Hingst till Varmblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rianimare
  • Startdatum Startdatum
R

Rianimare

Vad skulle ni välja för ras till en Varmblodig travare som ska anvädas som ridhäst?

aldrig nån annan ras än travare, vill du ha en ridhäst så korsa inte, ta nån billig travhingst istället.

Halvblod, arab, fullblod eller kanske en lipizzanare eller PRE. Eller kanske en ponny, som New Forest eller Connemara!

Beroendes på vad du vill ha för stl och vad du ska göra med hästen!

Det viktigaste är dock att hitta en hingst med trevligt psyke och bra släkte. Ska komplittera din häst negativa sidor! Kanske om din häst är inåttåtad bör du ej ta en häst som har samma diffekt utan någon somhar korrekt benställning förr att ha störst chans att få ett föl med bra benställning!

Vad jag har för mig så brukar inte travhingstar vara billiga, det finns i princip bara travhingstar som används till trav och springer in massor av pengar?
Har aldrig sett en travhingst som ridhäst i avel iallafall

Är det billigt man är ute efter så köper man en unghäst, de är mycket billigare än att föda upp en.

håller med!
dessutom kan man välja unghäst bland flera istället för att få en bestämd=grisen i säcken ibland med korsningar med bla varmblodig travare!
;)

En hingst som kompletterar ditt sto. Som förbättrar hennes fördelar och som kan lyfta fram de egneskaper hon saknar och som inte har samma defekter.. samt uppfyller dina krav! :)

Skall du korsa ett varmblod med annan ras ta någon av raserna engelskt, arabiskt eller angloarabiskt fullblod. De två första raserna har alltid använts som förädlare och den sista av dessa tre är en kombination av de två andra. :D

Trassla : Nej hon var den enda som hade svarat på min fråga då eftersom min fråga var vilken ras jag skulle betäcka med om jag ville ha en ridhäst.
Men men...Tack i alla fall som har svarat!! :)

Vi har alla svarat på vilken ras vi tycker vore lämpligt. Tydligen tycker inte du att renrasig travare är en lämplig ridhäst dock.

Det är väl smartare att använda en ridhäst?? Fast iofs. betäcker man med en travare, blir de ju nästan gratis om man inte betalar levande föl avgiften... :crazy:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 831
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 010
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024