Hingst-tips på Sto e: King Marco ee: Irco Marco

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Paulsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 516
Sv: Hingst-tips på Sto e: King Marco ee: Irco Marco

När man skriver stammen skriver man morfadern istället för farfar. Farfar vet man oftast vem det är ändå. :)
Så vem är din hästs morfar(ue)?

Hon är Ue: Lambert.

vilken miss av mig :rofl:

Gammal svensk stam på mammans sida då! Samma morfar som min pålle. :)

Vilken hingst som borde passa överlåter jag till någon annan då jag inte är särskilt insatt i avel! :D

men så trevligt!:bump:
hon är riktigt fin tycker jag även om hon är av "gammall" modell:p

putt putt

Gå fort och skratta samtidigt så hinner ingen se att du är ful

Briar? (jättebra poäng även i hoppning på bruksprovet)
Quite Easy?
Jaguar Mail kanske?

Hur stort är stoet? Kraftig eller ädel? (ser kraftig ut på bilden, men svårt att se i den vinkeln)

Jag har hört ryktas att King Marco av någon anledning reds i dressyr för att han var för besvärlig i hoppning. Vet dock inte om detta var sanning eller bara ett rykte. Men det verkar inte som ditt sto har dessa tendenser? Gillar stammen på King Marco. Sedan är det ju lite skoj att hingsten Niklas har stammen Irco Marco - Lambert. Vad är det för möderne på ditt sto?
Gustaviis linjeavlar friskt på Irco Marco så det farligaste som verkar kunna ske där är att avkomman inte blir så mycket modernare i typen. En son som verkar lämna riktigt trevliga avkommor är Hip Hop och där hade du fått en fegislinjeavel på Irco Marco.
Hur stor är hon? Om du fick önska, skulle avkomman vara större eller mindre?
Hamilton kommer också ur samma hingstlinje. Jag ska erkänna att jag inte tyckte han var något speciellt när han skulle göra bruks, himla gullig hingst, och snäll. Tydligen ska avkommorna vara riktigt trevliga enligt dem som vet. Är avkommorna lika trevliga som ryktet säger så är det en mycket prisvärd herre. Kollar man hans avkommor på allbreed så är det mycket linjeavel bland många dem som finns listade.

Hon är runt 1.65 ganska kraftig, inte sportmodellen precis.
Jag skulle önska en häst som inte blev mindre än 1.65 och inte så mkt större än 1.70 heller.
Hon har världens hopp huvud och bjuder på, nästan för mycket ibland. Men hur ko-lugn somhelst i hantering och så

mödernet är Lissie

Då skulle jag gå på Quite Easy. Har sett massor av supertrevliga avkommor efter honom.
Jaguar Mail är oxå av den lättare modellen, men jag vet inte så mkt om hans avkommor.

Kul att höra om en King Marco avkomma! Red honom lite när jar arbetade på Flyinge och tyckte jättemycket om honom.
Sant att han tävlade dressyr med Ebba vin Essen när hon var stipendiat på Flyinge. Breeders och liknande. Han tävlade dock hoppning sen igen med både Olof Smith och senare Erika Lickhammer. En jättetrevlig hingst som var fin att rida och både hoppade och rörde sig trevligt. Därför finns det många hingstar att välja mellan- beroende vad man vill ha för avkomma. Jag kan säkert tro att Quite Easy kan passa då flera avkommor blir " multitalanger".
New Balance kanske annars kan vara ett alternativ?
Eller se på Bruksprovet som är snart och bestämma sig senare..
Hur som- lycka till.

KL
Problemet med att jag tvekar på Quite Easy är att avkommorna är så "skarpa" i huvet. vill gärna rida in utan att riskera liv och lem för mycket eller att man inte skulle klara av den.

Har jag fel så rätta mig men jag har tyckt att de avkommor från QE har varit så "skarpa"

Om du inte vill ha en häst som inte är så skarp i huvudet så finns ju ett par som är kända för att lämna trevligt och med god ridbarhet, Tex Haydn, mkh 162, lämnar lite större, Acacio, mkh 167 (?), lämnar lite mindre, Looping mkh ?

KL
Problemet med att jag tvekar på Quite Easy är att avkommorna är så "skarpa" i huvet. vill gärna rida in utan att riskera liv och lem för mycket eller att man inte skulle klara av den.

Har jag fel så rätta mig men jag har tyckt att de avkommor från QE har varit så "skarpa"

Har inte haft några som helst problem att rida in min QE-avkomma. Världens snällaste, verkligen (red in honom medans jag var gravid... :o)
Övriga QE-avkommor jag träffat har varit likadana, superlätta att hantera och coola. Orädda, ja, men inte alls skarpa eller elaka/dumma.

vad jag har hört så är QE snarare känd för att nedärva sitt otroliga temperament...

Skarpa?? Min erfarenhet är att QE-avkommorna är nästan dumsnälla, möjligtvis finns det väl de som upplever dem som lite "bockiga" men skarpa skulle jag inte kalla de jag träffat.

ja man kanske skulle våga prova på QE då.
Eftersom min är hur lugn som helst så kanske avkomman blir som hon i huvudet om jag har tur:idea: älskar verkligen hennes temperament

Kan ju säga att "min" QE-bäbis som ettåring verkligen visade alla i stallet hur cool han var. När alla andra hästar blir livrädda när transportbandet för hö startades, så gick min herre fram och åt från höbalarna, totalt obekymrad om skrammel och oväsen.
När tåget åkte förbi när vi var ute på promenad så var han mer intresserad av en badande kråka, och när skolbussen kom förbi på första ridturen (han var då 2,5 år gammal) ville han gå fram och hälsa...:crazy:
Hans nya ägare är helt lyrisk över hans lugna temperament, han är mer lätthanterlig både hemma och på bortaplan än de vuxna tävlingshästar hon har.

Vad roligt!:)
Jo jag vill verkligen att det ska bli något bra efter henne, helst ett sto då;), men jag har ju varit lite tveksam. för hon har ju bra stam i sig och jag skulle gärna vilja ha nåt riktigt bra i just hoppning.
Har funderat förut på Pilot men jag är ju inte så insatt i aveln så att säga.

Pilot är död sedan flera år tillbaka, han var född 1974.
Och även om det finns fryst kvar efter honom antar jag att det kostar väldigt mycket.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
682
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Jag går i betäckningstankar till våren men har svårt att välja hingst till mitt sto då det är första gången inom avel för mig :)...
2
Svar
20
· Visningar
3 110
Senast: spagan
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka