Hingst 09 vilka funderar ni på att använda?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingst 09 vilka funderar ni på att använda?

Såvitt jag vet så är han (From Above) fullbokad i år.

Tack för svaret! :bow:
Då hade jag kanske tur som bokade så tidigt. ;)
Jag började fundera på det när såg hur pass få här som var inne på att använda honom och varför folk ville köpa betäckningsrätter. Här verkar han ju inte vara så populär men det är han tydligen då på andra ställen.

Senast ändrad:

Om man köper en betäckningsrätt behöver man inte betala levande föl avg då?? Har ingen direkt koll på detta med betäckningsrätter så om någon har lust att förklara :o

Det betyder att man har bokat och betalat i förväg för att få använda hingsten. Med andra ord man har rätt till en betäckning av hingsten (betäckningsrätt).
Får man ett levande föl så får man vackert betala den avgiften ändå när det är dags.

Populära hingstar har det här systemet med förbokning för att de inte ska bli för mycket använda. Sedan är det också en viss säkerhet för hingsthållaren att man inte bara bokar upp hingsten och inte kommer med några ston. Hingsthållaren har så i allafall fått in bokningsavgiften.

Nu snurrar du till det. Bokningsavgift är inte alls samma sak som betäckningsrätt.

När vi har haft betäckningsrätt så får man utnyttja hingsten för ett sto per år utan fler avgifter än seminavgift.

Betäckninsrätter säljs för att finansiera hingstköpet, utan att ta in delägare i hingsten.

Nu snurrar du till det. Bokningsavgift är inte alls samma sak som betäckningsrätt.

När vi har haft betäckningsrätt så får man utnyttja hingsten för ett sto per år utan fler avgifter än seminavgift.

Betäckninsrätter säljs för att finansiera hingstköpet, utan att ta in delägare i hingsten.

Japp du har helt rätt, får skylla på att sista fölvaknatten för i år var natten till idag, så nu ska det sovas;)

Tack för svaret! :bow:
Då hade jag kanske tur som bokade så tidigt. ;)
Jag började fundera på det när såg hur pass få här som var inne på att använda honom och varför folk ville köpa betäckningsrätter. Här verkar han ju inte vara så populär men det är han tydligen då på andra ställen.
Ja, det var nog tur att du bokade i tid. Jag tycker han är jätteintressant och han har ju börjat bra. En av årets mest prisvärda hingstar, om du frågar mig...och de andra som gjort honom fullbokad. :)

Hoppas du får dräktigt!

Han har lämnat hästar med kapacitet.

Men även en del ponnier :crazy:.

Och jag tycker det ska bli spännande att se om han som Zoot Suit-hingst kan lämna tillräckligt bra.
Ingen annan har ju lyckats, så jag vet inte riktigt varför man tror From Above ska göra det?

Vad som talar för är att hans meriter är ju överlägsna och att han har eb bra moderstam.

Ja, det var nog tur att du bokade i tid. Jag tycker han är jätteintressant och han har ju börjat bra. En av årets mest prisvärda hingstar, om du frågar mig...och de andra som gjort honom fullbokad. :)

Hoppas du får dräktigt!

Jag också, efter som jag har tre ston till honom så borde väl någon ta sig ;)

Och jag tycker det ska bli spännande att se om han som Zoot Suit-hingst kan lämna tillräckligt bra.
Ingen annan har ju lyckats, så jag vet inte riktigt varför man tror From Above ska göra det?
Jag tycker redan att han lämnat bra...Marshland (1 miljon), Modern Dance (413'), Speedy Mariela (266') och Katjing (241') är några som jag tycker verkar bra. Dessa fyra är i första kullen som nu är fyra år och innehåller endast 25 avkommor. Lovande start tycker jag, i alla fall.

Varför har inte de andra Zoot Suit-hingstarna lyckats?
Alltid lätt att vara efterklok, men Zoogin fick stora förväntningar och kunde inte leva upp till dessa. Min åsikt är att hans möderne inte var det rätta (komplicerade individer) för att vara en bra avelshingst. The Big Apple (unghästmeriter? jag vet inte) och On Guard (kriterietvåa) var kanske sammantaget inte tillräckligt bra individer för att för att lyckas som avelshingstar. Jag kan dessa för dåligt, ska jag erkänna.

Likaså kan jag Suitcase, Window W. och Batong för dåligt. Hade de egentligen förutsättningar att lyckas som avelshingstar på sin tid? (Jag är för ung... ;) )

From Above har tävlingsmeriter som viiida överglänser The Big Apple, On Guard, Suitcase, Window W. och Batong. Zoogin vann ju kriteriet och var derbytvåa, så honom kan vi inte klaga på. Däremot tycker jag att From Above har ett betydligt intressantare möderne än Zoogin.

Vi får väl se om From Above klarar av att fortsätta lämna lika bra i fortsättningen, men jag förstår inte varför han INTE skulle göra det.

Jag som absolut inte kan något om trav avel och nybörjare har ju tagit råd lite överallt innan jag bokade hingst. Så jag kan definitvt inte svara på varför. Men jag börja inse att det tydligen rör sig om väldigt stora och erfarna uppfödare de andra som har bokat honom, även de som gett mig råd hör ju till den katagorin. Så något måste det ju vara som man ser i honom och de avkommor som finns.

Har ni bestämt vilken hingst ni ska använda er av 2009?
Vilken/vilka funderar ni på att använda till era ston?

i år stod det mellan jobie tempest och super photo kosmos och valet föll på super photo kosmos till sober:)

Hjälp en förvirrad människa.

Hingst till sto efter Spotlite Lobell - Nordin Hanover?

Fick förslag på Steinlager, men vad kostar han? Helst hingstar under 25 med bokningsavgift inräknad. Finns det nån prisvärd hingst runt 15?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Knappt ett par månader in på årets avelssäsong har SWB berättat vilka hingstar som är mest använda så här långt.
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
586
Senast: Bison
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar