hingst, vad tänka på?

U

underbarasteponny

Jag har fått ett erbjudande att ta hem en häst på foder, hästen var precis den jag sökte och allt verkar perfect,,, men det är en hingst :cool: typiskt

jag har letat stallplats osv men ingenting som vill ta emot en hingst, men om jag nu fixar stallplats och så vad ska jag tänka på? detta är "min" första hingst och jag har bara hanterat hingstar i form av föl(fram till ca ett år) innan. hästan var jätte snäll och så det är inte det jag menar,
men hur stor risk är det att han spränger stängslet eller att stona gör det och kommer in till honom?

är det ngt som brukar vara lite "speciellt" med hingstar'?
unghingstarna jag har hanterat tidigare har man ite fått vända ryggen till efterssom det funnits risk att dom försöker "betäcka" en:o

är dom tex mer hänsynslösa osv, (alla vet ju att det finns undantag men jag menar över lag)

tacksam för alla sorters svar!!:bow:

Sv: hingst, vad tänka på?

hm....ja.....

Jag tror risken är ganska stor att han spränger stängsel om han använts till avel tidigare, annars vet jag inte. Vet bara att hingstarna jag träffat på avelsstall har ju typ skyhöga trästaket och små hagar men jag vet inte...

Inget speciellt faktiskt. Vi har våran hingst i stallet i hop med stona. Han går i en vanlig hage med 2 el trådar. Inget konstigt alls.

Det beror ju helt på hur hingsten är, dom har ju olika personligheter precis som alla hästar.
Dom hingstar jag har haft har jag haft precis som vilken valack som helst. Normalt 2 eltrådar, i stallet brevid ston eller en valack om dom varit lite mer hingstiga.
Jag har mest varit rädd för att ston/valacker skulle rymma och komma in till hingstarna.

Om hingsten är normal i lynnet och rätt uppfostrad så ska det ju inte vara några problem. Dock kan dom bli lite extra jobbiga under våren en period. Skrika mer, vara mer orolig i hagen etc.

använd ordentliga, rätt höga stängsel/staket så borde det ju inte vara några större problem.. och ha kompisar (som en liten flock) i hagen med honom!
de flesta hingstar blir svårhanterliga just för att de får gå ensamma, isolerade och så.. Om han får gå "naturligt" med en flock, brukar det bli lättare.. hantera honom som du hanterar andra hästar!

Använd sökfunktionen så kommer du får upp flera aktuella trådar som gäller hingstar.

Så tråkigt att dom inte tar emot dig. Men så länge folk felaktigt tar hingstar för hormonstinna monster så kommer det att vara så!

Har du inget travstall i närhet?

använd ordentliga, rätt höga stängsel/staket så borde det ju inte vara några större problem.. och ha kompisar (som en liten flock) i hagen med honom!
de flesta hingstar blir svårhanterliga just för att de får gå ensamma, isolerade och så.. Om han får gå "naturligt" med en flock, brukar det bli lättare.. hantera honom som du hanterar andra hästar!

:rofl::rofl::rofl: Kanske villl stoägarna i stallet inte ha föl efter just den hingsten:angel:

tack för alla svar!

jag har kanske ev hittat en stallplats med lösdift (utebox) med en valack, men jag har hört att en del hingstar inte kan gå ihop med valacker (?)
ska fråga ägaren men jag undrar lite bara..

kan tillägga att valacken är kompis med alla!
tex en gång gå kom det in massor av kor i deras hage så alla hästar fick panik och sprängde stängslena medans denne valack gick fram och bekantade sig med kossorna:D

det kan gå bra med valack ihop.
största faran är vår, sommar när hormonerna börjar rusa runt i kroppen
hade själv min valack med en jättesnäll hingst.
gick bra till fram mot vårkanten då han vallades runt i hagen och blev rejält biten.

Ja, man ska tänka på att behandla hingsten som en häst och inte som ett monster.
Hästen blir det man behandlar den som.

/M

hm....ja.....

Jag tror risken är ganska stor att han spränger stängsel om han använts till avel tidigare, annars vet jag inte. Vet bara att hingstarna jag träffat på avelsstall har ju typ skyhöga trästaket och små hagar men jag vet inte...

Måste vara himla ouppfostrade hingstar som spränger stängselna! De hingstar som jag har erfarenhet av går i vanliga hagar med elstaket. Höjden på staketen är normal och hagarna är stora. Dessutom går de i hagar precis bredvid ston, även brunstiga, och även bredvid andra hingstar. Visst är det lite säkerhetsavstånd mellan hagarna så de inte kan nosa på varandra men spränga staket har jag aldrig varit med om. De skulle inte ens försöka även om elen inte var påkopplad. Jag kan även tillägga att dessa tre hingstar används i avel och samtliga har betäckt.

jag har en egen hingst, han går i en helt vanlig hage med två eltrådar. Har en valack och ett sto precis i hagen bredvid, tre ston+en valack som han kan se. Hans hage ligger även direkt bredvid paddocken och där rids både ston och valackar. Han bryr sig inte nämnvärt mycket, står mest och tittar på. har stått bredvid sto hela sitt liv i stall utan problem, dock inte nu för han skulle få en större box. kan även ridas tillsammans med både ston och valackar utan problem.
som sagt, rätt uppfostran på hingsten är mycket viktig och då kan det bli en superhäst.

håller helt med dej...

Min hingst har åxå betäckt nu står han i hagen brevid märren han betäckt å deras son=) men han går ej ur även om det är brunstiga märrar runnt omkring.. Han går med vallacker i hagen men klättrar inte på dom var när han gick med en jämnårig hingst som dom klättrade på varandra och busade å härjade hela dagarna,,

Jag fattar inte all uppståndelse bara för att nån säger hingst.. Hingstar är inget monster mer än vad man gör dom till visst man får va lite hårdare ibland och inte skämma bort dom för mkt men det gäller ju även vallacker och ston...

//Zandra som hällre har ett monster till hingst än en bortskämd lömsk märr som slår för att träffa...

men jag har hört att en del hingstar inte kan gå ihop med valacker (?)

min 5 års hingst (som i princip gått ensam hela livet innan) går ihop med min 11 åriga valack i hagen o har gjort det hela sommaren. Jag lät dom dock gå brevid varann ett par månader innan jag vågade släppa ihop dom.

Jag har haft 5 st 2-3 åriga hingstar i en hage med några vallacker bredvid mina ston hela våren o sommaren utan några prob ,,skitsnälla.

min första egna häst var en 13årig ardenner hingst , han sprängde inga stängsel o gick med vallacker bredvid fölmärrarna med två trådar .
så hingstar är absorlut inga monster om inte människorna har isolerat dom .

håller helt med dej...

Min hingst har åxå betäckt nu står han i hagen brevid märren han betäckt å deras son=) men han går ej ur även om det är brunstiga märrar runnt omkring.. Han går med vallacker i hagen men klättrar inte på dom var när han gick med en jämnårig hingst som dom klättrade på varandra och busade å härjade hela dagarna,,

Jag fattar inte all uppståndelse bara för att nån säger hingst.. Hingstar är inget monster mer än vad man gör dom till visst man får va lite hårdare ibland och inte skämma bort dom för mkt men det gäller ju även vallacker och ston...

//Zandra som hällre har ett monster till hingst än en bortskämd lömsk märr som slår för att träffa...
:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Du som har erfarenhet av hingstar - vad tycker du man ska tänka på? Vad bör man göra/vad bör man inte göra osv? 😊 Vore kul att höra...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 031
Senast: Dopy
·
Hemmet Sambon och jag är i ett vägskäl... boendesituation Vi hyr just nu ett hus privat, utan kontrakt och vi har fyllt huset med våra egna...
Svar
15
· Visningar
2 076
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 557
Senast: vtok
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 588
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar