Hingst & vallack

U

unox

Behöver lite tips och råd! Har en 5 årig hingst som idag går själv i en hage. I hagen bredvid har vi ston och vallacker. Nu ska hästarna släppas ut dygnet runt och jag funderar på att släppa hingsten tillsammans med en 8 årig vallack. Skulle vara skönt om han fick lite sällskap. Dom är vana vid varandra då har ridits ihop och ofta står bredvid varandra på gången. Vad tror ni? (Stona kommer flyttas från gården så hingsten kommer inte ha kontakt med dom.)

Sv: Hingst & vallack

Om inte hingsten är jätte hingstig så går det säkert bra den tiden det inte finns ston i närheten.
Vi har två hingstar hemma där båda går med varsin vallack på vintern det går jätte bra, men framåt våren så blir den ena lite stökig och får gå själv över sommaren. Tror att det är ganska olika från hingst till hingst hur dom funkar med sällskap el ej. Om ägaren till den andra är villig att prova så gör det. Jag anser att de flesta hästar borde få ha sälskap.
/M

miamiamia skrev:
Om inte hingsten är jätte hingstig så går det säkert bra den tiden det inte finns ston i närheten.
Vi har två hingstar hemma där båda går med varsin vallack på vintern det går jätte bra, men framåt våren så blir den ena lite stökig och får gå själv över sommaren. Tror att det är ganska olika från hingst till hingst hur dom funkar med sällskap el ej. Om ägaren till den andra är villig att prova så gör det. Jag anser att de flesta hästar borde få ha sälskap.
/M

:rofl: Va kul att höra att dina hingstar får sällskap... Tycker att det är så synd att så många som har hingst inte törs pröva att låta dom gå med andra hästar. Hingstar är ju faktiskt hästar dom med och flock djur...

Att skriva att hingstar är hästar dom med och FLOCKDJUR är ju korrekt men de konstillationer vi gör här är inte det samma.
I en vildhästflock finns EN hingst och kommer det en annan så slåss de rejält tills rivalen viker sig och ger sig iväg. I en vildhästflock betäcker hingsten "alla" sina ston när de brunstar. Så vist ge hingsten en egen flock med ston som han kan betäcka och sedan gå ihop med utan att det finns några rivaler i närheten (alltså andra hingstar eller valacker). Att släppa ihop en hingst och en valack kan på några ögonblick gå käpp rakt åt helvete om det vill sig illa speciellt om det finns ston i närheten. Det har hänt mer än en gång att en hingst förvandlats till ett monster rätt vad det är efter att ha gått ihop med en häst ett bra tag om de får lukt av ett brunstigt sto (de kan faktiskt känna lukten på mkt långt håll om vinden ligger på rätt) viste du tex att en enda välriktad spark i bringan kan döda en häst ? Du hinner inte ens reagera innan det är för sent. En vän till mig köpte en ny hingst mkt snäll och visade inga dumma fasoner, han gick i hagen bredvid hennes gamle pensionerade valack. Rätt vad det är hoppar fantyget över staketet helt utan förvarning och far med ett vrål på valacken och ger honom en klockren smäll i bringan varpå valacken segnar ner död. Det visade sig att grannen hade släppt ut ett högbrunstigt sto 800meter bort i hagen och vinden låg på mot deras gård.
Könsdrifter är inte att leka med hur snäll hästen än är det är som sagt NATURLIGT för en hingst att strida mot sina rivaler och inget den gör för att vara dum utan det är INSTINKTER som träder in.
Så att sitta här på forumet och propagera för att ALLA hästar även hingstar skall gå med andra hästar är lite magstarkt när man märker hur otroligt lite kunskap du har. Blir så trött på sådant här risken är stor att någon som har hingst utan att ha kunskap ger sig på att släppa ihop den med andra hästar hur som helst och det slutar med katastrof.

Det kan gå bra om det inte är ston i närheten. Då kan ju även hingstar gå ihop.

gylle skrev:
Att skriva att hingstar är hästar dom med och FLOCKDJUR är ju korrekt men de konstillationer vi gör här är inte det samma.
I en vildhästflock finns EN hingst och kommer det en annan så slåss de rejält tills rivalen viker sig och ger sig iväg. I en vildhästflock betäcker hingsten "alla" sina ston när de brunstar. Så vist ge hingsten en egen flock med ston som han kan betäcka och sedan gå ihop med utan att det finns några rivaler i närheten (alltså andra hingstar eller valacker). Att släppa ihop en hingst och en valack kan på några ögonblick gå käpp rakt åt helvete om det vill sig illa speciellt om det finns ston i närheten. Det har hänt mer än en gång att en hingst förvandlats till ett monster rätt vad det är efter att ha gått ihop med en häst ett bra tag om de får lukt av ett brunstigt sto (de kan faktiskt känna lukten på mkt långt håll om vinden ligger på rätt) viste du tex att en enda välriktad spark i bringan kan döda en häst ? Du hinner inte ens reagera innan det är för sent. En vän till mig köpte en ny hingst mkt snäll och visade inga dumma fasoner, han gick i hagen bredvid hennes gamle pensionerade valack. Rätt vad det är hoppar fantyget över staketet helt utan förvarning och far med ett vrål på valacken och ger honom en klockren smäll i bringan varpå valacken segnar ner död. Det visade sig att grannen hade släppt ut ett högbrunstigt sto 800meter bort i hagen och vinden låg på mot deras gård.
Könsdrifter är inte att leka med hur snäll hästen än är det är som sagt NATURLIGT för en hingst att strida mot sina rivaler och inget den gör för att vara dum utan det är INSTINKTER som träder in.
Så att sitta här på forumet och propagera för att ALLA hästar även hingstar skall gå med andra hästar är lite magstarkt när man märker hur otroligt lite kunskap du har. Blir så trött på sådant här risken är stor att någon som har hingst utan att ha kunskap ger sig på att släppa ihop den med andra hästar hur som helst och det slutar med katastrof.

Vilken tur att du vet allt om hästar då då!!! Snacka inte om vad jag kan eller inte för det har du ingen aning om. Va gärna med i diskutionen med dina åsikter men personliga påhopp undanber jag mig då kan du ta dina åsikter någon annan stans...

Men då måste jag bara fråga................

För enkelhetens skull säger vi att det föds tio hingstar och tio ston ute i det fria, som vildhästar. Av dessa tio hingstar är det en, två eller tre som delar upp stona emellan sig. Vad gör de resterande hingstarna då? Dödar varandra????

Russin8 skrev:
:rofl: Va kul att höra att dina hingstar får sällskap... Tycker att det är så synd att så många som har hingst inte törs pröva att låta dom gå med andra hästar. Hingstar är ju faktiskt hästar dom med och flock djur...

Där håller jag med. Många vågar inte låta sin häst gå med en hingst för de är såååå farliga. Med resultat att många hingstar går själva från 1-1½års ålder. Visst, hingstar kan balla ur, men måste alla gå ensamma bara för det.

Sedan får du tänka på att det är skillnad när hingsten är med dig och när han kommer i hage med andra. Har du pli på honom är det dina regler som gäller vid hantering, men i hagen är det han själv som bestämmer och då kan det gå vilt till, om du inte har sådan tur att valacken tar befälet.

mizz skrev:
Men då måste jag bara fråga................

För enkelhetens skull säger vi att det föds tio hingstar och tio ston ute i det fria, som vildhästar. Av dessa tio hingstar är det en, två eller tre som delar upp stona emellan sig. Vad gör de resterande hingstarna då? Dödar varandra????
Dom drar om kring som laglösa, tillsammans oftast. Sen försöker dom ju hela tiden att ta ston.

Russin8 skrev:
Dom drar om kring som laglösa, tillsammans oftast. Sen försöker dom ju hela tiden att ta ston.

:) visst de bildar en egen liten flock, för att överleva behöver de varandra. Hingstar är oxå hästar och flockdjur. Hingstar som haft egen flock men blivit besegrade har svårare att anpassa sig till livet i en hingstflock. Men då är det oftast döden som utgång om han inte klarar av det.

Jag personligen tycker att alla hingstar ska ha sällskap(flock) ifrån de är små, klara de sedan inte av det när de blir könsmogna då kan man låta dem gå ensamma. Men varför ska man behålla den som hingst (om det inte är till avel) om man inte kan ge hingsten ett hästigt liv.

mizz skrev:
:) visst de bildar en egen liten flock, för att överleva behöver de varandra. Hingstar är oxå hästar och flockdjur. Hingstar som haft egen flock men blivit besegrade har svårare att anpassa sig till livet i en hingstflock. Men då är det oftast döden som utgång om han inte klarar av det.

Jag personligen tycker att alla hingstar ska ha sällskap(flock) ifrån de är små, klara de sedan inte av det när de blir könsmogna då kan man låta dem gå ensamma. Men varför ska man behålla den som hingst (om det inte är till avel) om man inte kan ge hingsten ett hästigt liv.
Håller med dig till 100%..
Tror att många tycker att det är ballt med hingst. Tänker själv skaffa en nordis hingst, men kan inte han gå med valacker så kastrerar jag honom hellre än låter honom gå själv.

gylle skrev:

Russin8 skrev:
Tycker att det är så synd att så många som har hingst inte törs pröva att låta dom gå med andra hästar.

Tycker det rimmar illa. Russin8 skrev törs pröva och du tycker då att hon propagerar.

mizz skrev:
Tycker det rimmar illa. Russin8 skrev törs pröva och du tycker då att hon propagerar.

Det är inte bara i denna tråd hon har skrivet hon har själv startat en annan tråd där hon menar på att INGEN häst skall gå ensam och hon skulle minsan inte tveka att släppa ut tex Briar med en annan för han skall ju inte gå ensam.

Tyvärr är det ju så att fler och fler orutinerade hästmänniskor skaffar sig hingstar (tex fd travhingstar mfl) utan att ha någon som hellst kunskap om hur hingstar och könsdrifter fungerar och sitter dessa männsikor här och läser och får lära sig att det är inga problem att släppa ut hingstar med andra hästar så kan det sluta riktigt illa (vilket det kan med hingstar ändå om oturen är framme se det jag skrev ovan som hände min kompis)

Jag har aldrig sagt att unghingstar skall gå ensamma (det är även dessa som bildar egna flockar i det vilda när de blir bortstötta) omslaget i könsdriften brukar komma i 3-4 års åldern. Och fram till dess är det självklart att unghingstar skall gå i flock med andra unghingstar.

Har själv pratat med väldigt många hingstägare om just detta att släppa hingstar med andra (har ju själv en mkt snäll 4-års hingst som är uppvuxen med 2 andra jämnåriga hingstar och även varit på hingstbeten i storflock) dock blev han skiljd från de andra när han åkte på utbildning efter sommarbetet som 2½ år och har sedan dess gått själv intill valacker. Har blivit avrådd av i stort sett alla andra hingstägare att släppa ihop honom med valack just för att det är mkt sällan det fungerar när de har börjat betäcka, hur snälla de än är på varsin sida om staketet. Och som sagt det är ett ögonblicks verk att det går riktigt åt helvete. De flesta stallar innehåller ju inte heller bara hingstar och valacker och så fort det finns ett sto i närheten så ökar riskerna markant. Flera av de jag pratade med hade också varit med om att de med våld tvingats gå in och skilja 3-4 års hingstar åt rätt vad det är trots att de gått ihop hela tiden sedan små, det kan vända på dag om det funkar eller inte.

Och ja, det kan sluta med att hingstarna dödar varandra, en hingst slåss för att antingen skrämma iväg rivalen eller för att oskadliggöra honom är de instängda i en hage så har den anfallna hästen svårt att fly om den inte spränger staketet och då fortsätter hingsten tills den andre är oskadliggjord.

Hingstar är normalt inga monster OM man hanterar dem på rätt sätt och har vett att förstå sig på deras könsdrifter.

Min hingst gick som sällskap till en större valack när han 1-2,5år utan problem, likaså efter de att jag köpte honom gick han med sällskap,men efter ett flockbyte så fick min "spel" och skadade två av sina hagkompisar och sen dess får han så snällt gå ensam,men med favoriten i hagen bredvid.

Vet flertalet unghistar som gått i flock och när man tagit hem dom och stallat upp dom så har de inte fungerat att ha dom ihop igen.

Jag propagerar inte för något jag har mina åsikter precis som du. Och jag tycker fortfarande att i möjligaste mån ska man inte ha hästar gående ensamma. Och sen oroa dig över vad jag skriver för att okunnig kan göra så står det mycket mer tok på dom här sidorna än vad jag skrev. Och det är faktiskt så att vi har olika åsikter, och det stör inte mig men uppenbarligen dig. Om alla hade lika åsikt skulle dess sidor inte finnas och det vore ju synd eller hur?

Det är väl bara att testa. Mina kompisar när jag var liten hade 2 shettishingstar som hade huserat i hop i flera år, sedan inköptes en shettisvalack...det var absolut inga problem att ha dom i hop. Dom stod t.o.m i samma box. En annan kompis hade 1 valack och skaffade en hingst..det gick hur bra som helst ända tills hingsten en gång betäckte ett sto. efter detta gick det aldrig mera ha valacken och hingsten i hop eftersom hingsten terroriserade valacken och var urdum med han. Så det är bara att testa tycker jag. Går det bra så gör det, annars är det bara skilja dom åt.

Men hur tror ni det kan gå att släpp ihop en 4årig hingst med en 1½årig hingst :confused: Kan det bli helgalet??? :confused:

Det kan man aldrig veta innan. Beror på hur den äldre hingsten är. Har han gått med andra innan eller har han gått själv.

Ja, inte först och främst pga att de är hingstar utan jag skulle vilja säga åldersskillnaden. Jag har hört att man ska, om man kan undvika, låta bli att släppa ihop 1åringar med 2åringar. Mest för att ettåringar äter mer än de leker och tvååringar tvärtom, grovt generliserat. Så det kan hända att ettåringen inte får det lugn som han ska ha. Men det är svårt att ge råd såhär på nätet, det beror på individerna. Har du en väldigt lugn fyraåring som inte är så hemskt i lekartagen så skulle det gå. Man får prova sig fram, försiktigt.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 466
Senast: gullviva
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter