Hingst till överbyggt litet D-ponny sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lisalavinia
  • Startdatum Startdatum
L

Lisalavinia

Jag har chans att ta ett föl på vår D-ponny sto.
142 hög men ganska rejält överbyggd.
Är det någon som har några ideer om hingstar som kan passa.

Då någon som INTE är överbyggd och som nedärver sådana egenskaper.
Antingen för ett blivande D-ponny föl eller kanske till och med en liten stor häst. Än så länge är det bara funderingar.

Stoet är en Irländska utan stam men hon hoppar hus!!! Min dotter rider stor häst nu och vi funderar på att ta ett föl av henne till våren.
Vart ska man vända sig för att få bra förslag och information om vilka hingstar som nedärver vad?

Hur stor hingst kan man ha på ett såpass litet sto?
Ja som ni förstår är detta en helt ny värld och än så länge bara funderingar.

Men jag blir tacksam över svar och förslag.

Sv: Hingst till överbyggt litet D-ponny sto

Oavsett vad ni väljer för hingst så är risken mycket stor att även avkomman får samma defekt. Då hon även har okänd stam hade jag inte avlat på ett sådant sto. Alla hästar som är bra sporthästar passar inte i avel.

Jag skulle inte heller avlat på det stoet.

Jag har chans att ta ett föl på vår D-ponny sto.
142 hög men ganska rejält överbyggd.
Är det någon som har några ideer om hingstar som kan passa.

Då någon som INTE är överbyggd och som nedärver sådana egenskaper.
Antingen för ett blivande D-ponny föl eller kanske till och med en liten stor häst. Än så länge är det bara funderingar.

Stoet är en Irländska utan stam men hon hoppar hus!!! Min dotter rider stor häst nu och vi funderar på att ta ett föl av henne till våren.
Vart ska man vända sig för att få bra förslag och information om vilka hingstar som nedärver vad?

Hur stor hingst kan man ha på ett såpass litet sto?
Ja som ni förstår är detta en helt ny värld och än så länge bara funderingar.

Men jag blir tacksam över svar och förslag.

Kan du inte lägga ut ett sidobild på stoet? Så kan vi titta lite på henne innan alla "sågar henne" :)

Ja precis, Meriter vore intressant att få se? exteriörbedömning?

Min ponny har samma "defekt" visserligen bara litet överbyggd, ingen stam. Men hon blev inte sågad av buke på grund
av sina fina meriter, sitt temprament och sin faktiskt fina exteriör i övrigt och utmärkta gångarter.

Åhhh jag är så kass på detta! Jag har bilder i datorn inte på nätet hur ska jag lägga in de då?
Ponnyn har gått 125 med bra resultat på Irland.
Dressyr ponny skrek dressyrfolket på klubben när hon kom och de såg henne röra sig. Jag har inte den erfarenheten att jag törs skryta för mycket med hennes alla goda egenskaper. Men hon har ett STARKT psyke. Inte märrig och pipig eller grinig allas men STARK och okuvbar på nåt sätt! Hoppar allt min dotter styrt på inga problem.
Nu är mitt problem hur få ut bild på henne.
Tryckte på bild knappen men då måste bilden ligga på nätet......

Tack tack ska försöka trixa till det!!!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 657
Senast: Nougat
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 629
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka