Hingst hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 178
Sv: Hingst hjälp!

Tycker inte jag. Jag kan inte ha en häst som Briar eller Okeanos. De är förstora och för krafftiga. Jag kommer se ut som en lite fluga på en elefant.

Jag tycket inte Briar ger några bra avkommer. Sedan så Florencio l har inte heller höga knän.

Jag refererar till vad som har sagt till exempel på den avelsclinic som hölls i våras. Höga knän har ingen talat om. Däremot elasticitet och funktionella gångarter - mycket viktigare. Men du gör som du vill.

Det gör jag också. Håller mycket på tyskland och Danmnark. Lyssnar mycket på dem. De säger helt andra saker än svergie. Svergie ligger långt bak. Tyskland är 5 år före svergie och danmnark 2år. Tyskland hurrar för Quaterback medans svergie inte gör. Tyskland ser Quaterback som en hel stjärna!

Jag håller med dig, Sverige ligger långt efter framförallt Tyskland i aveln, inte bara 5 år utan betydligt mer.

Jag gav inte Briar eller Okeanos som nåt förslag till ditt sto utan svarade på att du tyckte att Briar inte lämnade något bra.
Båda dessa hingst ska ligga på stabila smäckrare märrar.

Quaterback ser även han ut att vara relativt stor och rejäl på de bilder jag sett men det är alltid svårt att avgöra av en bild. Dock är han ju bara 4år och inte presterat nåt, har ditt sto fått någon avkomma tidigare? vad lämnade hon då?
Är hon ett maiden sto tycker jag du ska ta nån mer beprövad hingst, kanske Don Primero innan han går ur tiden?
Lagom stor, schysst skalle, bra gång och lämnar överlag mycket bra avkommor.

Han ser jätte trevlig ut men till ett oprövat sto hade jag nog hellre lagt på DP, eftersom QB är ung så finns han ju förhoppningsvis kvar ett tag till så han är ju en mycket het kandidat att använda om ett par tre år när han visat vad han går för och hunnit lämna ett gäng avkommor som hunnit visa på sig lite.

En annan riktigt läcker dressyr hingst är Dream of Heidelberg II, tyvärr inte godk i Sverige men det är absolut den läckraste hingst jag någonsin sett.

Det gör jag också. Håller mycket på tyskland och Danmnark. Lyssnar mycket på dem. De säger helt andra saker än svergie. Svergie ligger långt bak. Tyskland är 5 år före svergie och danmnark 2år. Tyskland hurrar för Quaterback medans svergie inte gör. Tyskland ser Quaterback som en hel stjärna!

Det är en sak. Att han sedan går svår dressyr om 7 år eller nedärver sina gångarter är en annan. Det känns som du redan har bestämt dig, så då är det ju inte så givande att diskutera saker här.

DP har inga höga knän, förresten.

Vad händer om man använnder en hingst i från tysklnad som en är godkänd i svergie? Fölet får Grå papper, men får den ställa upp i 3årstest?

Han ser väldigt bra ut. Men jag behöver en hingst med lite bättre trav. För skritten och galoppen rättar fullblodet. Det var annars lagomt långt bort till hingsten. ;)

Jag vet att många blivit glatt överraskade över att fölen haft betydligt mycket bättre trav än stona, men det står det ju också i trådarna.. Fast om du bor nära så har du säkert sett många avkommor :)
kopierat från hemsidan:
Han har också visat prov på utmärkta gångarter och gick till final i
fyraårschampionatet och kvalade in till Scandinavian Open som femåring i dressyr.

http://www.starbydressyrstall.se/
Och jag tror de ska tävla vidare på honom, och gissar att det inte kommer att vara i hoppning. Poäng och kommentar på steget, minns att han var bättre i hoppning, men satsas alltså på som dressyrhäst. Briar var ju betydligt mycket bättre som hopphäst när han gjorte bruks, men klarar sig ganska bra som dressyrhäst ändå..
U

Vad händer om man använnder en hingst i från tysklnad som en är godkänd i svergie? Fölet får Grå papper, men får den ställa upp i 3årstest?

En hingst som är godkänd i Tyskland och inte i Sverige ger gråa papper ja, om du inte söker tillstånd på att få importera, vet inte exakt hur det funkar eller vad det kostar men tror att det ligger någonstans mellan 5000-10000kr och det är inte garanterat att den blir godkänd heller.
Får du den dock godkänd får avkomman gröna papper, under förutsättning att mamman lämnar gröna papper dvs.

Hästar med gråa papper får deltaga i 3-års test i mån om plats men är dock utanför tävlan, (så var det sist jag kollade iaf) borde gälla även 4års kvalitén.

Årgångschampionaten är alla hästar oavsett papper välkomna till.

Jag skulle vilja se en exteriör bild på denne ! jag tycker att halsen er ut att vara grovt ansatt.

Annars rör den sig trevligt - men jag undrar som vanligt vad som är ryttare och vad som är naturligt. jag hade velat se Hella Kuntz rida...

Jag skulle nog trots allt fundera två gånger innan jag la Don Primero på henne.
Han har lämnat helt fantastiska avkommor och var ev kandidat till mitt sto i år, men han lämnar ibland lite raka och tråkiga halsar, även om avkommorna rör sig helt fantastiskt.

Synd att inte Silvano är kvar, han hade passat henne tror jag.

Vad sägs om Gigolo 965? Elitpremierad i år. Lämnar bra gång och extriört vackra hästar och du behöver inte vara orolig för att få en jätte-bäbis.

ok då är vi inte alls överens, Richfield är den av dressyrhingstarna jag sett i år som har absolut bäst trav, hans korta rygg bidrog dessutom till att jag valde bort honom till mitt ena sto :angel:
Men alla har ju olika åsikter.

Både Danone pch Fidertanz har 9,0 på traven och är relativt korta i ryggen, väldigt snygg sida på båda. Reservation för höjden på de båda bara

Fidertanz går att se på www.pro-stallions.com

/b

Danone tycker jag inte heller ha "höga knän" blev jätte besviken på han när jag såg han. Man skall inte alltid titta på poängen. Fidermark kan jag ej uttrycka mig om för jag har inte sett hur han rör sig. Då tror jag mer på Danone ll än på Danone l.

Fidertanz (är e Fidermark ue Ravallo)han gjorde mkt bra ifrån sig även i hoppn vid sitt brukspr,8,19.(jag är importör av hans sperma men detta är fakta)

/b

Quaterback är fantastisk,men ganska liten och lite kort.
Vi tar sperma från hans stamfader,Quattro B,blodet är super även mödernet.

/b

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 916
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 012
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 275
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?