Hingst till Shettis?

F

Filur

Ska betäcka mitt treårs sto nästa år. Antagligen blir det en shettis hingst denna gången, men funderar på att välja en större hingst ridponny eller welsh nu eller nästa gång jag betäcker henne. Då undrar jag bara hur stor hingst vågar man använda? Det finns ju de som betäckt shettisar med halvblodshingstar, hur lyckat blir det? Den hingst jag valt ut är 125cm så det ska väl gå bra men jag är bara lite nyfiken på om det finns andra som vågat sig på större hingstar och vad har det givit för resultat? En i släkten har tidigare ägt en B-ponny vars far var shettis som rymde in till ett halvblods sto, fråga mig inte hur hingsten nådde upp stoet måste legat på knä eller nått, iallafall blev det ett väldigt bra föl som gått MSV hoppning med vinster och en oslagbar steglängd i galoppen.
Nu har jag inte tänkt att betäcka med en halvblodshingst men vågar man sig på en hingst som är C-ponny?
MVH Filur

Eftersom jag är rasfreak kan jag bara säga, betäck shetland med shetland!!!!! Vill du ha en större häst: KÖP EN. Det finns hur många större raser som helst.

Bah, tråkigt... Kan man inte få slippa dessa inlägg av "ras poliser". Det var inte svar på min fråga. Jag SKA antagligen betäcka med en shettis hingst. Jag är nyfiken på hur det rent "tekniskt" fungerar att betäcka med större hingstar och vad det blir för resultat.

Visst kan du betäcka din shettissto med en hingst som är lite större.
Jag vet ett shettissto som betäckts med welshmountanhingst.

Själv funderar jag på att betäcka mitt welshsto med en liten halvblodshingst nästa år.

Ett shettissto i vårt stall som endast var 89 cm hög blev betäckt med en liten B-ponny hingst, och det blev en jätteduktig ponnytravare.

Lycka till

Att korsa raser och allra helst där det skiljer endel i mankhöjd är en ren chansning.
Man vet aldrig vad som kommer ut.
Men är man beredd att ta den chansen, så varför inte.
Har inget emot korsningar, har ju själv betäckt mitt vbl sto med hbl hingst och fått en jättefin avkomma iår. :love:

Bara för att du betäcker med en större hingst, så är det ju ingen garnati att fölet blir stort, även om chansen är större än om du valt en liten hingst.

Vad har du tänkt dig av avkomman i framtiden?

Det spelar ingen roll hur stor hingst du väljer, fostret/fölet anpassar sig efter stoet.

OM man nu bortser från att jag av rent ideoligiska skäl anser att du bör använda shetlandshingst till shetlandssto så ska jag försöka komma med ett sakligt argumen till varför du kanske bör låta bli att betäcka med en större hingst:
Det är nämligen så att man VET att shetlandsston är KLART överrepresenterade när det gäller förlossningsproblem. Man vet att det ÄR så men har hittills inte kommit på varför...
I normalfall anpassar sig fostret efter stoets storlek, men what if? Tänk om ditt sto är just undantaget som bekräftar regeln så att du utsätter henne för risken att ha ett för stort foster som inte går at få ut?
Vill DU utsätta din ponny för det?

Frågar du så får du väl räkna med att folk svarar som dom vill!?
Men om frågan gäller extrema korsningar så kan jag berätta för dig att jag vet ett russ på 126 cm som två år i rad fick föl med gårdens ardennerhingst. Första året var ett misstag, hingsten kom lös och betäckte stoet. Avkomman blev så trevlig att man gjorde om samma sak "på flit" året efter.Dom två helsyskonen blev HELT olika, den första blev några cm större än mamman, den andra såg ut som en nordsvensk travare. Så det är som någon redan skrivit här, som att spela på lotteri. Och som sagt vad vill du utsätta ditt sto för?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny...
Svar
18
· Visningar
2 603
Senast: pews1972
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka