Hingst föl och unghäst

H

Hvida

Hej jag har ett litet hingst föl på 2 månader som bits och hans storebror som är 2 år bits också fortfarande. Jag undarr om någon har en bra idé hur jag ska få dem att sluta bitas...

Sv: Hingst föl och unghäst

Min valack ville bitas ofta förr.. En gång blev jag så arg så jag hade en svamp med tallsåpa bakom ryggen och förde blixtsnabbt fram den när hästen bet så den bet i svampen istället. Nu bits han inte längre. :)

om det är så att ni matar ur hand så sluta med det. annars är ju tusse2 s ide inte dum :D

Haha vad snopen han måste ha blivit.

till TS. Det är bara att ha tålamod och att vänligt men bestänt vända bort deras huvuden och säga nej. Och som hillevie sa inte hans mata dom.

vet du, om han förknippar dina fingar att det är ngt gott/kul att suga på så kan man ju vänja honom av med det, men man ska akta sig för att nypa, slå eller straffa med händerna för om det utvecklas till ett agressivt beteende så kommer han nafsa mer i dina händer eftersom det är de som orsakar irritationen.

Gör så istället att du retas lite med honm stå vid huvudet medhänderna o klappa honom som vanligt, när du ser att han tänker nafsa, trampa LÄTT med foten på hans hov, över kronranden o ner över hoven. Det bästa med en häst är att man kan utnyttja deras flyktegenskaper, iom att hästen är ett flyktdjur så distraheras det väldigt lätt för att hålla koll runtomkring, därför kommer din häst att "glömma" att han skulle bita dig, efter ett tag kommer han snarare att titta på sina hovar om han tänker bitas, prova!

hej okej tack för råden det ska jag testa. Jag hand matar aldrig mina hästar, om det ska få något får det alltid i sina hinkar...

"Nafsa tillbaka" fast på halsen och så hårt som det behövs. Var alltid koncekvent.

Precis som alla småbarn så stoppar föl saker i munnen för att utforska världen. Inget konstigt med det, men värre sen när de blir äldre...

Det där är en av anledningarna till att jag tycker det är så bra att låta hästen växa upp i en stor hästflock de första åren, utan mer än nödvändig påverkan från människor.
Unga hästar behöver få tugga och smaka, och det gör de bäst på sina artfränder, som kan uppfostra dem korrekt. Det är så lätt att människan blir en "leksak" och det ä rofta inte så skönt.

Men nu är ju dina hästar som de är, jag skulle som någon sagt, försöka distrahera hästen med något som han uppfattar som obehagligt, men inte som en direkt bestraffning från dig. Att smälla till dem kan utlösa aggressiva beteenden. Att kliva på kronranden var smart, då säger du "här tänker jag stå, och eftersom jag är ranghögre än dig så ställer jag mig på dig om du står här." utan att vara arg och otäck. Jag skulle också jobba mycket med att få unghästarna att gå undan för mig, utan att vara arg eller elak, bara bestämd och målmedveten. Kommer de för nära kan man blockera dem lite diskret.
Så gjorde jag tex på vår unghäst för ett tag sen, han vill gärna gå och gnugga sitt huvud mot min rygg och axel när jag leder honom, så då satte jag bara upp handen på höften och såg till att armbågen petade ut dit där han var på väg med sitt huvud.
TJONG slog han huvudet, och blev helt klart förvånad och lite generad. Föltuggade lite och höll sig sen på avstånd. Dock uppfattade han aldrig at tjag blev arg, och därmed blev han inte rädd för MIG och att jag skulle överfalla honom. Han bara märkte att han kunde göra illa sig om han slängde med huvudet för nära mig.

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka