Nu blev jag väldigt intresserad, hur många hobbyryttare har hingst i avelsverksamhet?
Jag har haft det! Och jag skulle tro att de flesta arabhästavlare som har hingst är hobbyryttare, om ens det.
KL*
Jag tycker faktiskt att hingstar först och främst är hästar. Och låter man hingsten få sina naturliga behov tillfredsställda så är jag övertygad om att de blir väldigt mycket lättare i övrig hantering med. Och ja, i naturliga behov så ingår social kontakt med andra hästar! Och går det absolut inte att ha hingsten med sällskap så anser jag faktiskt att han bör kastreras. Jag menar, ett flockdjur som inte kan leva i flock? Ska vi verkligen avla vidare på det?
Visst måste man tänka till lite mer när man släpper in en hingst i en flock. Men jag känner nu till ganska många vuxna avelshingstar som går tillsammans med andra hästar och där det fungerar SUPER!! Min erfarenhet är dessutom att hingstar har
större socialt behov än tex ston och valacker. Och de sätter vi ofta ensamma i hagar, ibland utan att de ens ser andra hästar, och ofta i boxar med helväggar så att de inte ens kan ha social samvaro genom galler.
Och så undrar folk varför de är galna??
Har folk helt glömt bort att hästar är flockdjur?!
Behandla vilken häst som helst på samma sätt och se resultatet sedan...
Sedan behöver man såklart tänka till lite extra när man har hingst. Hingstar har tex större privat sfär. Rider någon förbi dig när du sitter på en hingst som inte är van och de är närmare än 6 meter så kan du vänta dig en reaktion. Tricket här är att tala om för hingsten redan när den vrider på örat/börjar vrida huvudet eller den absolut minsta reaktion du kan hitta att nej, den ska inte titta däråt, den ska jobba och inget annat. Gör man inte det så har man tappat hingstens fokus och då tar det mycket mer att få tillbaks det.
Och det är samma i allt! Du måste förekomma hingsten, vara tydlig och rak.
En annan sak att tänka på är att ston har en tendens att reagera helt annorlunda på hingstar än på valacker. Så även om hingsten är snäll, se till att hålla extra avstånd till andra ändå, för rätt vad det är så kan stoet som är skitsnäll i vanliga fall sparka rejält mot hingsten.
Jag personligen tycker att hingstar i många fall är lättare än ston. En hingsts beteende kan man förutsäga eftersom man kan se vad som kommer påverka den. Medans ett stos brunstcykel är svårare att följa på samma sätt.