• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fullblod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 113
F

Fullblod

Har hört ryktesvägen att denna herre föddes fux. Är det någon som vet om detta stämmer? Jag har nämligen ett sto efter honom som är fux men börjar få mer och mer vita stickelhår. Dessutom har hon vit fläck på magen nån som vet om det kanske kan vara så att hon kommer att skimmla ur hon oxå:confused:

Sv: Highlight

Alla skimlar föds ju med en grundfärg. De föds antingen bruna, svarta, fuxar (+ eventuella gulanlag eller skäckanlag). Sen skimlar de vartefter.

HIghlight kan ha fötts fux eller ha fux-färgen dolt.

Har din häst mycket vita tecken ? Hur gammal är hon ?
Det låter som om hon kan ha Sabino anlag.

Är hon vit-stickelhårig runt ögonen ?

Jo jag vet att alla föds med en grundfärg men var dock av uppfattningen att de flesta föddes svarta. Varför vet jag faktiskt inte. Men det var ju intressant att veta att så inte fallet.
Hon har bred bläs, tre vita ben samt sin vita fläck på magen. Ljus runt ögon och mule men om det är vita hår får jag nog kolla närmare på. Vad är sabino? Usch vad jag känner mig okunnig :crazy:
Anledningen till att frågade angående Highlight är att jag som sagt via ryktesvägen hörde att han föddes fux och var fux till två års ålder och sen skimmlade ur. Lillan är två nu och börjar få massor med stickelhår därav min fundering.
Lägger in en bild på lillsnuttan oxå.
Thinis070927.jpg

Man ser ju inte så mycket mer än huvudet på henne, men jag håller med cirkus om att det verkar som om hon är en sabino.
Synliga tecken på anlaget är mycket vita tecken ofta med ojämna kanter, vita fläckar t ex bukfläck och att de har stickelhår.
Exempel på kända sabinos är Briar, Lambourgini och Marwin.

Fuxen i avatar är en sabino, vilket inte direkt syns på bilden.

Hej visst föddes han fux grålle han står där vi har våran häst som också är efter highlight som är fux och som din börjat bli stickelhårigmvh lotta

är jag knäpp som hoppas på att hon ska skimla ur... eller är det högst osannolikt att hon gör det såhär sent:confused:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 407
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 284
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka