Hingst pa losdrift

L

lovelylace

Hejsan,

I slutet pa Augusti far jag hem min 2 ariga pre hingst..Jog bor i england och jag har tre hagar, tva som ar stora och en lite mindre, alla tre ar kuperade med hog vaxtlighet runtom sa det finns bade vindskydd och skugga varje tidpunkt pa dagen..Jag hade forra vintern tre ston i en utav dom stora hagarna som jag hade delat upp i tre olika delar sa jag kunde spara bete at dom, vi hade ingen ligghall men hagen hade inte varit anvand alls under hela sommaren och hosten, vi tog ho fran den under sommaren, och vi flyttade in dom tre stona i hagen i slutet pa november...Alla tre vintrade ute valdigt val, och aven om vi standigt la ut mer nytt ho, levde dom mest pa graset och var inte sa intresserade av hoet alls...Nu far jag hem hingsten och han ska till en borjade vara stallad pa natterna, men idee'n ar att jag skulle vilja att han kunde leva ute ocksa...det ar finfint stangsel runt den mindre hagen och jag ska satta up el ocksa, plust en liten korridor mellan honom och damerna..Jag har ocksa kopt ett field shelter som ar riktigt stort, sa det skall in i vinter faltet likasa, med en division pa insidan sa bade stona och hingsten kan anvanda det om dom behover...
Ar det nagon annan som har haft sin hingst pa det har sattet...Det ar en valdigt fint avlad hingst, pappa ar nationell champion i England och hans bror vann ettars klassen i det nationella masterskapen har nagra veckor sen...jag ska stalla ut honom och vi far se vad domare etc sager, men jag skulle ju vilja ha kvar honom som hingst men samtidigt inte lata honom fa leva ett valdigt typiskt hingst liv....

Sv: Hingst pa losdrift

Jag tycker det låter som en utmärkt idé. Funkar det att du har hingsten bredvid stona så är det ett roligare liv för honom. Han anser nog att stona är "hans flock" även om de inte direkt går i samma hage. Så var det på ett stuteri jag jobbade på. Jag skulle gjort som du.

ja jag har ju haft hingstar forut som har tyckt om att kunna nosa pa tjejerna lite da och da, och samtidigt har jag markt att nar jag bara har tva i hagen sa far dom liksom inte sova ordentligt sa jag tror att ha tre sa blir det kanske lite mer sakerhet i gruppen, safety in numbers so to speak...Likasa har jag markt att nar hingstarna far vara ute ratt mycket sa blir allt mycket lugnare

Jag kan säga att jag själv aldrig kommer at acceptera att man tillåter hästar att gå utan sällskap i hagen. Tillfälligt - ja - men hästar är flockdjur och ska i regel ha sällskap i hagen. De behöver närkontakt precis som vi och det är rent av skadligt att inte ge dem det. Det är bara vi som kan ge hästarna vad de behöver i livet och det är aldrig okej att inte göra det, pga egoism. Antingen kastrerar man hingsten, ställer den ihop med en eller flera valacker eller skaffar sig ett kastrerat sto som den kan gå med.

Egism får gärna prägla våra egna liv men vi får aldrig ta ut den på andra, totalt oskyldiga individer. :mad: Jag kan intyga att hingstarna själva skiter fullständigt i hur fin stam de har. De låter garanterat sitt eget välmående gå före.

sa ar det sattet som dom flesta avelshingstar ar hallna pa oacceptabelt enligt dig da? Jag menar manga top competition hingstar ar ju alldrig tillatna att ens betacka ston pa normalt satt? Jag kan val i princip halla med om att det inte ar det basta och det ar ju just det som jag forsoker att atergarda sa att jag kan forhoppningsvis halla honom som hingst utan att han blir hallen helt i separation fran andra hastar...Jag har aven en valack som jag har tankt att forsoka slappa ihop honom med men vi far se hur det gar...

Min pojke ar ju bara tva an sa lange och betacka mitt sto ska han ju sa smaningom, och forhoppningsvis andra ocksa, men inte forran han har passerat sin trears test for sin ras...om han inte gor det blir han ju naturligtvis kastrerad,

Tanken ar ju att han sedan ska kunna ga i hage med mitt sto och betacka pa naturlgt satt men jag tycker anda att jag forsoker pa basta satt tillgodogora hand behov som hast genom att han kan ga pa losdrift aret om, och han kommer att kunna rora och klia tjejerna inne i ligghallen aven om det blir avskilt mellan dom...

Vissa hingstar kan ju inte ga med valacker eller andra hingstar heller sa vi far se hur det gar innan jag vare sig sager att det kommer funka eller inte...

Tycker det låter som att din kille får det väldigt bra och naturligt. Står han bara så han kan stå och nästan nosa på damerna bredvid så har han det mycket bättre än många andra hingstar jag vet. Jobbar där det finns travare och hingsten där har det som din. På vintern får han vara i box över natten men då är det ändå så han bara kan se hästen bredvid när han tittar ut ur sin utebox. Är väl så nära man kan komma ett naturligt liv för en hingst?

Alla som har åsikter kring denna typ av hantering borde skaffa sig perspektiv genom att åka till en avelstation för ridhästar tex....:eek:

tanken ar ju att han skall kunna rora stona inne i ligghallen aven om dom ar skilda at, men anda med mojlighet till kontakt.

vi har ocksa en ratt sa gammal vallack som ar ratt sa bestamd, sa forhoppningsvis kommer dom tva att kunna ga ihop och gammel gubben kan halla koll pa ungkillen utan att det behover ga till handgemang sa att saga..och det kan nog bli en ratt lyckad losning, men vi far ta det lite forsiktigtn i borjan...

Har ar det ju tillockmed sa att dom flesta tavlingshastar gar utan sallskap i hagen for deras agera ar sa radda att dom ska skada sig...
aven om dom ar ston eller vallacker

Jag hade min morganhingst på lösdrift under slutet av november och hela december förra året. Han kanontrivdes med livet ute.

Han använde nästan aldrig sitt vindskydd utan stod högst uppe på en kulle i ur och skur. :D

Bara man kan byta täcke när de blir blöta och de har vindskydd så ser jag inga problem.

De sätter härlig fluffig vinterpäls men då han hade semster denna tiden spelade det ingen roll.

Hästar som jag tränat har fått bo i stall på natten då de vart helklippta.

Gick han ute med andra hastar eller? kanske man kan lata honom ga ihop med tjejen redan i november, fast man kanske ska vara lite mer forsiktig, kan ju bli valdigt fel med folnings tiden annars:angel::crazy:

I vintras gick han själv, men han gick på lösdrift med sina tjejer under betäckningssäsongen på sommaren. :)

Om de går tillsammans nu i höst och ditt sto kommer i brunst så får du ju fölet lite väl sent nästa år... annars låter det ju jättebra att han får gå i hage bredvid dem.
Vart i england var det du bodde?

Senast ändrad:

I och med att din hingst är så ung så borde han kunna gå med andra hingstar. Vi har två ettårshingstar som numera går med en 3-4årshingst. Det fungerar kanonbra på lösdriften och det var inga problem att släppa ihop dem.

Min vuxne avelshingst som tyvärr är ovan att gå med andra hingstar går dock själv men kan nosa på de andra över staketet. Han går inte på lösdrift men går ut hela dagarna liksom de andra ridhästarna.

ja, hon ar ju lite av en tart sa hon kommer nog brunsta genom hela vintern , det har hon gjort tidigare nar hon var stallad pa stuteri...

Jag bor i Hertfordshire, nara Berkhamsted...

Jag har inga andra hingstar som han kan ga ute med tyvarr, men kanske kommer det att fungera med den en aldr ponny valack...

tack for att ni tror att det kommer ga bra, jag hoppas att han kommer att gilla att vara ute mer, for tillfallet ar han bara ute nagra timmar om dagen och det tycker jag ar pa tok for lite...men han ar ganska grabbig av sig...

ohhh borjar bli spannande, ska ut och satta upp elstangsel i helgen...eek:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar