Hingst åt Welshsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
M

marie ireholt

Har ett welshsto som är ca 133 cm. Skulle vilja betäcka henne så jag kommer upp i storlek till stor C eller liten D.
Vet att Welshhingstarna inte blirgodkända om dom är för höga.
Finns det andra hingstar som fungerar bra med Welshen?
Vill ha en avkomma som jag kan träna western med.

Sv: Hingst åt Welshsto?

Jag vet inte om detta kanske är ett western ämne, men jag har en åring där mamman är welsh cob och pappan pre. Amigo är helt fantastisk. Mycket fina gångarter och ett underbart temperament. Det finns ju många olika pre hingstar i olika storlekar om det nu är en ponny du vill ha. Lycka till med ditt hingstval!
:love:
Amigo2.jpg

Amigo1.jpg

Vad är pre för ras?
Mitt Welshsto är väldigt fint båda utseende och temperament. Hon fick 42 p på en utställning.
Jag har haft henne sen hon var 1. Ridit och kört in henne. Aldrig haft några problem med henne.
Hon fick ett stoföl e.Wärnanäs Peng för 9 år sedan som vi har kvar. Tyvärr blev hon inte så hög endast 127 cm.
Jag har alltid velat hålla mig till renrasigt men jag få nog inse att det inte går om jag vill komma upp i storlek.

Vad är pre för ras?
Mitt Welshsto är väldigt fint båda utseende och temperament. Hon fick 42 p på en utställning.
Jag har haft henne sen hon var 1. Ridit och kört in henne. Aldrig haft några problem med henne.
Hon fick ett stoföl e.Wärnanäs Peng för 9 år sedan som vi har kvar. Tyvärr blev hon inte så hög endast 127 cm.
Jag har alltid velat hålla mig till renrasigt men jag få nog inse att det inte går om jag vill komma upp i storlek.

KaN du inte ta en cob då?

Jag vill inte ha en för grov och tung häst. Cob:arna är väl mer åt kallblodshållet? Tror till och med att dom räknas som kallblod.
Har funderat lite på arab eller halvblodshingst.
Nån som kan rekommendera nån bra hingst?

Araberna brukar ju ofta förädla sig väldigt bra. HBL hade jag inte valt. Möjligen ett FBL.

Min erfarennet är att det kan vara svårt att få avkommorna så mycket högre än mamman.....

Annars har jag sett trevliga welsh-arabkorsningar och även welsh-halvblod, men de beror ju på vad stort man vågar att använda sig av till sitt lilla sto.

Hur hög hingst vågar man ta till henne? Vilken typ av arabhingst ska jag välja? Hon är en lite grövre welsh ponny.
Vet att det aldrig är nån garanti att avkomman blir som man vill men jag är beredd att chansa eftersom jag tycker det är så kul och vara med från början.

Jag hade valt att betäcka med en hingst av d-ponny modell (större) och om jag nu hade valt en arab hade jag tittat efter en med mer massa. För din del tycker jag att det är viktigt att hingsten har bra meriter (ridmässigt) utställningsmeriterna känns i det här fallet inte riktigt lika viktigt. Se till att hingsten har bra psyke och är bra i benen.
Det finns ju även många bra ridponnyer som skulle kunna passa ditt sto bra. Eftersom du har ett welsh sto så får du ju registrera avkomman som partbreed och får därmed tillgång till utställningar och tävlingar som anordnas av swf. Gäller iof även arab, att du får regga som partbreed och tillgång till tävlingar arrangerade av sahf.

Försökte hitta sidan med godkända arabhingsta men hittar inte den. Nån som har koll på den?

Ojdå! Vilket bortfall på arabhingstar som har licens för 2008. Det var inte många att välja på.

Varför inte ta en ridponnyhingst till henne?
Vad har hon själv för stam bakom sig?
Har hennes föräldrar lämnat stort eller smått?

Den är nog inte uppdaterad på länge. Ta kontakt med hingstägaren så får du ett korrekt svar. Tex så hAr våran licens men står ej med på listan.

Det finns någon enstaka stor welshhingst kvar i aveln, de som en gång i tiden godkändes som sekt R, Karlfälts caruso är en av dem.

Varför inte betäcka med ridponny annars? Brukar bli väldigt trevliga avkommor.
Något du inte ska göra är att ta en welsh cob hingst. Hua, inte blanda sekt B och sekt D med varandra i onödan. Nej hellre ta en ridponny hingst.:)

Ska hon ha avkomman själv så kan man mycket väl blanda B och D. Det blir ofta väldigt bra hästar av dom med. Ska man ha till utställning så är det väl kanske inte det optimala. Jag fattade TS först att hon inte ville korsa in en annan ras. Därav mitt svar.

Stoet jag har är:
e.Thornberry Love Knot
u.Brockwell Princess
ue.Keston Royal Occasion
Vet inget om några andra avkommor efter dom.
Stämmer det att förstföleskor oftast lämnar små avkommor?
Mitt welshsto har fått ett föl som bara kommit upp i 127 cm.
Avkomma är efter Wärnanäs Peng. Har hört att han kan ge små avkommor så jag vet inte om det beror på mitt sto eller hingsten jag tog.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Hemmet Min hund är gammal och har ont i lederna, och jag försöker underlätta livet för honom. Jag vill hitta låga pallar som jag kan ställa...
2
Svar
30
· Visningar
1 602
Senast: Rie
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka