Highlander vs Highcruiser

pastejja

Trådstartare
Nyfiken på hur ni bedömmer dessa hingstar, skulle ni välja dem till samma sto eller vilken hingst skulle ni välja till vilket sto? Ni som valt den ena, hur kommer det sig att ni valde den framför det andra?
/U

Sv: Highlander vs Highcruiser

Hmm, jag har inga svar, kan bara säga att jag också är nyfiken på diskussionen!
Nu är jag eg inriktad mot hopp men OM jag skulle börja avla mot dressyr är Highlander den som kommer att få mig dit, tills jag upptäckte Highcruiser...

Hoppas på en intressant diskussion nu...
/H

Hohenstaufen!

Men han kanske inte fanns med att välja på? ;) Han har 10:a på skritten och inte 6:a...

(Kan inte förstå hur man kan försöka göra gångartshäst med hingst som har 6:a på en gångart. Det finns inte många som försöker göra hopphäst med hingst som fått 6:a på hoppningen...)

Efter att ha sett både Highlander och Highcruiser (och Hohenstaufen;)) är det helt klart Highlander som tilltalar mig mest. Tycker att han rörde sig så elastiskt genom kroppen och han såg så otroligt trevlig ut att rida på. Sen tycker jag att alla hingstar som Susanne Giellen sitter och ler när hon rider, måste ha exceptionellt bra temperament:).

Kul med svar i tråden. Jag inbillar mig att de är ganska likv
ärdiga..

Och Cyllene..Jag gillar ju när man inte följer reglerna ;).. Iallafall i vissa fall, om det inte är till skada för någon. Jag vet inte helt varför men jag inte fastnat för Hohenstraufen. Kanske ska kolla närmare på honom, han har ju fina poäng. Vem är den där Langata Express egentligen?
/U

Langata Express xx själv har inte så många egna tävlande avkommor men ligger som morfar på en hel del framgånsrika tyska dressyrhästar. IDock ingen Lauries på långa vägar!

tack för svar igen.
Det verkar ju som alla 3(Highlander, Highcruiser och Hohenstraufen) kommer från riktigt bra möderne med stor del fullblod och Hohenstein som far.

Highlander - Hohenstein-Hill Hawk xx-Spitzweg-Monaco
(dessa hingstar säger mig egentligen minst)

Highcruiser - Hohenstein-Lauries Crusader xx-Bolero-World Cup I

Hohenstraufen - Hohenstein-Langata Express xx-Pik Bubeentligen minst-Moltke I

Exteriört bedömmer jag alla 3 som att de har bra typ (utifrån bilder), kanske att Highlander och Highcruiser som ädlast?
/U

tack för svar igen.
Det verkar ju som alla 3(Highlander, Highcruiser och Hohenstraufen) kommer från riktigt bra möderne med stor del fullblod och Hohenstein som far.

Highlander - Hohenstein-Hill Hawk xx-Spitzweg-Monaco
(dessa hingstar säger mig egentligen minst)

Highcruiser - Hohenstein-Lauries Crusader xx-Bolero-World Cup I

Hohenstraufen - Hohenstein-Langata Express xx-Pik Bubeentligen minst-Moltke I

Exteriört bedömmer jag alla 3 som att de har bra typ (utifrån bilder), kanske att Highlander och Highcruiser som ädlast?
/U

Highlander är den som jag valt om jag tittar på hingsten själv som individ, men som du säger så har jag dålig koll på det som ligger bakom på honom.

Highcruiser tycker jag om stammen på, Lauries Crusader xx är aldrig fel i en stamtavla, men tvekar på honom just pga skritten. Men har sett ett par fölungar som sett ut att kunna bli riktigt fina.

Hohenstraufen rör sig bra och har bra typ, men benen på honom tycker jag sänker honom. Är inte alls förtjust när dom är tåtrånga. Och sedan är det väl bara det att han inte tilltalar mig personligen.

Highcruiser är visserligen den enda jag sett live, men han hade inte en så ädel modell som jag trott när jag sett bilder och liknande tidigare. Däremot gav han ett väldigt positivt intryck temperamentsmässigt. Så gissar att det är någon av dom andra två som är ädlare.

/Camilla

Efter att ha sett Highlanders bruksprov blev jag väldigt förtjust. En mycket tilltalande modell på häst, riktigt ädel med härlig energi och rörelser genom kroppen.
Vi använde honom 2006 på vårt förhållandevis rejäla Guinnessto (som dock brukar lämna betydligt ädlare än hon själv är) där han kändes som ett väldigt bra val. Vi fick ett mycket vackert hingstföl av riktigt bra typ.Mycket vacker, ädel, högställd och med ett alldeles sagolikt temperament. Tre bra gångarter med mycket spänst. Han är såld och jag har inte sett honom sedan han åkte men rapporterna från den nya ägaren låter lovande och hon lovordar hans temperament.
Han kommer att visas på treårstest i vår.

2009 betäcktes samma sto med Highcruiser ( vilket dock var ett andrahandsval efter det att hon inte tog sig med Szkopul som togs ur avel i mitten av säsongen pga bristande fertilitet) och det skall bli spännande att se vad det blir då. Jag uppfattar dock Highlander som betydligt ädlare än Highcruiser och som lite "snabbare i benen". Stoet är nu utlånad och fölet kommer inte att bli vårt.

Tackar, ska göra det framöver :)

Förresten, hur är benen på hans avkommor än så länge?
/U

Highlander är den som jag valt om jag tittar på hingsten själv som individ, men som du säger så har jag dålig koll på det som ligger bakom på honom.

Highcruiser tycker jag om stammen på, Lauries Crusader xx är aldrig fel i en stamtavla, men tvekar på honom just pga skritten. Men har sett ett par fölungar som sett ut att kunna bli riktigt fina.

Hohenstraufen rör sig bra och har bra typ, men benen på honom tycker jag sänker honom. Är inte alls förtjust när dom är tåtrånga. Och sedan är det väl bara det att han inte tilltalar mig personligen.

Highcruiser är visserligen den enda jag sett live, men han hade inte en så ädel modell som jag trott när jag sett bilder och liknande tidigare. Däremot gav han ett väldigt positivt intryck temperamentsmässigt. Så gissar att det är någon av dom andra två som är ädlare.

/Camilla

Kanske det kan vara idé att försöka träffa, eller åtminstånde se dem live..
/U

Efter att ha sett Highlanders bruksprov blev jag väldigt förtjust. En mycket tilltalande modell på häst, riktigt ädel med härlig energi och rörelser genom kroppen.
Vi använde honom 2006 på vårt förhållandevis rejäla Guinnessto (som dock brukar lämna betydligt ädlare än hon själv är) där han kändes som ett väldigt bra val. Vi fick ett mycket vackert hingstföl av riktigt bra typ.Mycket vacker, ädel, högställd och med ett alldeles sagolikt temperament. Tre bra gångarter med mycket spänst. Han är såld och jag har inte sett honom sedan han åkte men rapporterna från den nya ägaren låter lovande och hon lovordar hans temperament.
Han kommer att visas på treårstest i vår.

2009 betäcktes samma sto med Highcruiser ( vilket dock var ett andrahandsval efter det att hon inte tog sig med Szkopul som togs ur avel i mitten av säsongen pga bristande fertilitet) och det skall bli spännande att se vad det blir då. Jag uppfattar dock Highlander som betydligt ädlare än Highcruiser och som lite "snabbare i benen". Stoet är nu utlånad och fölet kommer inte att bli vårt.

Det hade varit spännande att kunna jämföra redan nu.. ;). Den där Highlanderavkomman lät ju trevlig :)
/U

Dammar av gammal tråd.
Läste på hingsthållarens hemsida att Highlander är kastrerad:(. Valet blir ju tyvärr lätt då. Tyvärr säger jag, för jag använde Highlander på fyra ston -07 och hade nog gärna använt honom i våras men han tappades inte då.

Varför jag valde Highlander beror på att han har en härlig takt och är en trevlig modell

De är ganska lika om man med det kan mena att de båda är svarta med bläs och fyra vita..:)
Skämt åsido så har jag fortfarande bara sett årsfölet (som blev ett sto) e. Highcruiser på bild men jag bedömer att Highlanderavkomman är ett snäpp ädlare och med mer resning . Han har också som det ser ut något bättre halsansättning...
Temperamentsmässigt är det nog lite mer klös i årsfölet e. Highcruiser men jag tycker ju personligen att det ofta är så med stofölen..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv