Hingst ämnen!

C

chrysler

Om man köper en unghingst som man planerar att bedöma osv, alltså en lovande sådan,som kanske får begränsat betäckningstillstånd, då ska den ju ha 120 i BLUP har jag för mej, men hur 17 räknar man ut sånt?Finns det några speciella listor man kollar på eller har hingsten ingen chans om den inte har föräldrar som inte är bedömda?Hur funkar det hela egentligen?

Sv: Hingst ämnen!

Den måste oftast ha ganska högt bedömda föräldrar eller iaf bedömda föräldrar i flera led. Annars kommer den inte över 120. Du måste ha reda på båda föräldrarnas BLUP. Det finns listor på SIFs hemsida på alla bedömda ston och hingstar som fanns i Sverige när listorna gjordes. Du adderar hingstens och stoets BLUP och dividerar med 2 för att få fölets.
Om du t.ex har ett hingstföl efter Isar frá Keldudal med 125 i Blup så måste mamman ha en BLUP på minst 115 för att fölet ska få 120.

Ja och då är listan inte lång på föräldrar som kan ordna en BLUP på minst 120, men det finns. Hittade min egen lilla blomma på listan för ston, dock fann jag märkligt nog inte hingsten vi använde och då tittade jag ändå två gånger. :confused: Egentligen spelar det ingen roll, då Leynir numera är vingklippt sas. :eek:

Tack för svaren!Men det går väl att köpa en hingst från island med 120 i BLUP?Inte bara sverige?Finns som inte mkt i Sverige jag är intresserad av rent stam mässigt eller färgmässigt...

Det finns ingen säker "godkänd" BLUP... Alltså du kan köpa ett föl med 124 i BLUP och råka ut för att vid omräkningen året efter är BLUP:en istället 119.

Siffrorna justeras ju (oftast nedåt) år från år så det gäller att pricka föräldrar vars BLUP kommer att STIGA :smirk:

Jo det är ju klurigt, läste om det bla i senaste "islandshästen" tror jag det var.
Men du som vet, jag läste ju om hingstbedömningar i en äldre islandshästen å där var det hingstar på 3 år med endast 115 i BLUP som fått betäckningstillstånd, var det pga att de gjort en exteriör bedömning då?För hingstarna under 3 hade iaf över 120...
Annars får väl hingstägarna vänta å hoppas att deras hästar har sån talang att de får bra bedömning när de är äldre 4-5 år på både rid å exteriör. :smirk:

Framförallt exteriör, för vi har en massa hingstar med bra ridegenskaper men däremot exteriör som det är sämre ställt med. Därför knep vi kotten på våran unghäst, han kommer antagligen få fantastiska ridegenskaper min absolut ingen exteriör att tala om. Men det var väl kanske inte väntat heller, *harkel* :angel:

Ok :)
Men då kan hingsten ha en chans om den har bra exteriör men kanske inte 120 i BLUP, utan tex 115?
Är det hingstar 3 år å äldre eller?
Hur mkt poäng anser man att dom ska ha exteriört då?
*frågvis* :o

Från och med i år behöver "hingstämnet" bara ha 115 i blup för att komma ifråga för begränsat betäckningstillstånd på 10 ston
eftersom man devalverat alla blupsiffrorna

I det fallet gäller minst 115 i BLUP och över 8.00 i exteriörbedömning. För 3-4-åriga hingstar. Så har det varit tidigare iaf.

men nu gäller det alla från två år enl reglerna på SIF s avelssida
om jag förstår dom rätt

Tack för alla svar!Det är ju ngt krångligt, man kan aldrig veta när de håller på att ändra reglerna år efter år.. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar