsidan så det är svullet i en stor melons storlek!Aj aj! :cry:

det har jag aldrig märkt, varken på mina egna hästar ( både hingstar och ston, ) eller på hingstar när jag jobbat med hästar tidigare. Och det var hingstar som både tävlade svår klass och betäckte. Mina egna låter sig hanteras av vem som helst så gott som, både på marken och vid ridning. Visst testar de nya människor men det är ju en helt annan sak. De testar mig med emellanåt! :angel:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 721
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar