Hingst med HÖG dräktighet?

HeJe

Trådstartare
Efter negativt dräktighetsresultat för tredje gången börjar funderingarna på om jag måste byta hingst...

Vilka halvblodshingstar har HÖGST dräktighetsprocent?

(Förslaget från seminstationen var en travarhingst som de visste hade 100% dräktighet - fast där är jag inte riktigt - ännu :crazy: )

Mvh HeJe

Sv: Hingst med HÖG dräktighet?

Saigon vet jag har väldigt hög dräktighets%, över 90 % hitills.

Den som är den stående rekommendationen från seminstationerna vid krångelston är Quite Easy (även hans son Qalle verkar vara en fertilrackare) han har tydligen supersperma den kommentar jag hörde sist om honom var "Går det inte med QE så går det inte med någon" Så jag antar att går man endast på störst chans att få dräktigt så är det honom man skall välja.

Tornesch har haft bra dräktighet 91% 2003 & 2004.
Valde honom till ett av mina ston som inte ville ta sig innan med en annan hingst och det tog sig på första.

Vad har du för sto ? Vad har du provat med för hingst ?

Hälsningar Helen

Hej!

Jag rekommenderar hingsten Hip-Hop. Vi har ett super (!!!!!!) föl efter honom. Pratade med ägaren om fertiliteten då vi har ett äldre "krångel" sto hemma. (Ej mamma till ovanstående) Han sa då på sin breda skånska: " Är det inte en valack så blir den dräktig! " :D

Mvh / Fia

Tack till alla för svar!

Stoet är f. 92, sv hbl (Gauguin-Presto), fick föl 1996, därefter ridits, provade att betäckas 2003, Dionysos, gall. Jag började med Don Romantic i år, men till andra brunsten gick det inte att få hem sperma pga helg och det blev ett byte till Figaro R, han hade "piggare" spermier så jag valde att fortsätta på honom på tredje semineringen. Tog även ett nytt baktprov i samband med tredje sem, och hon behandlades med pc 5 dagar samt lokalt i livmodern, spolning och caslicksydd.
Står nu med ett ägg ca 30 mm och kvarstående gulkropp, ska få pg på fredag för att förhoppningsvis komma i brunst till veckan.

Fler förslag?

Mvh HeJe

Jag tycker att du ska fråga på stationen du anlitar, vilka hingstar rent generellt, dom tycker sig se ha bra spermier i år - du borde kunna få ett ärligt svar på den frågan från din station...

Lycka till......

Hälsningar Helen

Jodå, dom har flera förslag, frågan är om jag vill ha kall- eller varmblodig travare :D
Det är huvudsakligen sådana som de betäcker med på "min" station. Halvblod är i klar minoritet!

Mvh HeJe

:D Ja då kanske du ska ge Figaro en chans till då ?

Helen

Varför inte satsa på Welsh Part Bred? :angel: :)
Welsh´s hingst har ju 200% dräktighet och närmre än så kan du nog inte komma oavsett vilken hingst du väljer!!! :banana: :D

200% dräktighet? :confused: Hur funkar det, man behöver inte ens betäcka så blir allt dräktigt..? Man betäcker en och får två dräktigheter i rad med samma sto, eller man åker och betäcker ett sto och det som står hemma blir dräktigt utan att ens sett hingsten? :rofl:

Nästan! ett år i avel, ett sto betäckt. Och simsalabim! Ut kommer två föl :) :rofl: :rofl:
Fast jag tror kanske att han spräcker den sviten i år. Så hon får skynda sig om hon vill åt statistik-siffrorna! :D

Ja HalyBailey har rätt !!! Welsh hingstar har en enorm fertilitet och erbjuder sina tjänster till ALLA rasers ston.

Rent teoretiskt skulle befintliga welsh hingstar kunna betäcka ALLA sveriges ston-vi skulle slippa pyssla med mängder av timmar av ideellt avelsarbete i Sveriges ca 30 avelsföreningar.

-- welsh P/B för ALLA användningsområden !!!!!

peråke

Nja, även om det kommer ut två föl så är det ändå bara ett sto som är dräktigt... Hur många andra är betäckta förra året och fått föl i år? Även 100% hade imponerat om det är fler än 10... :D

Som jag sa, endast ett sto var betäckt. För övrigt kan jag varmt hänvisa till Peråkes motivering!

Jag skulle bara vilja påminna om att det inte är dräktighetsprocenten man ska titta på, utan spermakvalitén (motiliteten, dvs hur stor andel av spermierna som lever vid viss tidpunkt - exempelvis då den insemineras i stoet... Och hur länge de lever.). Procenten kan bli hög utan att spermakvalién är bra, för att stationerna lägger ner extra möda på de ston som semineras med halvkass sperma.

Någon nämnde att de pratat med en hingstägare om spermakvalité - just hingstens ägare är kanske inte bästa referensen ändå, bättre är att prata med mottagarstationernas veterinärer/seminörer som ser resultatet ute på fältet...

Jag har, som jag tjatat om många gånger här, ett sto som krånglat tidigare, men som äntligen blev dräktigt förra året. Jag fick välja mellan de hingstar som hade klart bäst sperma, de som nämndes var Quite Easy, Qalle och For Feeling. QE är ju känd för sin höga kvalité på sperman, förmodligen är en STOR andel av alla hans ston såna som är svåra att få dräktiga, de har valt honom av just det skälet... Enligt min veterinär förra året så är Qalle ännu strået vassare än sin far vad gäller spermakvalité. FF är tydligen tillfälligt ur avel just nu och förmodligen inte aktuell för ditt sto då (honom är mitt sto dräktig med, ska föla vilken dag som helst *blänger på övervakningskameramonitorn*)

Så, av ett betäckt sto är det ett dräktigt = 100%... Att det sen blev två föl ger inte dubbel dräktighet. ;)

Har oxo hört att Q-na hingstarna är hög och bra kvalite på sperman. Har själv använt Qalle i år. Kollade igår på 17 dygn och hon var dräktig . Rekomenderar denna hingst.

Aerline H har hög dräktighet. En av flera anledningar till att jag valde honom till mitt sto.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 674
Senast: Trissa
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 701
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka