"hingst" & Valack i hage?

B

Bellaan

Om 2 månader åker jag & en klasskompis på praktik tillsammans och ska ta med oss två hästar. Så nu vill jag ha lite bukehjälp om att släppa ihop dom.
För troligen måste dom stå i samma hage, vilket jag är lite skeptiskt emot!
Häst 1 - "Leffe", islandshäst . 7 i år, blev kastrerad i Dec förra året. Vet ej hur han är med andra hästar då han gått själv ett tag. Men när han gick med i unghingstflocken såg det bra ut!
Häst 2 - Geimur, islandshäst 6 år i år, blev kastrerad för 2 år sedan. Provar på att vara "störst & bäst" i hagen men ger sig rätt fort om han blir tillsagd men provar gärna om igen. En liten enströning som inte ger sig i första taget!

Vi har varit ute & ridigt rätt mkt tillsammans då bryr dom sig inte om varandra. Dom är HALVBRÖDER, samma mamma!

Skulle ni vågat släppa ihop dom? Hur skulle ni isf göra?
Behöver akut hjälp!

Sv: "hingst" & Valack i hage?

Förstår inte riktigt.. ingen är väl hingst? :confused:

Om ni inte testar att släppa ihop får ni aldrig veta. Är ni rädd för att det inte ska funka kan ni antingen testa ändå eller så låta blir. Finns inte så många alternativ. Ett tips är kanske att låta de gå i hagarna bredvid varandra så att de kan bekanta sig över staketet först.

Ser faktiskt inte något problem. Båda är valacker, ingen av dom har haft problem med andra hästar...

Se till att hagen är tillräckligt stor, lägg ut ordentligt med hö.

Tror inte att det kommer att bli några problem överhuvudtaget.

Lycka Till

MVH Russin8

Han är ju forfarande Hingst i huvudet! Varit valack nu i 1½ månad..

Dom har gått bredvid varandra med en liten gång emellan när han var hingst, å det gick bra, lite gnägg å skrik men de får man räkna med.. Men jag tänker hela tiden de negativa med detta, att min häst ska få ett avsparkat ben eller nått .. Försöker sudda ut de men det går inte för jag vet att de kan hände :o Dumma dumma mej att tänka så JAG VET!

Funderar att släppa ihop dom så fort marken blir lite bättre så jag kan brodda ur båda hästarna så får man hålla lite koll på dom! Är lite nervig att de händer nått på nätterna då dom går på lösdrift.. Man kan inte hålla koll 24 timmar om dygnet.

Mer tips? :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller tummarna att det blir stora hagar på praktik. Ingenaning hur det ser ut där. Vi åker bara dit för att bosätta oss i 9 veckor (:

Men vi kommer självklart att släppa ihop dom innan vi åker dit!!

Tror ni att de kan vara annorlunda att släppa ihop dom då dom är bröder? Att dom försöker tävla lite mer med varandra eller om det går bättre?

tack alla!

Han är ju forfarande Hingst i huvudet! Varit valack nu i 1½ månad..

Är lite nervig att de händer nått på nätterna då dom går på lösdrift.. Man kan inte hålla koll 24 timmar om dygnet.

Mer tips? :idea:

Jag har en hingst i sina bästa år och en gammal valack som blev kastrerad väldigt sent i livet (som 9 åring). Dessa har absolut inga problem att umgås sansat med varandra :D
Dock kan de inte gå i samma hage pga. att den gamla hästen blir fet som en tunna av all mat som den andra behöver :p

Är det "grönt" när ni släpper ihop dom har jag svårt att se att det ska hända nåt sen.

OKej , skönt att höra att de funkar..
Tack för de , phhu! (är faktiskt inte lika nervös nu)

Slänger dit massa med mat & vaktar lite så hoppas ja de går bra.. Ja måste iaf brodda ur först.. Tror Leffe kommer tycka de blir kul med en kompis, har inte haft hagkompis på nästan 1½ år :cry::o

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama