Hinderhjälp

älgen

Trådstartare
Jag ska anlägga en terrängbana och skulle vilja ha lite tips från expertisen;)

Sträckan är ca 3,5km och ett fd elljusspår med lite kuperad terräng. Å finns så det går att anlägga ett eller två vattenhinder.
Hindren ska inte vara höga utan det jag vill ha hjälp med är förslag på olika typhinder och byggnadsförslag.
Tack på förhand.

Sv: Hinderhjälp

Enklast är väl att titta på andra klubbars hinder eller gå in på fälttävlans klubbarnas hemsidor och spana. Jag vet att både Gärds och Torns har foto på sina hinder på hemsidan.

/Sita

Åhh nee jag är inte alls avis... :O

Men jaa enklast är väl att fara å kika på andras terrängbanor? och höra med ryttarna som nyttjar den om vad dom tkr är bra och dåligt.

Jag sysslar inte med fälttävlan så jag har ingen aning om vilka klubbar som är aktiva.

Det är inte frågan om någon jätteavancerad bana utan just en terrängbana där jag vill ha låga typhinder.

Jag sysslar inte med fälttävlan så jag har ingen aning om vilka klubbar som är aktiva.

Det är inte frågan om någon jätteavancerad bana utan just en terrängbana där jag vill ha låga typhinder.

Det här svaret är inte alls likt min vanliga "I know it all and you don't"-mentalitet :cool: men:

Leta upp en banbyggare och ta hjälp! -Även om du ska snickra själv.
Det finns aldeles för många sätt att skapa något som inte är bra för hästarna -eller för dej.
(jaja, visst, jo jag har byggt själv utan banbyggare men skulle jag göra om det hade jag absolut konsulterat någon lokal BB)

En annan bra öppning är att beställa "Banbyggarinstruktion Fälttävlan" från Ridsport förbundet.
Kallas även "banbyggarkompendiet fälttävlan" Kostar visst 300.-
Bara att sätta in på deras postgiro

Där finns mängder med typhinder, anvisningar om hur man bygger säkra hinder, hur hinder skall byggas för att vara shyssta för hästarna samt vilka höjder o avstånd som fungerar på plattmark och i backar.

En annan sak att ta ställning till är vad banan skall användas till.
Ska du köra tävlingar ställs en hel del krav -och då behöver du sprida ut hindren längs en sträcka.
Ska du bygga en träningsbana kan det vara bättre att klumpa samman hindren på en mindre yta

/Max

Förresten!

CIA läckte att du finns i Habo :cool:
-Ta en tur till Bränntomt -strax norr om Brandstorp där Skaraborgs Ponnysällskap ligger.
Där hittar du både en fin terrängbana och en duktig banbyggare (Per Cedermark )
Hemsida här:http://sps-online.weebly.com/

/Max

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 063
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 835
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej jag är en tjej på 13 år som skulle vilja hyra en häst i sommar. Jag red för ca 1år i ca 2-3 terminer så har ju lite erfarenhet av...
Svar
9
· Visningar
1 634
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka