Hingst till Felicani sto

Felinia

Trådstartare
Ser ut som att sambons häst tyvärr dragit på sig en skada som kommer att ta lång tid att läka, oturs fågel som hon är. Så vi funderar på att betäcka henne så hon "gör nytta" när hon vilar.

Men jag går totalt bet på vem hon skulle betäckas med.

E. Feliciano - Rocky, (hennes mamma har gått 140 hopp) Stoet har själv inte hunnit göra mer än en start i sitt liv, men det finns otroligt mkt hopp i henne och är väldigt hinderklok. Önskar dock henne kvickare. Hon är långbent, lite grövre modell och tyvärr något lång i ryggen. 170cm hög.

De jag vill få fram är en kvick, lätt häst som gärna håller sig under 165cm, gärna få fram ett lite mer "humör", stoet är kanon lugn och snäll i alla lägen och jag själv gillar hästar med humör. Det är alltså en avkomma vi själva ska behålla.

Kan tillägga att hon är ur stofamilj 18

Ska se om jag får fram någon exteriör bild på henne
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till Felicani sto

Det här anses säkert inte vara politiskt korrekt men vad gör ett skadat sto utan meriter för nytta i avelsboxen? :o
 
Sv: Hingst till Felicani sto

Det tycker jag mödernet får bestämma, var mamman en one hit wonder eller är det en stark stostam bakom?
 
Sv: Hingst till Felicani sto

Det är en riktigt stark stostam bakom. Mormorsmor var fantastiskt, hon fick både 18 föl och var elitpremierad ihop med att hon var placerad i medelsvår hoppning. Det var hennes helsyskon också. Flera grenar av familjen har lämnat bra hopphästar. Om skadan inte beror på någon exteriör brist passar detta sto absolut i avelsboxen.

Till TS, jag ska fundera lite över hingsttips.
 
Sv: Hingst till Felicani sto

Det är en riktigt stark stostam bakom. Mormorsmor var fantastiskt, hon fick både 18 föl och var elitpremierad ihop med att hon var placerad i medelsvår hoppning. Det var hennes helsyskon också. Flera grenar av familjen har lämnat bra hopphästar. Om skadan inte beror på någon exteriör brist passar detta sto absolut i avelsboxen.

Till TS, jag ska fundera lite över hingsttips.
Mormorsmor?! Är det vad man hänvisar till som välstammat för avel för ett skadat sto utan meriter så är man väl ändå ute och cyklar på enkelriktad gata :crazy:

Skadade ston utan meriter behöver nog lite mer kött på benen än så för att passa i avelsboxen. Vare sig modern eller ens mormodern har enligt Blup gjort något speciellt för att rättfärdiga sina liv i avelsboxen.

Det gör inte trådskaparens häst till sämre häst än någon annan och den kan säkert vara jättrevlig.

Att producera hästar enligt specifika önskemål är dock ingen förunnat för så funkar inte genetik överhuvudtaget.

Då är det enklare att köpa en häst som fyller upp kraven än att tillverka ytterligare en på en redan svag marknad som kanske inte allt blir som man tänkt sig och då plötsligt ska säljas.

Vid en sådan eventuell och ganska trolig försäljning kommer hästen troligen inte heller betinga ett särskilt högt pris på marknaden då morsmors mormodern är det enda man har att hänga i en julgran i marknadsföringssysfte!

Summa summarum bara för att det är ett sto innebär det inte att det passar i avel.
 
Sv: Hingst till Felicani sto

Blup stämmer inte alltid. Sen tittar man på lite mer än vad stona bakåt presterat, man tittar på deras syskon och avkommor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till Felicani sto

Nu hade mamman dessutom gått 140, så det låter i mina öron som ett förträffligt sto att ha i avel så länge som exteriören inte orsakat skadan.
 
Sv: Hingst till Felicani sto

Jag har själv satt ett sto i avel som inte hann få några meriter pga tidig skada i livet (sparkskada) som gjorde att hon inte kunde tävla något mer.Hon hade väldigt fina rid o hoppegenskaper och jag använde henne till avel för att ta fram ridhästar till mig själv.Det är väl upp till var o en att ta föl om inte stoet inte har några större negativa effekter.Hon var en supermamma och bra första avelssto för mig!:).Hingstförslag: stakkattoblodet, quin,bravour, centaurus. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 338
Senast: Sirap
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 307
Senast: moonstruck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
973
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp