Hingst som nedärver isabellfärg..gärna prestationshingst hoppning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
L

Laahra

vet ni någon hingst som nedärvet isabellfärg, men som prstserat själv i svår hoppning , har god exteriör och rör sig bra?

Sv: Hingst som nedärver isabellfärg..gärna prestationshingst hoppning

Den enda godkända ASVH-hingst med gulanlag är Ravell. Han har dock meriter i svår dressyr.

Den enda godkända ASVH-hingst med gulanlag är Ravell. Han har dock meriter i svår dressyr.

Har kollat de svenska hingstarna...dock ingen som fallit mig i smaken som nedärvet gulanlag så jag får rikta mina blickar utomlands;).Färgen är absolut inget måste, men gillar färgen och har nu ett fuxsto som jag ev ska bet o då hade det varit kul med en isabellfärgad avkomma:).Dock måste det finnas prestation hos hingsten!!

Om du vill avla med huvudstamboks papper så blir det klurigt.
De flesta är dressyr inriktade och de är dessutom få som är godkända så det går att gå "gröna papper"

Varför skulle det föresten spelar nån roll att du har en fux? Du kan ju få en isabell om du har ett brunt sto också..

Om du vill avla med huvudstamboks papper så blir det klurigt.
De flesta är dressyr inriktade och de är dessutom få som är godkända så det går att gå "gröna papper"

Varför skulle det föresten spelar nån roll att du har en fux? Du kan ju få en isabell om du har ett brunt sto också..

jag e kanske ute o snurrar men jag har för mig att fuxanlag..ökar "chansen" att få ett isabellföl men en hingst me d gulanlag..men nu utgår jag från hästar jag vet är isabellfärgade....bara en egen slutsats....

Förrsten menar jag en isabell med vit man o svans.

en isabell har alltid vit man o svans

jo så resonerar jag oxå...men jag tror även en del tänker på borkfärgade med svart man o svans...;)

Tror jag lägger ner tråden....

Nej det är alltid 50% chans om den ena är gul, men det är däremot inte säkert att den blir isabell då, isabell + fux blir alltid isabell eller fux.
Men en brun förälder kan du få 3 varianter på gul (isabell/gulbrun/gulsvart) eller brun, svart eller röd beroende på vad för anlag som finns.

jo så resonerar jag oxå...men jag tror även en del tänker på borkfärgade med svart man o svans...;)

Tror jag lägger ner tråden....

Nej det är e gulbrun, har aldrig träffat på nån som tror att alla gula är isabeller.
Finns ju både gulbrun och gulsvart, rätt stor skillnad i färg på de 3.

Nej det är alltid 50% chans om den ena är gul, men det är däremot inte säkert att den blir isabell då, isabell + fux blir alltid isabell eller fux.
Men en brun förälder kan du få 3 varianter på gul (isabell/gulbrun/gulsvart) eller brun, svart eller röd beroende på vad för anlag som finns.
tack för svaren...var mest nyfiken på isabellanlagen....färgen är det minst bland de minst viktiga i hopphästaveln;)

Har inte du användt en tysk isabellhopphingst iår? Jag kanske minns fel:o

Men det ökar ju möjligheterna rätt mycket om du betäcker ett fuxsto med en gul hingst, jämfört med om det är ett brunt sto du har.

Visst är det lika stor chans att den får gulanlaget, men för just isabell är det ju klart en fördel med en fux. Dessutom kan ju stoet vara homozygot brun och då går det ju definitivt inte att få en isabell.

Exempelvis hade jag gärna använt Majim G på min, men eftersom han verkar vara utan fuxanlag tvekar jag lite där, och kollar i första hand på fuxhingstar.

:angel:

Har inte du användt en tysk isabellhopphingst iår? Jag kanske minns fel:o

Nej det har hon inte.

Så vitt jag vet finns det väl inga isabell hopphingstar som är godkända inom nåt av de större tyska förbunden, tex Oldenburg o liknande.

nja,inte riktigt :) även om du inte är helt fel ute.
Hingsten används till paddockvändande pga av ägarens intresse men är stammässigt multi och så är han cremello vilket ger 100% färggaranti :idea:.
Och min nya bebis kommer att användas till hopp om allt går väl (har ju inte lyckats så väl med årets och förra årets fölningar)

Den enda gula hingsten i hoppaveln vi har är väl Löjtnantshjärta. Han är inte godkänd, men har väl inte så tokiga egna prestationer ändå. Dock inte tillräckligt bra för godkännande tror jag, har väl bara placeringar upp till 140 om jag inte minns fel.

Han har placeringar i 150 :)
Vinst i 140 har jag för mig.

en isabell har alltid vit man o svans

Det stämmer inte, ett mycket framstående exempel var Dragon 465, såg ut som en mörkfux och med gråmelerade skyddshår. Men gav massor av isabeller, gulbruna, och svartgula (50%) som man kan förvänta sig av en bärare av gulanlag. Även ifall han aldrig tävlade själv så gav han ju många Svår klass hoppare, även Svår klass fälttävlan.

Pegasus som också producerade hästar för Svår klass, både dressyr och hoppning, såg däremot ut som en klassisk isabell.

Han har placeringar i 150 :)
Vinst i 140 har jag för mig.

Jag får rätta mig själv, han kom 4 i en 150, vet inte om det gav placering, en rivning. Men vinster i 140 stämmer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka