Hingst till Lillcaksa?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Vilken hingst tycker ni att jag ska ta till Lillcaksa nästa år?

Lillcaksa
e. järvsöfaks u. cavata g.

ej mätt men uppskattar henne till 152-153 i mankhöjd, grov, skarp i humöret.

Har en avkomma efter aldermarin som är 2 år
ett föl vid sidan efter glöding
dräktig med skaffer brunen.

Hon kommer alltså betäckas med föl vid sidan, antagligen på fölbrunsten. Så kravet är att hingsten ska stå hyfsat nära eller att dom skickar sperma.

Go wild :)

Sv: Hingst till Lillcaksa?

Från Perssons sida:"Passar nog de flesta ston, men erbjuder en perfekt korsning för dig som ska betäcka en Järvsöfaks-dotter, eller som har ett sto med annat fint svenskt blod."

Kollar man på blodbanken blir Inavelskoefficienten 3.496 %, vilket är bra då man bör ligga under 4% har jag för mig. Du har då fått med Järvsöfaks, Elding, Pilmin i stammen vilket också finns i Eldfaksen och hans syskon vars resultat man inte behöver fundera över.

Jag tycker att hingsten man valt ska ha en stark modersida och det har han verkligen. Tror även om man ska sälja avkomman så blir den attraktiv för köparen stammässigt.:d

Men det finns ju andra fina hingstar också.
Moe Odin - Fullbokad
Pål Even - Elding + Solbergsstjerna direkt, inte helt fel:love: men jag vet inte om han skickas.
Bokli Eld

Senast ändrad:

jadu.. låter helt klart värt att fundera på.. ska kolla upp vart han står..

Från Perssons sida:"Passar nog de flesta ston, men erbjuder en perfekt korsning för dig som ska betäcka en Järvsöfaks-dotter, eller som har ett sto med annat fint svenskt blod."

Kollar man på blodbanken blir Inavelskoefficienten 3.496 %, vilket är bra då man bör ligga under 4% har jag för mig. Du har då fått med Järvsöfaks, Elding, Pilmin i stammen vilket också finns i Eldfaksen och hans syskon vars resultat man inte behöver fundera över.

Jag tycker att hingsten man valt ska ha en stark modersida och det har han verkligen. Tror även om man ska sälja avkomman så blir den attraktiv för köparen stammässigt.:d

Men det finns ju andra fina hingstar också.
Moe Odin - Fullbokad
Pål Even - Elding + Solbergsstjerna direkt, inte helt fel:love: men jag vet inte om han skickas.
Bokli Eld

Pål Even är tyvärr avlivad pga GROVA förslitningsskador, synd med tanke på som du skrev att det är rakt på Solbergsstjerna

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Trav Har nu läst lite om skarpa travare som inte är så trevliga under hantering... Vilka är det som nedärver det till sina avkommor? Det...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: martha
·
Avel till mitt sto. Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 169
Senast: Pretty one
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V