Hingst hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 178

rostad

Trådstartare
Vi håller på att köpa ett avelssto som vi avla på. Hon är dressyr häst (mbr) men en gansk ovandlig stam e: Pepe 747 ue: Santamoss xx. Det är väldigt mycket fullblod i henne. Men har utrillo o Immer i sig längre bak. Jag vill ha en dressyr avkomma. Kanske behålla eller ev sälja. Hon är 167cm. Jag är ganska liten (ca 160), så hingsten får inte vara för stor. Något tips??
Hon är fin typad, förutom hennes fullblods hals.

//Rostad

Sv: Hingst hjälp!

Jag såg Pepe tävla i hoppning några gånger han hade även en helsyster som Erik Lette tävlade i dressyr båda var skimmlar och efter fullblodshingsten Curacao xx och u diplomstoet Lulu e Utrillo-Immer-Novarro. Har ditt sto rent fullblod som mamma? Är det en uppfödning från Brantshammar?
Kollade lite hingsten du funderade på han finns med på programmet från Ängagården , Han är 168 cm Han står där till 31/7 , Kolla faktabladet på AVSH så har du priser han ser fin ut.
Annars kan du säkert få förslag på lite mindre hingstar som skulle passa ditt sto, Själv betäcker jag med Channon i år
Lycka till

Richfield?

Han är ju något mindre själv och är enormt trevlig både i huvudet, utseende och ridmässigt. Hade jag haft ett större dressyr inriktat sto hade var varit en het kandidat.
Han finns hos Flyinge..

Jag tycker inte Richfeld passar. Jag vill ha en hingst men mycket luft och mycket schwung. Jag passar på Jetset D eller Quaterback. Har ej sett hur Jetset rör sig. men har fick 9på allt utom i hoppning.

Vi håller på att köpa ett avelssto som vi avla på. Hon är dressyr häst (mbr) men en gansk ovandlig stam e: Pepe 747 ue: Santamoss xx. Det är väldigt mycket fullblod i henne. Men har utrillo o Immer i sig längre bak. Jag vill ha en dressyr avkomma. Kanske behålla eller ev sälja. Hon är 167cm. Jag är ganska liten (ca 160), så hingsten får inte vara för stor. Något tips??

//Rostad

Hur rör hon sig, hur är hon i temperamentet och är hon korrekt i benen? Visad?

En dubbeltalang kanske vore en god idé med tanke på hennes stamtavla, varför inte Herzensdieb? Kan bli en allroundbegåvning, schysst typ dessutom!

Hon har ett jätte bra temprament som de flesta Pepe avkommerna brukar få. Gångarter har hon så att det räker och blir över. Vad jag såg så är hon korrekt i benen. Visad, vet dock inte vad hon fick för poäng. Hoppa kan hon inte, det var därför det inte gick så bra på treårstestet. Funderade också på att ta en dubbel talang men då på Maijm G. Fast det kommer inte att bli i år. Vad tror du om han?

Hon har ett jätte bra temprament som de flesta Pepe avkommerna brukar få. Gångarter har hon så att det räker och blir över. Vad jag såg så är hon korrekt i benen. Visad, vet dock inte vad hon fick för poäng. Hoppa kan hon inte, det var därför det inte gick så bra på treårstestet. Funderade också på att ta en dubbel talang men då på Maijm G. Fast det kommer inte att bli i år. Vad tror du om han?

Då tycker jag att du ska avla på gångarterna och typen i första hand. Men H. kan ju hoppa, så om hon nedärver hopp- snarare än dressyregenskaper har du inte sumpat det kortet. Har tyvärr inte sett några avkommor efter Maijm G.

Det tycker inte jag, sedan är han för lång i ryggen för min del. Hon behöver en hingst med höga knän och med en bra trav. Fullblodet rättar in skritten och galoppen.

Senast ändrad:

ok då är vi inte alls överens, Richfield är den av dressyrhingstarna jag sett i år som har absolut bäst trav, hans korta rygg bidrog dessutom till att jag valde bort honom till mitt ena sto :angel:
Men alla har ju olika åsikter.

Både Danone pch Fidertanz har 9,0 på traven och är relativt korta i ryggen, väldigt snygg sida på båda. Reservation för höjden på de båda bara

Danone tycker jag inte heller ha "höga knän" blev jätte besviken på han när jag såg han. Man skall inte alltid titta på poängen. Fidermark kan jag ej uttrycka mig om för jag har inte sett hur han rör sig. Då tror jag mer på Danone ll än på Danone l.

Danone tycker jag inte heller ha "höga knän" blev jätte besviken på han när jag såg han. Man skall inte alltid titta på poängen. Fidermark kan jag ej uttrycka mig om för jag har inte sett hur han rör sig. Då tror jag mer på Danone ll än på Danone l.

Mm... varför vill du ha höga knän? Quaterback må röra sig fantastiskt, men det gör inte en dressyrhäst - det beror på om den går att använda till samling. Ofta går det att träna fram traven; en elastisk trav är betydligt viktigare - och aktiva bakben ffa. Annars har ju Briar höga knän. Och florencio (Florestan ger ofta kortare hästar).

//Rostad

Har du kollat på Lambourghini? Han verkar kunna stämma ganska bra på dina önskemål. En multitalang, som lämnar bra steg, internationell typ (enligt rykten;)). Sök bland trådarna så ¨bör det poppa upp bilder på både hingst och avkommor ;)
U

Han ser väldigt bra ut. Men jag behöver en hingst med lite bättre trav. För skritten och galoppen rättar fullblodet. Det var annars lagomt långt bort till hingsten. ;)

Mm... varför vill du ha höga knän? Quaterback må röra sig fantastiskt, men det gör inte en dressyrhäst - det beror på om den går att använda till samling. Ofta går det att träna fram traven; en elastisk trav är betydligt viktigare - och aktiva bakben ffa. Annars har ju Briar höga knän. Och florencio (Florestan ger ofta kortare hästar).

Jag tycket inte Briar ger några bra avkommer. Sedan så Florencio l har inte heller höga knän. Vem säger att en "riktig" dressyr häst skall ha höga knän?! Jag har hört experter säga att de nya hästarna skall ha lite mer knän.

Han ser väldigt bra ut. Men jag behöver en hingst med lite bättre trav. För skritten och galoppen rättar fullblodet. Det var annars lagomt långt bort till hingsten. ;)

Men glöm inte bort skritten och galoppen bara för att fullblodet i ditt sto borde "fixa" det..

Jag skulle hellre ta en hingst som har 3 jämna relativt höga gångartsbetyg.

Briar lämnar överlag bra sporthästar, men de är ofta stora och skarpa i huvudet. Annars är både han och hans bror Okeanos väldigt snygg modell på.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 916
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 012
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 275
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?