Hingst, valack.. Hjälp!

J

Jonna86

Jag är just nu ute och letar efter en storhäst (hoppning). Skulle gärna vilja ha en valack mellan 4-6år. Jag hittade idag en häst som verkade lovande och som stämmer bra ihop med min "dröm" häst.
Men han var hingst och 4år. Då jag själv inte har någon erfarenhet av hingstar, så tänkte jag kolla om någon annan hade bättre koll än mig?
OM jag nu skulle köpa hästen, så skulle jag få den som valack.
Kan jag vänta mig då, en hingstig häst?
Tror ni han skulle kunna åka i transport med min andra valack mm?

Självklart så förstår jag att det kan vara olika i fall från fall... Men
skriv gärna och berätta om du har några egna erfarenheter!!! :)

Någon bra hemsida man kan läsa om just hingstar mm på?

Sv: Hingst, valack.. Hjälp!

Jag har en halvblodsvalack som gick som hingst tills han var 4 år. Han har kvar en hel del hingstkaraktär, men är inte "jättehingstig".
Han blev ganska omgående mindre bråkig mot andra hästar efter kastreringen, mot människor var han trevlig redan innan. Han har alltid kunnat gå med andra hästar i hagen (givetvis bara valacker så länge han var hingst), men vid 4 år började han bli väl så bråkig med de andra, därav kastreringen. HAn är ranghög, men fungerar bra tillsammans med såväl valacker som ston. Jag skulle dock inte släppa honom med en hingst, då tror jag att det skulle bli fight.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 292
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka