Hingst som reagerar på sto som skall föla ??

gylle

Trådstartare
Här är ju en hel del här inne som har avelshingstar hemma, reagerar era hingstar på stona när det drar ihop sig för fölning ? I så fall hur tätt inpå att det faktiskt blir fölning gör de det ?

I morse när jag gick ut till hagen med hingsten (som normalt max hummar lite och ryster på huvudet om han går förbi ett högbrunstigt sto som står intill staketet) så fick han frispel när han passerade utanför staketet där det högdräktiga stoet stod. Snackade, åmade sig, lättade upp på bakbenen ja riktigt till sig i trasorna. Saken är att när han nu gjorde det så dök det upp i mitt huvud att han gjorde samma sak med det andra högdräktiga stoet någongång precis innan fölningen (kommer naturligtvis inte ihåg exakt hur tätt inpå fölningen vi var då). Den gången frågade jag honom om han blivit fullkomligt knäpp tyckte han verkligen att det såg ut som att hon var intresserad och avskrev det som att hormonerna slagit lite slint iom att våren gjort entre och hon dessutom är det vackraste stoet iom att hon är skimmel precis som honom och han bara äääälskar skimmelflickor.
Nu visade det sig ju att det kanske inte var så utan jag börjar undra om han känner av något när det börjar bli dags för fölning.

Så är det fler som märkt av detta på sina hingstar och i så fall hur nära inpå fölningarna har de reagerat så här (märrskrället som skall föla nu står med ordentligt fyllt juver men vägrar att ge mig några droppar mjölk så att jag kan se mjölkstatus). Vore ju smidigt om hingsten kunde avslöja när det är dags ;)

Senast ändrad:
Sv: Hingst som reagerar på sto som skall föla ??

Vi har inte märkt någon skillnad. Dock går de högdräktiga stona några hagar bort och står i ett annat stall så hingsten har ingen direktkontakt med dem.

Vi har inte märkt någon skillnad. Dock går de högdräktiga stona några hagar bort och står i ett annat stall så hingsten har ingen direktkontakt med dem.

Jag har också de dräktiga i annat stall men de går i hagarna längst upp vid gården därav passerar hingsten deras hagar på väg till sin och har alltså max 2 meter till dem om de står vid staketet. Han gör ju så varenda dag och brukar som sagt aldrig reagera men det verkar lite konstigt att få en sådan här reaktion på båda stona i samband med att de skall föla (speciellt när han inte ens brukar reagera så när det är ett högbrunstigt sto som står där). Någonting borde det ju vara han reagerar på ?

Förra gången jag hade dräktiga ston så gick han aldrig förbi dem, så därför har jag inte den erfarenheten från då så att jag vet om det alltid är så med dräktiga sto.

På stationen står grabbarna i en egen avdelning så kan faktiskt inte svara på frågan.
Får väl ge mig förbi "flickorna" och testa:angel::D

Men rent logiskt borde det ju bli vissa hormonförändringar som hingst kan känna av.

Min erfarenhet är precis tvärtom.

Wibrantus hade alltid dräktiga ston som boxgrannar och han blev mer "seriös" då det drog ihop sig.
Han hälsade över gallret mer försiktigt och var också mer vaktig mot främmande folk.

Lite typ:
-Jag har en stor familj jag. Många ungar att ansvara över..
-Ojojoj vad mycket som hänger på mig.

Ston som fölade brevid Wibbe var också lugnare inne på box.
Vi behövde aldrig sätta upp skivor mot insyn utan han fick titta och prata bäst han ville.

För vi vet väl alla hur jävliga nyfölade märrar kan bli mot sina boxgrannar ;)

AM

Jo,pilska bör de ju inte bli. Men kanske känna av hormonförändringar?

Själv har jag råkat ut för en dräktig märr som fick total frispel. Började "betäcka" det som kom i hennes väg. Skrika och gapa som hingstar kan göra osv.
Innan dräktigheten var det en riktig "kossa" i bemärkelsen väck mig sedan..:p

Den varianten finns ju ockå :D

Vi använde Kontie Ås som "provhingst" ibland.
Fungerade jättebra dom sista tre månaderna på dräktigheten.

I övrigt var hon just typen:
-Finns inget viktigt att göra idag förutom att äta.

AM

Mina hingstar har aldrig regerat på något högdräktigt sto utan brukar vara lugna både vid närstående fölning samt under fölning.

Liknande trådar

Z
Avel En enkel (och dum?) fråga som jag inte själv vet svaret på.. Jag ska betäcka mitt sto nu pga. ligamenskada, som förhoppningsvis ska vara...
Svar
7
· Visningar
1 358
Senast: Ramona
·
Avel Jag är lite konfunderad. Vad jag vet, så finns det omnämnt någonstans i djurskyddslagstiftningen att man måste övervaka fölning, och...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar