Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tack för svar igen.
Det verkar ju som alla 3(Highlander, Highcruiser och Hohenstraufen) kommer från riktigt bra möderne med stor del fullblod och Hohenstein som far.
Highlander - Hohenstein-Hill Hawk xx-Spitzweg-Monaco
(dessa hingstar säger mig egentligen minst)
Highcruiser - Hohenstein-Lauries Crusader xx-Bolero-World Cup I
Hohenstraufen - Hohenstein-Langata Express xx-Pik Bubeentligen minst-Moltke I
Exteriört bedömmer jag alla 3 som att de har bra typ (utifrån bilder), kanske att Highlander och Highcruiser som ädlast?
/U
Hohenstraufen - Hohenstein-Langata Express xx-Pik Bubeentligen minst-Moltke I
/U
Highlander är den som jag valt om jag tittar på hingsten själv som individ, men som du säger så har jag dålig koll på det som ligger bakom på honom.
Highcruiser tycker jag om stammen på, Lauries Crusader xx är aldrig fel i en stamtavla, men tvekar på honom just pga skritten. Men har sett ett par fölungar som sett ut att kunna bli riktigt fina.
Hohenstraufen rör sig bra och har bra typ, men benen på honom tycker jag sänker honom. Är inte alls förtjust när dom är tåtrånga. Och sedan är det väl bara det att han inte tilltalar mig personligen.
Highcruiser är visserligen den enda jag sett live, men han hade inte en så ädel modell som jag trott när jag sett bilder och liknande tidigare. Däremot gav han ett väldigt positivt intryck temperamentsmässigt. Så gissar att det är någon av dom andra två som är ädlare.
/Camilla
Efter att ha sett Highlanders bruksprov blev jag väldigt förtjust. En mycket tilltalande modell på häst, riktigt ädel med härlig energi och rörelser genom kroppen.
Vi använde honom 2006 på vårt förhållandevis rejäla Guinnessto (som dock brukar lämna betydligt ädlare än hon själv är) där han kändes som ett väldigt bra val. Vi fick ett mycket vackert hingstföl av riktigt bra typ.Mycket vacker, ädel, högställd och med ett alldeles sagolikt temperament. Tre bra gångarter med mycket spänst. Han är såld och jag har inte sett honom sedan han åkte men rapporterna från den nya ägaren låter lovande och hon lovordar hans temperament.
Han kommer att visas på treårstest i vår.
2009 betäcktes samma sto med Highcruiser ( vilket dock var ett andrahandsval efter det att hon inte tog sig med Szkopul som togs ur avel i mitten av säsongen pga bristande fertilitet) och det skall bli spännande att se vad det blir då. Jag uppfattar dock Highlander som betydligt ädlare än Highcruiser och som lite "snabbare i benen". Stoet är nu utlånad och fölet kommer inte att bli vårt.
Kanske det kan vara idé att försöka träffa, eller åtminstånde se dem live..
/U