Hindertyper

O

overtyre

Vilka hindertyper är det som kan förekomma i debutant på storhäst? Visa gärna bilder! :) :bow:

Sv: Hindertyper

Udden:
vattennerhopp.jpg

dikeigen.jpg

Udden24sep.jpg

Vinslöv:
tradera001.jpg

9C8D0122.jpg

Boxholm
TerrngBoxholm.jpg

Har nog en massa fler. Men ett hett tips är att kika runt på hemsidorna där tävlingarna hålls. Ofta finns bilder på hindren där.

Den första bilden med nedhoppet i vattnet är något som du nog inte kommer eller i alla fall bör träffa på alltför ofta i debutant klass för häst.
Hinder i samband med vatten bör ej finnas i debutant klass för häst utan vattenhinder i debutantklass ska vara vad ner i vattnet (dvs strand).
Sen vet jag att det finns deb banor där man kan ha nedhopp i vatten men dom är/ska iaf inte vara så många.
Dom andra hindrena är typiska debutanthinder annars, speciellt det sista, stocken, vilket finns på många terrängbanor oavsett svårighetsgrad.

De flesta typer av hinder kan förekomma fast det är vanligast med olika stockhinder. Vatten är det oftast vad igenom.

Har bara bilder från Torns
IMGP2689.jpg

sistahindret.jpg

Bank.jpg

Det här lilla spetsliknande hindret fanns med i debutant för häst då min klubb hade tävling.
gamlabilder095.jpg

Och detta fanns med i tranemos debutant
jatzatranemo1.jpg

LitenIsa skrev:
Fanns en alternativ väg på nerhoppet i vatten som innebar enbart vad. Så du har helt rätt.:idea:

Jag får nästan varje år "påhopp" från nervösa debutantklass debutanter om att "jag" har nedhopp i vattnet i deb-klass och att det har dom "aldrig/sällan" tränat för det inte får vara så i debutant.
Men om man går den/dom officiella banvisningarna så får man sådant som alternativa vägar och hinder förklarat för sig om man själv inte via inflaggningens placering kan avgöra hur man får rida ett hinder.
Men om det är längre "väg" att ta stranden så ska banan vara mätt den vägen så att "stranden" klassas som "huvudväg" och inte alternativ väg.

Ni får gärna även skriva vad hindertyperna heter- så att jag kan lära mig. :)

Thihi - de två nedersta hindrena på dina bilder har jag hoppat:D - alldeles livrädd:(
Pållan var dock duktig även om hon tittar mycket och spänner sig:)
ska minsann försöka hoppa fler - fast just nu ska vi vänja oss vid vanliga hinder igen. Det har inte hänt så mycket hos fodervärden de senaste månaderna:mad:
Har anmält mig till en pay n jump på de vådliga 50 resp 60 cm - vi måste ju börja någonstans och jag har inte hoppat på över ett år.
Det är bara 12 dagar kvar nu tills fodervärdens kontrakt löper ut :banana: :bump: :banana:
Sedan ska det ridas:bump: :bump: :bump:

VILKA UNDERBARA HINDER!!!!!!:love:
jag vill också börja med fälttävlan, ska ta fälttävlanskortet, men får man träna för tränare innan man har tagit kortet???

Träna för tränare får du, men inte starta i tävlingar.

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
853
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nyligen bildades den ideella föreningen Fälttävlans hästägarklubb, FHK. Ordförande Fredrik Bergendorff och Björn Beckman anser att man...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 547
Senast: Badger
·
Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 830
Senast: Lenita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nyårsafton i stallet - 2025