Hinderregler på lokal nivå

skjona

Trådstartare
Finns det några "regler" för hur hindrena ska vara utformade på lokal nivå?Var på lokal tävling hörom veckan och tyckte hindrena var märkliga,ex ingick en bank i banhoppning i klassen lätt B.
Vid alla hinder låg en markbom.Oxrarna var hur breda som helst och alla hinder låg på maxnivån.

Sv: Hinderregler på lokal nivå

Finns det några "regler" för hur hindrena ska vara utformade på lokal nivå?Var på lokal tävling hörom veckan och tyckte hindrena var märkliga,ex ingick en bank i banhoppning i klassen lätt B.
Vid alla hinder låg en markbom.Oxrarna var hur breda som helst och alla hinder låg på maxnivån.

Bank får vara med i LB hoppning, har varit med om bankar redan i LC men där är det väl mer tveksamt eftersom bank oftast räknas som sluten kombination, dock lite beroende på utformning. Markbomar brukar finnas på lokal tävling för att underlätta för hästar/ponnyerna inget konstigt med det. Att oxrarna var breda och i maxhöjd är väl upp till banbyggaren, dom brukar ju oftast hålla nere höjder och bredder på lokala tävlingar men så länge dom håller sig inom maxhöjderna för klasserna så är det ju tillåtet.

Jag vill inte direkt kalla oss erfarna men vi har ändå varit ute och tävlat på lokal nivå ett par års tid och aldrig sett en liknande bana.
Vare sej med utformningen av hinder(alla hinder maxade både i höjd och bredd),banlängd (stor som en fotbollsplan)eller banbyggnad.
(hindrena låg på rad,inte ett varvbyte i sikte)
Våran hopptränare och tillika banbyggare brukar aldrig tillåta några bommar på marken.Dessa var inte tänkta som en hjälpande markbom,de låg under hindrena för att bekvämt kunna tas fram vid höjning av hindren.

Jo, det finns regler i TR om vilka hinder som får förekomma i olika klasser. Det finns så klart också bestämmelser om maxhöjd och -bredd. Det är ju så att vissa banbyggare är bättre än andra och det har hänt att vi har valt bort en tävling för att vi vet att banbyggaren inte är den bästa. Fast bank har jag varit med om på lätt nivå (tror det var lokal tävling), men då väldigt enkel med låga hinder, även "vattengrav" har förekommit.

Jag vill inte direkt kalla oss erfarna men vi har ändå varit ute och tävlat på lokal nivå ett par års tid och aldrig sett en liknande bana.
Vare sej med utformningen av hinder(alla hinder maxade både i höjd och bredd),banlängd (stor som en fotbollsplan)eller banbyggnad.
(hindrena låg på rad,inte ett varvbyte i sikte)
Våran hopptränare och tillika banbyggare brukar aldrig tillåta några bommar på marken.Dessa var inte tänkta som en hjälpande markbom,de låg under hindrena för att bekvämt kunna tas fram vid höjning av hindren.

Bommarna får ju naturligtvis inte ligga under hindrena som du beskriver, det kan i princip räknas som barrering. En markbom framanför hindret på backen tror jag kan vara tillåtet eller många banbyggare brukar ha så lokalt iaf. Tror det står i anvisningar för banbyggare att alla bommar ska ligga fritt så att dom går riva. Man kan ju utan att vara otrevlig fråga överdomare om det är lämpligt.

Jag tror inte att alla hinder får ligga på maxhöjd! Och bank får väl vara med, har varit med om att det i både LC och LB.

Dessa var inte tänkta som en hjälpande markbom,de låg under hindrena för att bekvämt kunna tas fram vid höjning av hindren.

Om bommarna ligger mitt under hindret så brukar de ligga på hinderstödets fot, och räknas då inte som markbom (eftersom de ju faktiskt inte ligger på marken). Det vanligaste är iofs att de ligger på en skålla som sitter precis i höjd med foten, men jag har sett båda varianterna. Svårt att veta exakt när man inte sett hindren i fråga själv, men med största sannolikhet så är det helt enl TR (som ju gäller tävlingar på alla nivåer, så där har du regelverket...;) )
Eftersom det ska finnas överdomare på plats på samtliga tävlingar, och en av ÖD´s uppgifter är att inspektera banan, så borde ju h*n reagerat om det inte stod rätt till.
Bank är ganska vanligt förekommande även på lokala tävlingar, iallafall häromkring.

Är själv banbyggare, och kan väl säga lite om vad som gäller. Vad gäller bank, så är det tillåtet i alla klasser, och räknas som ett lätt hinder. Oftast är ju hindret väldigt lågt isf, och hinder höjden vid bank räknas från lägsta avsprång eller landningsplats. Alltså inte från marknivån uppe på banken.
Det är mycket lättare för hästarna om det finns en låg bom eller annat, som gör att de kan bedöma höjden bättre på hindret. Många hinderstöd är dock sådana att man inte kan få en skålla särskilt lågt, och då väljer man som banbyggare att lägga en bom på hinderstödets fot allra helst, eller i undantagsfall direkt på marken. Jag försöker alltid undvika att lägga direkt på marken, medan en del banbyggare, alltid gör så.
Vad gäller maxhöjder, så finns det ju reglerat i TR minsta antal hinder med maxhöjd resp. maxbredd, sen är det upp till banbyggaren att avgöra. Man tar ju hänsyn till storlek på bana, underlag, klass, status på tävling(lokal, reg osv), nivå på ekipagen, hindermaterial etc etc. Det är mycket som spelar in, men grundtanken är att ju större bana ju mer använder man sej av maxhöjder och maxbredder, medan små banor tex inomhus med sämre möjligheter till bra anridning, ger mindre hinder.
Principen är att stora utomhusbanor ska ha längre avstånd mellan hinder och testa även hästarnas kondition. Dessutom finns ju på stora banor möjlighet att ha flera hinder på samma linje.
S.k. titthinder ska plockas in tidigt i klasserna, det räcker inte med att hästen har hoppat bommar när man kommer till tävling, de ska även kunna hoppa plank, grindar, murar och lådor/häckar. Så glöm inte att träna på det ! Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 789
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar