Hingst som ger blåa ögon med mycket vitt?

Sv: Hingst som ger blåa ögon med mycket vitt?

Just på en dressyrhäst hade jag nog inte velat ha det, men på en ren hopphäst tycker jag det ser ganska tufft ut. Jag föredrar nog dressyrhästar med lite färre tecken överlag.

Jag tycker inte att det är fint med blå ögon och inte heller med tecken på huvudet som går över ögonen. Såg en Ceylon för många år sen med bläs över ena ögat vilket var blått, och jag tyckte bara att den såg konstig ut.
Däremot tycker jag om stora vita flikiga tecken, bukfläckar och stickelhår.

Ja du hade ju en e. Ceylon, så var det!

En allmän fråga bara till alla som svarat i tråden: Tycker ni att det är fint med ex. blå öga? De flesta gillar ju när man lyckas få en häst med jämna stora tecken, mycket vitt är ju oftast uppskattat överlag, men vad säger ni om just blå ögon.

Jag vill helst inte ha det på en avkomma till mitt sto då jag tycker att (iaf dressyrryttare) inte verkar gilla just det.

Vore kul att höra lite åsikter!

Tycker inte direkt att det är snyggt, de ser ofta sinnessjuka ut :angel: Men älskar överlag sabinos med stora bukfläckar och jämna stora tecken. Jag som beblandar mig ofta med kallblodstravare kan tyckas det ser bättre ut på dom med mycket man och massa i kroppen.

Kom på att en gammal instruktör till mig födde upp en e.Falleur 762 som hade lykta och blå ögon. Mamman är e.Alpen Fürst 517 ue.Orkan 444 uue.Drabant 315
LuckyLuke.JPG

mitt sto som dog i somras var e Falleur - Gaston och hon hade ett halvt blått öga! lite coolt tyckte jag :) hon hade en rätt så fräck bläs, vit underläpp, 3 vita ben.

24829385.jpg

24829383.jpg

IM000802.jpg

Jag gillade hennes form på bläsen!

Här är min Lambourghini - Ceylon (som inte alls ville posera;))

Tv008-1.jpg

Förresten..
Jag är ganska säker på att en av mitt nya stos avkommor är sabino. Är mitt sto då ägare av anlaget eller är det ett dominant anlag? Stoet har lite täcken, stjärnämne och en kota som går upp i en spets, men har lite märkliga vita små tydliga prickar på lite oväntade ställen, bland annat en på halsen. Om det är så, vart skulle det ha kunnat komma från?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/102627-nina-swb (Avkomman är e.Santino)
/U

Hellrik va juh mycket fin! De e juh egentligen en hopphäst jag söker. trevligt att man kunde hitta hans sida på internet också!

Visst är han fin!
(och det är jag som gjort hemsidan :D )

Kan tillägga att förutom allt vitt, som alla avkommor tycks få dessutom, så är han himla trevlig i temperamentet, har mycket god ridbarhet och dessutom god fertilitet.
Har mina hästar i samma stall som han, och träffar honom dagligen - det är en supertrevlig hingst!

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
Avel Finns det några såna hingstar som generellt ger mindre avkommor, alltså under 165 cm och som dessutom förädlar? Har ett sto e. Stanford...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Veronika
·
F
Avel Vilka (godkända!) halvblodshingstar (mot hopp) betäcker ponnyston egentligen? Jag har ett C-ponnysto som blir 3 i maj (f 2001 alltså)...
2
Svar
37
· Visningar
3 135
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka