Sv: Hingst med HÖG dräktighet?
Jag skulle bara vilja påminna om att det inte är dräktighetsprocenten man ska titta på, utan spermakvalitén (motiliteten, dvs hur stor andel av spermierna som lever vid viss tidpunkt - exempelvis då den insemineras i stoet... Och hur länge de lever.). Procenten kan bli hög utan att spermakvalién är bra, för att stationerna lägger ner extra möda på de ston som semineras med halvkass sperma.
Någon nämnde att de pratat med en hingstägare om spermakvalité - just hingstens ägare är kanske inte bästa referensen ändå, bättre är att prata med mottagarstationernas veterinärer/seminörer som ser resultatet ute på fältet...
Jag har, som jag tjatat om många gånger här, ett sto som krånglat tidigare, men som äntligen blev dräktigt förra året. Jag fick välja mellan de hingstar som hade klart bäst sperma, de som nämndes var Quite Easy, Qalle och For Feeling. QE är ju känd för sin höga kvalité på sperman, förmodligen är en STOR andel av alla hans ston såna som är svåra att få dräktiga, de har valt honom av just det skälet... Enligt min veterinär förra året så är Qalle ännu strået vassare än sin far vad gäller spermakvalité. FF är tydligen tillfälligt ur avel just nu och förmodligen inte aktuell för ditt sto då (honom är mitt sto dräktig med, ska föla vilken dag som helst *blänger på övervakningskameramonitorn*)