hingst väljar tråd...Nordsvensk

Vinja

Trådstartare
Hej!

Ska betäcka mitt sto (nsv/kallblodstravare) nu i vår och försöker hitta lämplig NSV hingst av lättare modell. Bra psyke är viktigt och ser gärna en avkomma av lättare modell.

Har tittat en hel del på nätet men en bild säger ju inte allt! Vill gärna ha goda råd!

Några av de som jag tycker är väldigt fina är Zebb 1922, Rykt (W) 1882 och Tagg (W) 1895. Någon som vet något om dessa? Finns säkert fler pärlor där ute, så tips mottages gärna!

Tack på förhand :bow:

Julia

Sv: hingst väljar tråd...Nordsvensk

Det är svårt att ge tips om du inte nämner något om stoet. Vad är du ute efter mer än att hästen ska vara lätt?

Av de du nämner skulle jag säga att bara Rykt kan räknas som lätt. Nu står han i Skåne vad jag vet och är i stort sett oanvänd vilket jag tycker är synd. En annan lite lättare häst är Vind annars. Han står i Östergötland. Hur de är till sättet kan jag inte uttala mig om och jag har inte sett några avkommor efter varken den ene eller andre.

Tack för ditt svar!

Jag använder mitt sto som ridhäst (har precis börja rida akademiskt och tror jag är fast :) ) Sen är väl tanken att jag ska köra in henne också. Hon är av lättare modell och 150 i mkh och passar mig utmärkt. Ett brunt vackert sto, som är väldigt cool men kan bli lite stressad om hon inte förstår vad som begärs av henne (fast det kanske mer är ett problem hos ryttaren än hos henne). Avkomman kommer vi att behålla själva och använda som ridhäst

Färgmässigt har jag inte funderat så mycket...

Tycker att Rykt är väldigt fin, lite långt till Skåne, men det kan det vara värt! Ska eventuellt ner från Örebro till Blekinge på sommarbete så en hingst söderöver skulle funka.

Nordsvenske brukshingsten Vätte är i mina ögon en ganska lätt nordis. För du ville ha bruks, eller?

Han är mörkbrun, och har ett underbart temperament. Min granne har 4 eller 5 avkommor till honom, alla har samma lugna goa temperamnet.
Han står utanför Borås, i Västergötland.

Om du funderar på färg, så står väl norske Isvind i Sverige. Han är isabell, och godkänd på nordsvensk.

Bägge dessa finns på bild, i hingstlistan på Föreningen Nordsvenska Hästen, :confused: (inte hundra på namnet....)

Tack för svaret!

Har velat lite mellan att betäcka med en nordsvensk bruks eller kallblods travare, men det lutar starkt åt en nordsvensk bruks. Vätte är definitivt en kandidat!Men hur ska man kunna välja??De är ju så fina... :love:

Belltino!!!

Vacker häst, vi äger en halvbror e. Belltinos far Bellman och halvbroderns oäkta son!

Kan lugnt säga att bägge dessa hästar vi har har ett kanonlynne, arbetsvilliga och kloka. Hjärtan av guld! Halvbrodern rids akademiskt (146 cm i mankhöjd) dvs den lätta ganska SMÅVÄXTA lantrastypen.

/KT

Belltino är verkligen fin!

Då min lista över hingstar börjar bli lite lång tror jag att jag ska börja ta reda på var någonstans i Sverige de står, så att det blir praktiskt genomförbart.

Kommer antagligen bli gråhårig innan jag har gjort mitt val... :smirk:

En god hjälp vid att ta reda på var hingsten står är den här och den här hemsidan. De har båda avelshingstarna katalogiserade efter det län de finns i. Behöver du ägaruppgifter kan du höra av dig igen.

Tack för tipsen!!

Hör jätte gärna av mig angående ägaruppgifter!! :bow: Ska under jul bestämma mig lite närmare.

MVH
Julia

Liknande trådar

Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 498
Senast: cikoria
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Antagligen är ju inte min bruksnordsvensk dräktig (men hoppet lever tills jag ska göra UL!).. Jag funderar isåfall på nästa år. Det...
Svar
6
· Visningar
3 802
Senast: lancelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka