Så alla som vill skaffa hingst ska extra jobba hos Paul Schockemöhle?
Om du läser min tidigare kommentar skriver jag att det finns folk som jobbar inom andra yrken än hästsport, men som ändå vill/kan ha en hingst, och att dessa personer då inte kan sluta på sina vanliga jobb, ta ett jobb som skötare i ett stort stall enbart för att lära sig hantera hingstar så att dem själv sedan kan skaffa hingst, det är inte rimligt eller ens möjligt.
Jag som jobbat mycket som problemlösare under många år önskar har sett enormt mycket gå fel då gemene man ska ha hingst. Både de som får för sig att behålla unghästen som hingst och de som köper. Vissa tror ju att de ska tjäna storkovan på sin hingst och har inte direkt koll på avel... eller hästar .. typ alls.
Jag började på travet som ung och hanterade iom det mkt hingstar. Men dessa går ju hårt och hanteras av proffs(jag var hos en av de mest kända och mkt duktiga tränarna). Så att hantera dem var inte så avancerat för det mesta. Det fanns väl något hormonmonster som ägarna vägrade kastrera trots att tränaren låg på om det. Men iom att de hölls kort var det inga besvär för mig heller som både var ung, okunnig och tunn.
Jag har sedan dess jobbat med en hel del hingstar i problemlösnig och dressyrträning.
Vissa är tuffa men problemfria att hantera om man är konsekvent och tydlig med vad som gäller. Andra är felhanterade och rent farliga.
Jag är alltid mer noga med säkerhetstänk då jag jobbar med hingstar. Man vill inte råka stå fel om hormonerna slår till. Och en hingst får liksom inte komma lös. Den måste vara lydig och pratbar även då den taggar upp. Jag tillåter dem normalt inte att tagga upp.
Och man får ju fundera kring placering i boxar, hagar etc för att få det lugnt. En hingst får i min värld aldrig få ett frikort för att spåra ur bara för att den är en hingst. Den ska uppföra sig så jag och andra är trygga.
När jag bodde hos mina tränare fanns det 2 hingstar där. Deras egna som är mkt tuff(och skrämt livet ur tidigare ägare, stallpersonal etc pga att han var för svår och tuff mkt pga hingseriet) men också mkt välhanterad. Deras boxar är murade och jättestora och öppna framtill.
Om den hingsten inte såg en hingst eller sto var han helt lugnt. Valacker som "bara är" struntade han i. Men min valack gick som hingst tom 3 års ålder. Han har en del sånt beteende kvar. Och han stod och stirrade på hingsten och slutade inte då hingsten markerade. Mest pga att han är lite korkad och nyfiken.
Hingsten ville ju mörda honom pga att han var så oförskämd. Så de gick inte att ha dem mittemot varann. Hästen har förr gått både tjurfäktning och svårklass hoppning. Så han har noll problem med att ur stillastående klippa boxdörren och sen attackera min häst. Ordningen åter när han inte såg min häst.
En annan hingst gick igång på min bodylotion. Det blev så meckigt att jag slutade använda den.
Jag har jobbat med enorma mängder folk som tycker deras 3-åriga hingst är ju såååå snäll och behandlat den som ett gosedjur eller tycker det är charmigt när den smånafsar, drar i grimskaft, tränger mot en etc. När sen hormonerna kört igång ångrar de väldigt att de tänkt "min hingst är så snäääll".
Folk är liksom naiva så det förslår ens med sina vanliga ridhästar och skadar sig etc. Att addera hings-hormoner på det känns både onödigt och dumt, tycker jag.
Det här är något både vi tränare och veterinärer, tandläkare etc pratar om som ett problem.