Hingst hjälp!

Rumpnissen

Trådstartare
Nu behöver jag eran hjälp att bestämma mig för vilken hingst jag ska välja till ponnyn. Eftersom hon inte bli såld så lutar det åt att betäcka henne.

Stoet är en korsningponny e. Fredrikbergs Chopin RNF 94 (elit) enligt uppfödarna är hennes morfar connemara, men det är inte säkert. :p
Hon är 146cm men eftersom det är en massa okänt i henne (förmodligen lite russ, shetlandsponny och sånt) så ger hon litet och både hennes mamma och alla hennes syskon är c-ponnyer. Hon har även haft två föl själv, båda efter NF hingstar, (vet att den ena var efter Silverlea Top Hat) den ena blev c-ponny och den andra en liten d-ponny. Båda är mycket grova i typen men rör sig väldigt trevligt och har bra temperament.
Stoet har ställts ut och fick du 77777. Hon har bra temperament, är lugn och stabil, hög ridbarhet. Jag har tävlat henne på elit nivå i dressyr. Hon hoppar även mycket bra, en helbror till henne har gått SM i hoppning, men jag har satsat på dressyren.

Så jag vill betäcka henne med en ridponnyhingst för att avkomman ska bli ädlare, och den måste vara minst 145cm. Bra gång och bakbensaktivitet är viktigt.

trav
galopp
galopp igen

De hingstar jag funderat på är:
Green River RP 127 (bra förädlare, ger förmodligen stort, bra ridbarhet)
Jarno RP 145 (Bra gång & bakbensaktivitet, ger kanske litet?)
Har funderat på dancer Gold, men inte hittat så mycket, någon som vet mer om honom?

Tack för alla svar och tips!

Sv: Hingst hjälp!

Rumpnissen skrev:
Nu behöver jag eran hjälp att bestämma mig för vilken hingst jag ska välja till ponnyn. Eftersom hon inte bli såld så lutar det åt att betäcka henne.

Stoet är en korsningponny e. Fredrikbergs Chopin RNF 94 (elit) enligt uppfödarna är hennes morfar connemara, men det är inte säkert. :p
Hon är 146cm men eftersom det är en massa okänt i henne (förmodligen lite russ, shetlandsponny och sånt) så ger hon litet och både hennes mamma och alla hennes syskon är c-ponnyer. Hon har även haft två föl själv, båda efter NF hingstar, (vet att den ena var efter Silverlea Top Hat) den ena blev c-ponny och den andra en liten d-ponny. Båda är mycket grova i typen men rör sig väldigt trevligt och har bra temperament.
Stoet har ställts ut och fick du 77777. Hon har bra temperament, är lugn och stabil, hög ridbarhet. Jag har tävlat henne på elit nivå i dressyr. Hon hoppar även mycket bra, en helbror till henne har gått SM i hoppning, men jag har satsat på dressyren.

Så jag vill betäcka henne med en ridponnyhingst för att avkomman ska bli ädlare, och den måste vara minst 145cm. Bra gång och bakbensaktivitet är viktigt.

trav
galopp
galopp igen

Har funderat på dancer Gold, men inte hittat så mycket, någon som vet mer om honom?

Jag tycker väldigt mycket om Jamson R.P.

Rumpnissen skrev:

trav
galopp
galopp igen

Green River har ju Diaghlyphard som far....känd för sina svårhanterliga och hispiga avkommor, (men dom är snabba på banan,) kanske inte bästa kombinationen i ridponnyavel, samt att fertiliteten varit ganska dålig, endast 30 % dräktiga ston nåt år,
och Jarno blev ju veterinärt kasserad på premieringen, även om beslutet överklagats så ingen rök utan eld....och enligt PerÅke som vet massor om holländska hingstar/premieringar så är Jarno endast veterinärt godkänd som 3 åring i Holland, som 4 åring är det ingen veterinärbesiktning endast ridprov som han tydligen vann där.

Han är veterinärt godkänd i sverige också som treåring.
Det finns massor av bra ridponnisar kolla in de nygodkända från bruksprovet. Bra bakben är holländarna överlägsna på.

poloplayer skrev:
Green River har ju Diaghlyphard som far....känd för sina svårhanterliga och hispiga avkommor, (men dom är snabba på banan,) kanske inte bästa kombinationen i ridponnyavel, samt att fertiliteten varit ganska dålig, endast 30 % dräktiga ston nåt år,
och Jarno blev ju veterinärt kasserad på premieringen, även om beslutet överklagats så ingen rök utan eld....och enligt PerÅke som vet massor om holländska hingstar/premieringar så är Jarno endast veterinärt godkänd som 3 åring i Holland, som 4 åring är det ingen veterinärbesiktning endast ridprov som han tydligen vann där.

Jag har också hört från många håll att Diaghlphard inte är någon hit att ha i stammen...

En mkt trevlig hingst är Packie som står på penarpsgården... Kolla in honom...

Hej !!
Du har ett korsningssto som är e. en NF och undan någon form av ponnykorsning.
Stoet har fina rid och sportegenskaper och är exteriörbedömd med 77777.

Du vill använda henne i ridponnyavel.
Ridponny är i sin rasstandard en ädel varmblodig ponny.
Din ponny är troligtvis en ponnyponnykorsning och det går att se på hennes typpoäng.
Till nästa generation behöver du framförallt få en avkomma som blir mer enligt rasstandarden och bibehålla eller förhoppningsvis förbättra prestationsegenskaperna.

Om vi nu går vidare och tittar på tillgängliga ridponnyhingstar.
Alla godkända ridponnyhingstar har brukstestats och enbart hingstar med uttalade bruksanlag har godkännts. Så i princip är alla ridponnyhingstar är lämpliga.

Ditt sto har den bristen att hon inte ser ut som en ridponny och jag bara förmodar att hon kanske är lite "tung" i typen, du bör därför välja en ponnyhingst som har en mycket bra ridponnytyp och för "lätt" blod.

Lätt blod är welsh och Arabiskt/engelskt fullblod.

Detta gör att nu börjar du kunna sortera bort och sortera fram hingstar.

Min sortering blir som lämpliga typförbättrande hingstar för att avkomman skall bli mer "ridponnylik".

Veronas Gerswin
Veronas Bogi
B. Arden (nygodkänd) och son till Veronas Bo-Gi.
Bodenthals Notre Petit (nygodkänd)
Samtliga fullblod.

De två översta hingstarna vet vi redan att de lämnar avkommor som ser ridponnylika ut, de två nygodkända treåringarna har bägge fått typpoängen 9 själva och det är troligt att dom lämnar avkommor som blir ridponnyaktiga.
Fullblod är om de själva har bra typ=typförbättrare.

Samtliga fyra ridponny hingstar är brukstestade med höga betyg.

När det gäller storleken på hingst så är alla ridponnyhingstar korsningar i grunden och för både stort och smått blod. Det får som resultat att de både kan lämna stora som små avkommor.
Ser man till hingstarnas egen storlek så är:
V.G-V.B hingstar på ca 140 cm.
B.N.P är medelstor D-ponny och B.A är stor D-Ponny.

Hingstarna hittar du på ASRP´s hemsida
www.ASRP.nu
Där står exteriörbedömning och bruksprovsresultat för de två treåringarna och för redan tidigare godkända hingstar finns listade.
peråke.

Rodde skrev:
Han är veterinärt godkänd i sverige också som treåring.
Det finns massor av bra ridponnisar kolla in de nygodkända från bruksprovet. Bra bakben är holländarna överlägsna på.
Men nu är han 4 och tydligen inte veterinärt godkänd i sverige, mkt kan ju hända på ett år.Varför ta en tveksam hingst när det finns flera nya trevliga unghingstar godkända, och eftersom stoet har smått bakom sig, gör det ju inget om hingsten är maxad D-ponny. Även om bra bakben är bra, så är det viktigaste för mig prestationen, och där är ju tyvärr NRPS-stamboken överlägsen, tyvärr är den inte godkänd av ASRP, vackra ponnier är kanske viktigare än prestation, vad vet jag.

peråke skrev:
Hej !!
Du har ett korsningssto som är e. en NF och undan någon form av ponnykorsning.
Stoet har fina rid och sportegenskaper och är exteriörbedömd med 77777.

Du vill använda henne i ridponnyavel.
Ridponny är i sin rasstandard en ädel varmblodig ponny.
Din ponny är troligtvis en ponnyponnykorsning och det går att se på hennes typpoäng.
Till nästa generation behöver du framförallt få en avkomma som blir mer enligt rasstandarden och bibehålla eller förhoppningsvis förbättra prestationsegenskaperna.

Om vi nu går vidare och tittar på tillgängliga ridponnyhingstar.
Alla godkända ridponnyhingstar har brukstestats och enbart hingstar med uttalade bruksanlag har godkännts. Så i princip är alla ridponnyhingstar är lämpliga.

Ditt sto har den bristen att hon inte ser ut som en ridponny och jag bara förmodar att hon kanske är lite "tung" i typen, du bör därför välja en ponnyhingst som har en mycket bra ridponnytyp och för "lätt" blod.

Lätt blod är welsh och Arabiskt/engelskt fullblod.

Detta gör att nu börjar du kunna sortera bort och sortera fram hingstar.

Min sortering blir som lämpliga typförbättrande hingstar för att avkomman skall bli mer "ridponnylik".

Veronas Gerswin
Veronas Bogi
B. Arden (nygodkänd) och son till Veronas Bo-Gi.
Bodenthals Notre Petit (nygodkänd)
Samtliga fullblod.

De två översta hingstarna vet vi redan att de lämnar avkommor som ser ridponnylika ut, de två nygodkända treåringarna har bägge fått typpoängen 9 själva och det är troligt att dom lämnar avkommor som blir ridponnyaktiga.
Fullblod är om de själva har bra typ=typförbättrare.

Samtliga fyra ridponny hingstar är brukstestade med höga betyg.

När det gäller storleken på hingst så är alla ridponnyhingstar korsningar i grunden och för både stort och smått blod. Det får som resultat att de både kan lämna stora som små avkommor.
Ser man till hingstarnas egen storlek så är:
V.G-V.B hingstar på ca 140 cm.
B.N.P är medelstor D-ponny och B.A är stor D-Ponny.

Hingstarna hittar du på ASRP´s hemsida
www.ASRP.nu
Där står exteriörbedömning och bruksprovsresultat för de två treåringarna och för redan tidigare godkända hingstar finns listade.
peråke.

Exakt så är det! :banana:

Anledningen att jag inte vill ha Veronas gerswin och Bo-Gi är för att de är så små. Vet du hur det förärver sig? Bocaccio Arden verkar ju väldigt trevlig. (Bra poäng både exteriört och gång) Vet någon var jag kan få veta mer om honom?

TAck för alla hjälp (allihopa)!

Senast ändrad:

Hej.
Ägarna uppfödarna till Bocaccio Arden är samma som ägarna till ridponnyhingsten Casio. Du kan hitta namn och tel.nr--hemsida om du går till ASRP´s hemsida och 2004 och fliken Casio.
H peråke.

Leuns Veld Elegant RP 135 kan jag rekommendera bland de andra som är omnämnda, hoppförmåga och fantastiska gångarter, har avkommor i två olika landslag, 4 godkända söner.

Så kommer lite spridda råd !!!!

Och alla är säkert bra, i förväg går det ju aldrig att säga att den ena är rätt och det andra är fel--men det går att ge lite generella råd.

Vad som är allra viktigaste att veta när man använder ridponnyhingst är att dom är i botten korsningar och lämnar ojämt vad det gäller storleken.

Försvårar gör det om stoet är ett ridponnysto och också är en korsning.

I ridponnyavel är det absolut svåraste att överhuvudtaget få den storlek man tänkt sig.

Av den anledningen måste man titta på vad det är för typ av inkorsningar man har i resp. hingst/sto.

Jag har själv utfört en betäckning mellan en ridponnyhingst/ridponnysto som båda hade ponnystorlek och deras förfäder hade ponnystorlek i tre generationer--men bägge hade stort halvblod (dryga 160 cm) i fjärde led.

Resultatet av denna ridponny/ridponny betäckning blev en avkomma som nu vid tre års ålder är 160 cm.

Så mitt råd är att se till att man i bara en av Hingst/sto har så har stora inkorsningar.
I sammanhanget bör påpekas att det inte bara är halvblod som kan vara så här stora, eng. fullblod som förekommer i härstamningarna kan vara 160 cm, vanligast med så här stora fullblod är det i de fullblod som används i halvblodsavel.

Förädlare--att användas på lågställda grova ponnyston, där avkomman behöver byta kläder.
Är först och främst fullbloden.
I andra hand RP hingstar som själva är lätta ädla för mycket fullblod och har bedömts med typpoäng.
Dessa RP hingstar är inte enbart förädlare, flera av dem har gjort bra bruksprov. Egna prestationer i sporten har egentligen inte de Svenska förädlings RP-hingstarna, beror troligtvis mest på att de är unga.

Prestationsförvärvare och typförbättrare (i nedskriven ordning).
Att i första hand användas på lättare ridponnyston och lätta renrasiga ponny, welsh, dartmoore (en del Conn. och NF )

I Sverige har vi ridponnyhingstar som internationellt är betraktade som prestationsförvärvare och har lämnat många avkommor i högre klasser.

Power Boy
Derano B
Leunsvelds Elegant
Top norpol.

Dessa fyra hingstar har alla lämnat avkommor i nationell internationell ponnysport.
Power Boy var på sin tid i Tyskland en av de allra främsta sportponnyförvärvarna, i Sverige har vi ännu inte sett så mycket av det. Troligt är att vi kommer att få se det så småningom. P.B hade sina första år i Sverige inte så många betäckningar utan de stora kullarna är födda på 2000 talet och är ännu för unga för sporten.

Derano B, den allra största gångartsförvärvaren med både son-sonson och sonsonson med guldmedaljer i internationell ponnydressyr. (han själv både hoppade och tävlade dressyr på högsta nivå)

Leunsvelds Elegant. En hingst som kommit i skymundan i Sverige. I Holland är han däremot den givna prestationsförvärvaren och med mycket stort antal betäckningar. Elegant har mängder med avkommor i nationell ponnysport och hade även med en avkomma i A-final i ponnydressyr EM 2003. (han själv både hoppade och tävlade dressyr på högsta nivå)

Top Norpol är en hingst som är avkommebedömd ELIT. Han har varit mycket stor i avel och lämnat många avkommor på hög nivå i både hoppning och dressyr. (han själv hoppat/hoppar på högsta nivå)

Unga hingstar i dessa blodslinjer är.

EG Pauli som har P.B som far och Derano B som morfar.
Visade redan nu som treåring vid sitt ridprov att han har mycket hög ridbarhet och gjorde ett "applåderat" ridprov.

Fenome som har P.B som farfar.
Har gjort ett bruksprov helt i topp i både gångarter och hoppning.

Svenskfödd hingst som visat prestation själv och visat att han förvärver den är.
Vermont, en hingst som börjar ta sig fram ordentligt i sporten.
Sönerna
Verdi, ung hingst med mycket starkt gångarts bruksprov. Mediokert bruksprov i hoppning, men ändå bra med tanke på att han redan som fyraåring statade femåringarna hopprov (för att bli slutgodkänd)

Valdo som inte nog med att han har Vermont till far har Derano Gold e. Derano B som morfar. Har gjort ett starkt bruksprov i hoppning, ett mediokert gångartsprov men med hög bedömning av testryttare och med utvecklingsbarhet niomässig.

ASRP serverar i år det bästa startfältet på många år.
Det finns alla typer av hingstar att välja på--själv kommer jag att välja med "tärning".
H peråke.

Vad jag blir imponerad av dig ! :bow:

Men du får inte skriva så inspirerande för då kanske jag får lust att betäcka mina gatukorsningar också, jag som är så emot buskavel !

Allvarligt talat - vilken guldgruva du är för ridponnyavlarna som har frågor !

Varför inte Verdi RP 144? (e.vermont) vet ej hur mkt fullblod han har, men är rätt ädel i typen :love: Jag tycker i alla fall att han är jättesnygg!

Du kan åka på Ponnyhingstvisningen i Tingsryd den 24/4 det är en hel del ponnyer som kommer att visas där i många raser, Bla NF, Welsh, Ridponnyer.

Tack så hemskt mycket! Många bra förvirrade råd. Nu har jag verkligen ingen aning om hur jag ska göra. :) Kanske man skulle spana in Leunsvelds Elegant lite mera?

Hmmm, får fundera lite på det här. Förut var ju Green River den stora favoriten, men nu börjar jag ångra mig. :confused:

Behöver det vara nära?
såg att det var i Halland du bodde, så ska det vara en hingst i syd??

Ett litet tillägg på Verdis dåliga hoppning: Han var mycket spänd och är än lite osäker på hinder, men kan hoppa mkt bättre! (Jag tränar dressyr för uppf+ägare..)

Rumpnissen skrev:
Kanske man skulle spana in Leunsvelds Elegant lite mera?
:confused:

Här slog "rumpnissen" huvudet på spiken !!
Självklart skall man åka och titta på hingsten.
Inget skrivet råd eller hingstanons eller någon avelsvärderingsnämnd kan ersätta hur man själv upplever hingsten.
En ridponnybetäckning kostar så pass mycket, att allt arbete innan betäckning är värt både tid och pengar.

Har själv gjort erfarenheten att köra ungt ridponnysto 120 mil till en via skriftlig information utvald hingst.
När jag så framme och installerat mitt sto och gick för att bekanta mig med planerad hingst--så var han långtifrån vad jag tänkt mig.
I stället var han vid "klappning" en hingst som såg ut på ett sätt att jag aldrig i livet skulle vilja ha en sådan avkomma.
Istället "bytte" jag hingst till en som jag inte föredrog pappersvägen men som i verkligheten blev min "drömhingst".

Semintekniken gör att vi glömmer bort våran egen "inspektion" och överlåter till andra att påverka oss i vårat val.

Så ut och res ni som funderar på ridponnyhingst, lägg upp en helgrutt och titta på ASRP´s fina hingstar gamla som unga.

peråke.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 012
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 720
Senast: pastejja
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka