Hingst till Varmblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rianimare
  • Startdatum Startdatum
Tja... för att om man inte ska registrera fölet hos STC, behöver man inte ha språngsedeln... vilket är vad man får om betalr in levande föl avgiften.. :angel:

Men då lurar man ju hingsthållaren! Tänk om h*n kommer hem o ser fölet då? Ska man bara neka då? Och säga att det är ett adopterat föl?? :confused: :D

Jag har ett vbl sto som aldrig gått på travet,hon går som vilken utb dressyr häst som helst,kan båda gallopperna utan några som helst problem,går sakta o sammlat,kan byten,öppna,sluta, m.m. och går jämt o form,så man ska aldrig säga att ett vbl ej kan vara rid häst!!Är dom inte inkörda eller gått på travet så är det mkt bra ridhästar oftast!Min kan t.om spansk skritt ;)
Så kosra inte ditt vbl utan ta en fin vbl hingst med bra ridhäst modell.

Mvh Camilla :bump:

Eh, varför svarar du på mitt inlägg? Du skulle kanske tryckt svara på nån annans??

Föresten, var hittar du en fin vbl hingst av bra ridhästmodell?

Jo jag svarade på din tråd bara för att du ville ha en hingst till ditt sto,men ville ej ha en vbl hingst för att du ville ha en rid häst?!!stämmer inte det?då svarade jag för att säga att det blir bra ridhästar även fast den är ett vbl..och jag tycker inte du ska korsa utan det är bättre att ta en vbl hingst om ditt sto är det!!
En hingst av bra ridmodell finns det på många ställen,de kan gå som travare men ändå ha en bra modell för att bli/nedärva bra modell till ridning.
Kort,kompakt med bra hals osv,är ju alltid en bra början.
Ta ingen amerikans travare ,de har oftast den här typiska travar modellen,(lång smal hals,långa ben ,"staket kropp" )som kanske är svårare att ha som ridhäst.
*bara ett tips* ;)
Mvh Camilla :D

Var väl det jag trodde...men nu är det inte jag som startade tråden! :D

Du ska nog vända dig till Rianimare istället, eftersom det är hennes tråd. Och så tycker jag att du ska ta o läsa igenom HELA tråden så ser du att du skrivit till fel person. :rofl:

En bekant betäckte sitt varmblodssto med De la Gardie. Resultatet blev helt kanon. Fölungen visades på fölchampionat utom tävlan och domarna var lyriska tills de fick reda på stammen. :smirk: Sen kom tydligen en av domarna fram till ägaren och sa åt henne att betäcka stoet med en gångartshingst igen.

En annan bekant till mig (hingstägare) har betäckt ett varmblodssto med en hopphingst. Den föds i vår så först då får vi se vad det blir.

Men jag håller med de flesta här. Det är större chans att du får en häst du trivs med om du köper en unghäst än om du ska hålla på och trixa själv med korsningar. Det kan nog också bli dyrt i längden om resultatet inte blir bra. Du får en svårsåld häst iallafall!

/C

En otroligt fin korsning mellan vbl och connemara finns på en ridskola här i närheten - ganska liten ca 155 men otroliga gångarter och mycket framgångsrik i dressyr, hoppar bra också, men inte jättehögt, går kanske L:B.

Lyckokast, kanske? Eller bra komplement vad gäller de båda raserna?

Undrar vad alla "motståndare" tycker om blandrasavel på andra djur. Tex hundar? Jag antar att de aldrig skulle äga en blandrashund heller. Och knappast en halvblodshäst heller för den delen!

Jag tycker-- trivs du med din travare och vill ha ett föl efter henne för att du tycker hon har något positivt att tillägga ridhästar. Och att hon är helt frisk och skadefri förstås! Så kan bara du välja en ras. Det beror så mycket på hästen vad det är för ras som passar till.
Har träffat en fd travare som hade ett föl med en PRE hingst och fölet blev helt underbart. Går nu msv dressyr.
Ett annat travarsto användes en halvblodshingst till och fölet till dom var knappast något problem att sälja. De fick 30.000 för den som oinriden och nu går den som hopphäst.

Lycka till med hingstvalet!

Måste bara tillägga att jag själv har haft en travarkorsning på tillridning. Han hade utstrålning som räckte långt över de andra hästarna och han syntes verkligen på tävlingar. Han gick L:a dressyr men kunde rörelser för högre. L:a hoppning och lätt fälttävlan. Tyvärr Blev han snabbt dålig och ägarna valde avlivning :(

Bara för att jag sitter här och fumlar kom jag just på en till travarkorsning med fjordhäst som blev en jättefin ridhäst. Speciellt inom dressyren. Kan ju inte heller påstå att någon av dom var svårsålda.

Njea, inom trav funkar det ju inte så... där ligger det i ens intresse att registrera för att kunna tävla... men visst, det är inget att rekommendera :crazy: var bara mest ett litet onödigt inlägg :cool:

Om ditt inlägg var onödigt vet jag inte...däremot intressant. Hade inte kommit på det själv! Kanske ett bra tips till de som vill betäcka sitt vbl sto för att behålla fölet som framtida ridhäst? Och som inte vill betala skjortan. :cool:

*Hoppsan* vad har jag nu ställt till med? :o

Men det verkar ju rätt onödigt egentligen med tanke på varför ska du betäcka din travare med en travhingst om du ändå inte vill ha en travhäst??
Söker du en billig/gratis betäckning finns det ju massa fina travhingstar i ridhäst modell som inte är godkända för trav avel.... där med inte sagt att de har skador... men det blir ju som att köpa grisen i säcken... *svammlar* fast å andra sidan, vill man bara ha en "prommenadhäst" att skutta runt i skogen på och som man har råd att ha hela dess liv, så spelar det kanske inte så stor roll.. :confused:

Sen är väl alternativet inte så juste egentligen... :crazy: och gratis blir det ju inte med tanke på språnga avgifter och anmälningsavgifter..

Jag är ju lite emot korsningar av egen erfarenhet, dom korsningar jag haft och vet kompisar som haft har inte hållt länge, dom blir dåliga förr eller senare. Ja, nu när jag tänker efter så vet jag inte en enda som har hållt speciellt länge.
Men OM jag skulle betäcka ett travarsto för att få fölet som ridhäst så måste man ju se till hur stoet är. Är hon het och man vill ha en coolare häst ja då lär man ju välja en cool hingst. Är hon lite travartypiskt, lång i kroppen och har lite svårt för galopp, då skulle jag försöka ta en hingst som är lite kompaktare och bra gångarter.
Sen rasen man korsar med har nog ingen större betydelse. Men om man vill specialicera sig på en inrikting t ex hoppning dressyr så kanske man ska ta ett halvblod el. fullblod..
Har en kompis som har korsat sitt varmbldo med en Paint, och hon är väldigt söt och har fått mycket muskelmassa och starkt bakparti efter painten. Men hon vill ju rida western också..

Haha! Ja, man ska tänka sig för innan man skriver nåt! :D Tänk om någon tar dig på orden... :rofl:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 831
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 010
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024