Hingst till Krocket sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 5 035
Sv: Hingst till Krocket sto?

Min erfarenhet av de Irco Mena avkommor jag träffat är att de lätt kan bli små (har bara träffat småttingarna ;)), de ¨jagträffat har varit gulliga, snälla och saknat hingstkarraktär. Hamilton träffade jag innan bruks, och har är en ganska oförarglig hingst, och jag tror jag hade valt att lägga honom på ett sto som är mycket "sto" av bra typ och gärna med temperament.
Uskudar finns också på naturlig i Skåne. Sedan kan jag nog inte komma på fler hopphingstar som gör det, men Nactus(Napoleon-Maraton(svår hopp?)-Guvenör(tävlades nog i hoppning?) finns här också och han verkar enligt ryktet lämna allrounda avkommor, kan stoet hoppa skall fölet också kunna, men är det ett dressyrsto så blir det ett dressyrföl. Kanske inte en helt omöjlig hingst för fälttävlansavel, han ligger högt i gångarter och hoppade själv riktigt bra på bruksprovet. Nu ställs det ju stora krav på dressyren i fälttävlan också..
Briar och Okeanos har Magini-Krocket, men Magini(Maraton-Ganesco) står ju en bit bort, dock på naturlig ;)
Lancier står på Öland, så det är ju en bit, men han är ju annars en mycket intressant hingst, spännande stam, trevlig typ, rör sig bra och hoppar bra, dessutom lämnat bra avkommor.
Annan på naturlig ungefär på samma breddgrad vill jag minnas, kan ha fel.. är Majim G, som visat att han iallafall lämnat en väldigt bra fälttävlanshäst
U

Har funderat lite på Uskudar till Roderick stoet faktiskt då jag sett stora trevliga avkommor efter honom. Har dock intrycket av att han inte ger nått speciellt bra?! Har du hemsida till honom så man kan snoka lite mer? Vet du var han står stationerad.

De andra hingstarna är tyvärr inte så aktuella, framförallt inte Nactus då jag bara har dåliga erfarenheter av honom.

ojdå.. mitt sto är dräktigt med Nactus, så jag hoppas att det blir bra ;). Jag tycker det verkar som Uskudar lämnat en del bra men att de kan vara lite sena i utvecklingen och därför kan det vara att de flesta blommar lite senare än när de är 3-åringar. Uskudar har ju dessutom en stam som jag tycker är intressant:
http://web.it.kth.se/~it03_pbl/hagagard/uskudar/index.htm
Träffade honom i somras och han verkade riktigt trevlig och var i mycket bra skick.
U

Det heter fortfarande skimmel, född fux ;) Sen är ju inte din häst ens skimmel...

Det heter fortfarande skimmel, född fux ;) Sen är ju inte din häst ens skimmel...

ja jag har inte sagt ett ljud om skimmlar här i denna diskussionen lilla Oscar. Vet inte varför du fortsätter att tjata om detta. O eftersom jag inte ens vet om jag ska behålla båda fölen så oroar jag mig inte så mkt för vad det blir för färg heller.

Visst jag gillar inte fuxar, o ännu mindre fuxar som avbleks till skimmlar, de är rent ut sagt gräsliga. Men har inte sagt ett ord om det i denna diskussionen.

Tycker du ska sluta trakassera mej om detta på varenda jävla sida.

Så du har slutat bry dig om färger? Du valde ju ett tag i första hand efter färg... Men alla ändrar väl sig :D

Sen så har jag aldrig trakasserat dig en enda gång. Men det kan vi väl ta via PM om du vill. :)

Så du har slutat bry dig om färger? Du valde ju ett tag i första hand efter färg... Men alla ändrar väl sig :D

Sen så har jag aldrig trakasserat dig en enda gång. Men det kan vi väl ta via PM om du vill. :)

jag valde absolut inte i förstahand efter färg. Jag hade många kandidater, valde dock bort fuxarna direkt.. Valet stod ju som sagt mellan två skimmlar, 1 brun och 1 svart. Så kom inte o säg att jag valde efter färg. Jag valde i första hand efter härstamning och lämplighet. I andra hand efter prestation. O sen bort med fuxarna.

Och nej jag har inte slutat bry mej om färgerna. Jag samlar in lämpliga nu. Ratar bort färgmässigt sen.. MEN just nu verkar det faktiskt bli Hamilton/Corlensky till RG.. Och Dirco Hästak till Krocketstoet. O då har jag accepterat fux ju. Ellerhur?

Tycker du ahr för mkt fördomar gentemot mej!

Quite Easy är helt uteslutet då jag tycker han ger fruktansvärt tråkiga hästar.

Tja, det stämmer inte med den här avkomman i alla fall.
Kanske du bör spalta upp tänkbara / icke tänkbara hingstar så är det lättare att ge råd.

jo du har förmodligen rätt...

har funderat lite i dessa banor

Homme d'Honneur xx 1055
Aerline H
Maloubet De Pleville
Dirco Hästak
Hamilton
Uskudar Des Malais
Fortus Hästak 1026
Lucky Point HE 1121

Och nu har även Perlino E kommit med på listan då jag av nån anledning blev förtjust i honom.

Hej...
Har ett Krocket sto som ska betäckas till våren. Avkomman ska helst kunna gå fälttävlan och helst bli minst 165 hög.

Har sett många trevliga e.Irco Mena ue.Krocket (men irco mena verkar vara ett omöjligt val).

Började därför fundera på Dirco Hästak (e.Irco Mena)
Även hört goda ord om Hamilton (e.Irco Mena) någon som har nån hemsida eller liknande till honom?

Andra bra tips kanske?

Du har inte tittat på Biggles som står på Tullstorp?? Biggarau som vann 4-års championatet i fälttävlan med Piia Pantsu är efter Biggles 1015 och enligt ridsport lovordar Piia denna avkomma. Och som det var i år betalade man vid 45 dagars dräktighet och då ingick där en foster-fölförsäkring. Men visst han går ju bara på semin men börjar man tidigt så kan man ju byta hingst om det inte skulle ta sig. Fundera på det och lycka till.

Biggles är väl e.Briar? som i sin tur är e.Magini...?
Detta e ingen kombination jag tror på då jag e mkt mkt skeptisk till briar-magini.

Biggles är väl e.Briar? som i sin tur är e.Magini...?
Detta e ingen kombination jag tror på då jag e mkt mkt skeptisk till briar-magini.

Ok, vad är det som du inte tror på här då?? Det är ju hingstar som presterat och lyckats på höga nivåer:confused:

Ok, vad är det som du inte tror på här då?? Det är ju hingstar som presterat och lyckats på höga nivåer:confused:

jo det e visserligen sant. men jag tycker temperamentet är fruktansvärt viktigt, o på de briar avkommor jag sett o träffat så har detta varit en stor bristvara!
Därför finns han inte ens med som tänkbar hingst. Vill dessutom ha en hoppinriktad hingst som även ger bra gång.

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka