S

Shettis

Hjälp! Jag har råkat få en hingst på 18 år. Väldigt snäll men jag har 2 ston. Kan en kastrering hjälpa honnom att få stanna hos mig? Eller är det helt kört?
Jag har flera hagar så han skulle kunna få gå brevid tjejerna om han kan kontrollera sig:)

Sv: Hingst!!

Denna har nog hamnat fel, men varför tog du emot den om du inte har någonstans att ha den?
Visst kan du prova att ha den vid stona men det kan ju ge katastrofala följder, i värsta fall.
Kastrering kan ju vara ett alternativ men han lär ju inte ändra ett 18-årigt beteende i en handvändning?

Hur som helst så hoppas jag det löser sig:)

Jag tog emot honnom för att han gick helt ensam i en hage hos en bekant.
Just nu går han i en hage där han inte kommer åt stona men ser dem och fåren. Är hur snäll som helst i stallet, men blir lite "större" när han går förbi tjejerna, just nu är de inte imponerade men ingen brunstar just nu... Man undrar ju om han blir helt ointressant för tjejerna efter en kastrering, att han kommer att vara hingst i hjärtat tror jag men vet inte hur det blir med hjärnan.
Måste hitta något sätt att skaffa hästkompisar här eller hos någon annan.

Jag tog emot honnom för att han gick helt ensam i en hage hos en bekant.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag trodde de flesta visste att hingstar sällan kan gå med andra hästar.
Går de med ston blir det föl, går de med valacker så blir det slagsmål.

Nja CK, det blir inte slagsmål som standard... Mina hingstar går tillsammans, och de har gått med både valacker och yngre hingstar i flock. Med ston på andra sidan staketet. Så det blir inte per automatik slagsmål.

Men det kan givetvis bli och blir det så slåss de tufft/hårt.

Går de med ston så kan det fungera under vintern "beroende på".
Vissa hingstar som fribetäckt kan gå med stona de betäckt, under vintern. Har personlig erfarenhet av det.

Men generellt sett skulle inte jag släppa ihop en hingst, oavsett åldern, med ett sto om jag inte vill ha föl.

Och helt rätt att utgå ifrån att det inte alltid går.

TS

Det är inte säkert han blir mindre hingstig och han kan mycket väl börja rida stona när våren kommer.

Är det en shettishingst borde det vara lätt att ordna en hage till honom som är hinsgtsäker.
2 rader plank och el, vill du ha tag på billigt plank så kolla mindre sågar, där kan man ofta få tag på plank som har barken kvar på sidorna. Tror dte kallas ändvirke. Brukar vara rätt tjockt och borde hålla för en pilsk liten hingst.

Tänk på att alltid ha dubbla staket mellan hagar med minst 1 meter mellan staketen, gärna 2 meter.

Ja, nu blev jag inte så mycke klokare. Det är en Fjording så han är lite större än en Shettis... och tyngre... Tror ni han är lättare att sälja eller få iväg på foder som vallack? Ska försöka släppa honom med fåren idag och se hur han sköter sig i en hage med elrep.

Nja, osäkert. Beror om hur kastreringen tar. Vissa blir valacker på en vecka när hormonerna går ur, andra har kvar beteendet (men inte förmågan att reproducera) hela livet. Därför är det svårt med äldre hingstar, man vet inte hur det blir.

Men å andra sidan, vad har du för valmöjligheter? Ha kvar honom själv som hingst (med risk för rätt rörig vår med brunsterna) eller kastrera honom och kunna välja att ha honom kvar och lämna iväg honom? Normalt brukar äldre hingstar kräva liggande kastrering p g a riskerna, vilket innebär en rätt dyr kastrering.

jag ser ingen anledning till att du inte kan behalla honom som hingst med dina ston. bara inte i samma hage nar de brunstar, och nar det sker ta bort stona fran dar, det ar ju inte hingstens fel att de brunstar.
jag har min snart 3 (i june) hingst ga med de andra i flocken, dock ungstoet ar gravid sa inga problem. 2 vallacker ett gammalt sto som inte brunstar langre och sa ungstoet. Forstas nar folet ar fott kommer sto och fol ga for sig sjalva men hingsten far fortsatta ga med de andra..
Det beror helt pa hur man uppfostrar dem fran borjan tror jag.
Ha hingsten med faren (om det gar bra) en hage emellan och sen stona, och om du stallar dem, och har galler mellan boxarna skall det ju inte vara ngt problem att ha honom i box bredvid stona..
Gor inte for mkt affar av det hela, om du vill satta ut honom som foderhast tror jag nog att han vore battre av som vallack, MED information till potential fodervard att han har varit hingst lange och minst 6 manader innan han ar "hormone free". Lycka till

Var vaksam när du släpper ihop honom med fåren om han aldrig gått med får förr!
En väninna till mig hade just en fjording hingst (förvisso har knappast rasen något med det hela att göra) som kom in till fåren och skadade vuxna får samt trampade ihjäl ett lamm. Givetvis är det så många fler hästar som Kan gå med får så det behöver inte alls hända något.

Även om du kasterar så bör du vara medveten om att du kanske inte alls kommer kunna ha honom med stona, någonsin. Om du har otur.
Har du tur så kan han gå med dom rätt snart. Speciellt viktigt är det att du är försiktig med ihopsläpp iom att han är så mkt större än de andra.

Nu blev jag nyfiken på hingsten, har han stam, vad heter han? kan ju vara idé att visa ev...

Problemet kan vara att hitta någon som vill åta sig att utföra en kastrering på en såpass gammal häst.

jag har jobbat på stuteri där det fanns 3 hingstar, i åldrarna 3, 4 och 6. treåringen var överlägset snällast, som en jättestor hund :p gott och väl 175, men brydde sig aldrig om stona som vi passerade varje dag på väg till och från hagen. han gick med en valack. de andra två gick själva, den värsta, 6åringen, gick faktiskt mitt emot ston med endast en grusväg emellan, vilket aldrig var något problem. då var han en riktig jäkel, överskottsenergi till tusen då han ständigt var skadad så han dansade runt och var mer vild än tam... den dag ett sto kom löst när jag gick med honom till hagen var inte rolig, men tack vare kedja-longerlina och en snabb arbetskamrat slutade allt väl...
summan av kardemumman - visst kan det funka utmärkt om han är lugn och sansad, men tänk på att han haft sina hingstdrifter länge och kan ändra personlighet helt när stona brunstar. se till att du har ett rejält staket och breddar ut det så de inte når varandra över staketet!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama