Hingst till 3årssto

Gabby_Ossi

Trådstartare
Min klasskompis har ett sto som ska gå treårstestet nu i vår och sedan betäckas. Hon har själv inte någon större koll på hingstar så vil vill gärna ha lite tips :bow:

Stoet är e. Non Stop R - Feliciano - Ciceron och är ganska stor och har bra modell, lätt i typen.
Det ska vara en hopphingst, inte för stor och inte heller grov med tanke på stammen. Ett plus är om hingsten också har bra gångarter.

Förhoppningen är ju att hon ska få diplom, så främst hingstar som ingår i stimulanspaketet är intressant!

Sv: Hingst till 3årssto

Stalypso som står på Klinga har 9,88 i hopp!! och 8,95 i gångarter! Det finns en jättebra film på honom på dera hemsida där man får se honom löshoppa, visas i dressyr och hoppas uppsuttet.
Han är lätt och högställd i kroppen med naturlig resning.

Tyvärr tog ASVH i år sitt beslut om seminimporterna så sent att uppgifterna om de nya hingstarna inte hann komma med i ASVH-hingstkatalogen. Eftersom väldigt många stoägare gör som du, kikar i katalogen, så önskar jag verkligen att man kunde ordna så att alla godkända hingstar fanns med i kommande års hingstkatalog. Du hittar mer information om Stalypso på ASVH's hemsida under Hingstar - Faktablad. Där hittar du oxå länk till vår hemsida, klinga.se, där du hittar fler hingstar (Hoppas inte detta anses som reklam!)

Jag blev också helt paff när jag inte hittade honom i katalogen, och det är så synd att de trycker och ger ut den innan alla hingstar är klara.
Hon borde absolut kolla på Stalypso på Klingas hemsida, han är väldigt imponerande. Sen om hon tycker han passar hennes sto eller ej är ju upp till henne att bestämma.
Min nästa avkomma blir efter honom om han är kvar iaf (betäcker med honom nästa år isf.)

Kan tillägga info om stoet att mormor är stoet Czardas som lämnat Brigadör.

Då jag känner till stoet skulle jg troligen valt Lucky Point HE till henne. Det är en snygg hingst med rätt modell, bra gång och hoppar lysande. Ser också ut att ha stor ridbarhet!

Lucky Point är e Leuthen- Pilot och Brigadör är e. Le Mistral (e Leuthen), så blodsmässigt bör det vara en bra kombination.

TYcker absolut inte att det är reklam. Det var ju inte du som förde honom på tal o du förklarade bara för mig varför han inte finns i katalogen. Jag har suttit o lusläst om alla hopphingstarna i år(första ggn jag ska ha hopphingst o inte dressyrhingst) o då är det ju kul att se alla som finns tillgängliga.
Tack...ska kolla honom också.

Nu har jag tittat på filmen. Han är ju jättefin.
Skulle gärna betäcka mitt sto med honom, men jag har bara ett försök på mig i år då hon fölar så sent. O då känns det bättre med en som man betalar när det är dräktigt eller åtminstonde en mindre språngavgift.
Men gärna ett annat år. Me like:d

Nu har jag tittat på filmen. Han är ju jättefin.
Skulle gärna betäcka mitt sto med honom, men jag har bara ett försök på mig i år då hon fölar så sent. O då känns det bättre med en som man betalar när det är dräktigt eller åtminstonde en mindre språngavgift.
Men gärna ett annat år. Me like:d
Jag har kollat för jag tyckte att nästan 10 000:- per språng var lite mycket. Avgiften gäller för 2 språng per brunst. Blir hon sen inte dräktig får du 50% rabatt till nästa år.
Fast det är fortfarand rätt saftigt, men inte den dyraste där ute.

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 370
Senast: athena
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 997
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 131
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka