Hingst till Krocket sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 5 035
Sv: Hingst till Krocket sto?

Hmmm men han är väl inte godkänd för sv halvblodavel? Bara värderad. Eller?

Han är avelsvärderad om jag har fattat det hela, godkänd för angloavel. Men, väldigt eftertraktad! = Lättsåld!

Business har resultat som talar för sig själv, det har inte Perlino:smirk:

Business har resultat som talar för sig själv, det har inte Perlino:smirk:

där har du en poäng. Men hittar inga prisuppgifter på Business, o det blir inte ens ett sv halvblod med grå papper, den blir korsning, det är ju ännu värre.

Ännu värre??
Han är avlesvärderad för SWB

Ännu värre??
Han är avlesvärderad för SWB

Ja men på hans hemsida står det ju att det blir anglokorsning om man använder på halvblod? Hur kan det vara nått bra att ha en korsning med papper på att den är det? Trodde målet med vår avel var renrasiga halvblodshästar, eller renrasiga anglosar, inget mellanting? :crazy::confused:

Mitt mål som uppfödare är att skapa den perfekta individen:idea::D
Vad som passar bäst till mitt sto och ändamålet med avkomman

Så du struntar i vad den får för papper?
Men om du då får ett stoföl som du kasnke vill ta föl på senare så kan det ju bli jättekonstigt?
Eller om den ska säljas, det blir ju mkt svårare utan "bra" papper även om individen e bra?! :(

Jag resonerar att slutändan köper kunden hästen som passar sig bäst, oavsett papper.

jag har lite svårt att förstå hur ASVH resonerar ibland, att inte godkänna vissa hingstar, medan godkänna andra hingstar som andra avelsförbund totaldissar:crazy:

jag har lite svårt att förstå hur ASVH resonerar ibland, att inte godkänna vissa hingstar, medan godkänna andra hingstar som andra avelsförbund totaldissar:crazy:

jo jag håller helt med dej. O att vissa hingstar inte godkänns pga fel färg etc. Finns för mkt brister i ASVH!

Ja men på hans hemsida står det ju att det blir anglokorsning om man använder på halvblod? Hur kan det vara nått bra att ha en korsning med papper på att den är det? Trodde målet med vår avel var renrasiga halvblodshästar, eller renrasiga anglosar, inget mellanting? :crazy::confused:

Fast aglo är ju en "tillåten" ras hos svensk varmblodig ridhäst (ASVH), dock är Business inte godkänd av ASVH som individ - ännu i alla fall. Så inte ser jag det som att det blir en "korsning", däremot en häst med grå papper som du redan konstaterat.

Fast aglo är ju en "tillåten" ras hos svensk varmblodig ridhäst (ASVH), dock är Business inte godkänd av ASVH som individ - ännu i alla fall. Så inte ser jag det som att det blir en "korsning", däremot en häst med grå papper som du redan konstaterat.

Okej.. Men det står på hemsidan att det blir en anglokorsning.. Inte sv halvblod. Tycker det verkar skumt

Okej.. Men det står på hemsidan att det blir en anglokorsning.. Inte sv halvblod. Tycker det verkar skumt

Men anglo är en ras som är godkänd av ASVH, liksom fullblod, arab, och ett flertal tyska halvblodsraser och några till.

Jag har ett väldigt trevligt sto e Feliciano-Krocket. Hon har ett supertemperament ,ett hjärta av guld, tävlad upp till 1.45 och skulle även kunna gå MSV dressyr. Och som sagt , ett hjärta av guld.En väldigt okomplicerad häst.

ojdå.. mitt sto är dräktigt med Nactus, så jag hoppas att det blir bra ;). Jag tycker det verkar som Uskudar lämnat en del bra men att de kan vara lite sena i utvecklingen och därför kan det vara att de flesta blommar lite senare än när de är 3-åringar. Uskudar har ju dessutom en stam som jag tycker är intressant:
http://web.it.kth.se/~it03_pbl/hagagard/uskudar/index.htm
Träffade honom i somras och han verkade riktigt trevlig och var i mycket bra skick.
U

Hade en efter Nactus - Dragon på utbildning för många år sedan. Snygg trevlig häst 163 cm lätt i typen, väldigt rörlig med kanongalopp och han hoppade kalasbra. Det enda som inte var bra med honom var att han var väldigt spänd och tittig. Mycket explosionskraft på gott och ont, absolut ingen nybörjarhäst.

Majim G :love: Msv hoppning+ Msv dressyr.. o snygg är han dessutom! Mister Pooh är ju efter honom om du tänker fälttävlan.

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka